Kokoomus.fi / Europarlamenttivaalit 2024

Euro­par­la­ment­ti­vaa­lit

Kokoo­muk­sen nime­tyt euro­vaa­lieh­dok­kaat

Kokoo­mus aikoo nimetä yhteensä 20 ehdo­kasta kesä­kuun 2024 euro­par­la­ment­ti­vaa­lei­hin. Tältä sivulta löydät tähän mennessä nimet­ty­jen ehdok­kai­den lyhyet esit­te­lyt. Ehdok­kaita lisä­tään sivulle sitä mukaa kun puolue heitä nimit­tää.

Ted Apter

Eurovaaliehdokas Ted Apter

Ted Apter on elin­kei­no­po­li­tii­kan erityis­asian­tun­tija Suomen Ekono­meilla. EU-poli­tii­kan mais­te­ri­tut­kinto. Toimi­nut Helsin­gin kaupun­gin­val­tuu­tet­tuna, Folk­tin­get-edus­ta­jana ja monissa kokoo­musyh­tei­sön luot­ta­mus­teh­tä­vissä. Pitkä työko­ke­mus kasvu­po­li­tii­kasta työmark­ki­na­toi­min­nan kautta.  Vahvasti verkot­tu­nut ruot­sin­kie­li­sessä kentässä. Koke­musta EU-työstä sekä euro­vaa­li­kam­pan­join­nista.

Mika Kaso­nen

Eurovaaliehdokas Mika Kasonen

Mika Kaso­nen on ylikons­taa­peli Helsin­gissä ja toimii Vantaan kaupun­gin­hal­li­tuk­sen puheen­joh­ta­jana. Kaso­sen mukaan sisäistä turval­li­suutta ja krii­si­val­miutta on vahvis­tet­tava, niin koti­maassa kuin Euroo­pas­sa­kin.

Kaso­nen näkee, että Nato-jäse­nyy­destä huoli­matta Suomen täytyy pitää yllä uskot­ta­vaa puolus­tusta. Lähei­syys­pe­ri­aa­tetta ja kansal­lista päätök­sen­te­koa pitää hänen mukaansa vahvis­taa maa- ja metsä­ta­lou­teen, metsäs­tyk­seen ja reser­vi­läis­toi­min­taan liit­ty­vissä päätök­sissä. Velkaan­tu­mis­ke­hi­tyk­sen suun­taa pitää muut­taa ja vastus­taa yhteis­vel­koja.

Susanna Kisner

Eurovaaliehdokas Susanna Kisner

Susanna Kisner on tuore kokoo­mus­lai­nen, jolla on vahvat näytöt menes­tyk­sek­käi­den vaali­kam­pan­joi­den teke­mi­sestä. On kerän­nyt Oulun vaali­pii­ristä lähes 4000 ääntä edus­kun­ta­vaa­leissa, yli 1400 ääntä alue­vaa­leissa ja yli 800 ääntä kunta­vaa­leissa. Edel­li­sissä euro­vaa­leissa ääni­saa­lis oli valta­kun­nal­li­sesti yli 9000, joista reilut 2300 Oulun vaali­pii­ristä ja yli 1300 Uudel­ta­maalta. Polii­tik­kona erikois­tu­nut erityi­sesti tervey­den, hyvin­voin­nin, elin­voi­man ja yrit­tä­jyy­den teemoi­hin. Vahva kansain­vä­li­nen ja kieli­tai­toi­nen tausta, asunut mm. 10 vuotta Yhdys­val­loissa ja 2 vuotta Saksassa. Kisner on sairaan­hoi­taja ja terveys­tie­tei­den mais­teri.

Ville Kaunisto

Kansanedustaja Ville Kaunisto

Ville Kaunisto on kokoo­muk­sen kansan­edus­taja ja enti­nen ammat­tiur­hei­lija. Kansain­vä­li­nen ammat­tiur­hei­li­jaura eri puolilla Euroop­paa on anta­nut vahvan käsi­tyk­sen eri maiden kult­tuu­reista ja iden­ti­tee­teistä. Kansain­vä­li­set yliopisto-opis­ke­lut Nort­hum­brian ja Oxfor­din yliopis­tossa sekä useat kansain­vä­li­set tehtä­vät esimer­kiksi Etyjin Suomen dele­gaa­tion puheen­joh­ta­jana ja Ulko­po­liit­ti­sen insti­tuu­tin halli­tuk­sessa ovat tuke­neet etene­mistä kansain­vä­li­sen poli­tii­kan kentillä. Viisi vuotta Suomen EU-asioita hoita­van Suuren valio­kun­nan jäse­nenä, neljä vuotta Euroop­pa­lai­nen Suomi ry:n puheen­joh­ta­jana ja yli neljä vuotta Kokoo­muk­sen Eurooppa-verkos­ton puheen­joh­ta­jana on tuonut laajat verkos­tot ja pereh­ty­nei­syy­den Suomen puolen pitä­mi­seen EU:ssa. Tämän kaiken keskellä myös kahden pienen lapsen isänä ja avio­puo­li­sona koen onnis­tu­neeni hyvin, vaikka se onkin vaati­nut työtä ja tasa­pai­noi­lua.

Maria Miala

Eurovaaliehdokas Maria Miala

Maria Miala vastaa Kokoo­muk­sen Nuor­ten Liiton kansain­vä­li­sestä vaikut­ta­mi­sesta. Lisäksi hän on Helsin­gissä vara­val­tuu­tet­tuna ja Kokoo­muk­sen puolue­val­tuus­ton jäsen.

Mialan mukaan Euroo­pan Unio­nilla on valtava merki­tys suoma­lais­ten elämään.
EU:n pitää edis­tää vahvoja sisä­mark­ki­noita ja huoleh­tia yhteis­ten ulko­ra­jo­jen turval­li­suu­desta. Lisäksi pitää huoleh­tia oikeus­val­tio­pe­ri­aat­teen toteu­tu­mi­sesta jokai­sessa jäsen­val­tiossa. EU:n pitää puolus­taa keskei­siä euroop­pa­lai­sia arvo­jaan, kuten tasa-arvoa, demo­kra­tiaa ja sivis­tystä.

Sirpa Pieti­käi­nen

Eurovaaliehdokas Sirpa Pietikäinen

Sirpa Pieti­käi­nen hakee peräti viidettä kautta meppinä. Pieti­käi­nen haluaa raken­taa vaurasta, inhi­mil­listä ja ekolo­gista Euroop­paa. Pieti­käi­sen mukaan vain vauras Eurooppa voi raken­taa hyvin­voin­tia ja pitää huolta ympä­ris­töstä.

Jokai­sella on oikeus elää oikeus­val­tiossa, jossa toteu­tu­vat demo­kra­tia, moniar­voi­suus, kansa­lais­ten perus­oi­keu­det ja hyvän elämän edel­ly­tyk­set. Pieti­käi­nen näkee, että on jo olemassa kaikki tarvit­tava tieto, raha ja osaa­mi­nen maapal­lon elin­kel­poi­suu­den säilyt­tä­mi­seksi. Suurin haas­teemme on korviemme välissä.

Susanne Päivä­rinta

Susanne Päivä­rinta on kansan­edus­taja, suuren valio­kun­nan jäsen ja Euroop­pa­lai­sen Suomen vara­pu­heen­joh­taja. Näyt­tä­vän uran tv-toimit­ta­jana tehnyt Päivä­rinta tunne­taan rohkeu­des­taan ja faktoi­hin paneu­tu­mi­ses­taan.

Ykkös­asia on rauha! Susan­nen tavoit­teena on vahva ja toimin­ta­ky­kyi­nen EU, joka huoleh­tii kansa­lais­tensa turval­li­suu­desta ja hyvin­voin­nista. Tilpe­höö­ri­di­rek­tii­vien sijaan on panos­tet­tava EU:n kilpai­lu­ky­kyyn, puhtaa­seen siir­ty­mään ja omava­rai­suu­teen. Päätök­sen­teossa on otet­tava huomioon jäsen­mai­den erot ja tieteel­li­nen näyttö. Susanne tuntee Suomen Lapista Helsin­kiin ja lupaa olla suoma­lais­ten ääni, joka kantaa.

Henriina Rantala

Henriina Rantala on Kokoo­mus­opis­ke­li­joi­den puheen­joh­taja ja kokoo­muk­sen puolue­hal­li­tuk­sen jäsen. Rantala on yhteis­kun­ta­tie­tei­den kandi­daatti ja tekee mais­te­rio­pin­to­jaan globaa­lista kestä­vyy­destä sekä valtio-opista.

Euroo­pan unio­nin keskiössä pitää Ranta­lan mukaan olla kilpai­lu­ky­vyn edis­tä­mi­nen maapal­lon kanto­ky­vyn ehdoilla, korke­aan osaa­mi­seen ja tutki­muk­seen panos­ta­mi­nen sekä ihmi­soi­keuk­sien puolus­ta­mi­nen.

Rantala näkee, että Euroo­pan parla­mentti tarvit­see edus­ta­jia, jotka ymmär­tä­vät nuor­ten huolet ja toiveet tule­vasta. Rantala koros­taa Euroo­pan unio­nin roolia mark­ki­naeh­toi­sen ilmas­to­työn edis­tä­jänä.

Markku Rentto

Markku Rentto on halli­tusam­mat­ti­lai­nen, jolla on vahvaa kansain­vä­listä vienti- ja kaupal­li­sen alan osaa­mista vuosi­kym­me­nien ajalta. Rentto on neljän­nen polven perhey­rit­täjä Reka Oy:ssä, jonka halli­tuk­sen puheen­joh­taja hän on ja jota hän on johta­nut yli kolme vuosi­kym­mentä.

Reka Oy:n liike­vaihto oli kasva­nut noin 200 miljoo­naan euroon ja henki­lö­määrä Suomessa ja Puolassa yli 500 ihmi­seen, kun Rentto johti onnis­tu­neen yritys­kau­pan vuonna 2023.
Kaupassa Reka myi kaape­li­lii­ke­toi­min­tansa rans­ka­lai­selle Nexans-konser­nille. Kaup­pa­hinta oli 53 miljoo­naa euroa.

Talous­tie­teen mais­teri (M.Sc. Econ) Rentto on asunut, työs­ken­nel­lyt ja opis­kel­lut Saksassa ja Yhdys­val­loissa.

Aura Salla

Eurovaaliehdokas Aura Salla

Aura Salla on EU-poli­tiik­kaan erikois­tu­nut valtio­tie­tei­den tohtori, kokoo­muk­sen kansan­edus­taja ja suuren valio­kun­nan jäsen, jolla on pitkä koke­mus EU-tehtä­vistä Brys­se­lissä.

Auran tavoit­teena on omava­rai­nen Euroo­pan unioni, joka keskit­tyy ydin­teh­tä­viinsä eli talou­teen, ympä­ristö- ja ilmas­to­po­li­tiik­kaan sekä länsi­mais­ten arvo­jen, vakaan turval­li­suusym­pä­ris­tön ja demo­kra­tian edis­tä­mi­seen. Suomi ja suoma­lai­set ansait­se­vat Euroo­pan parla­ment­tiin asian­tun­te­via edus­ta­jia, jotka tunte­vat euroop­pa­lai­sen poli­tii­kan kentän, EU-lain­sää­dän­nön ja sen miten Brys­se­lissä toimi­taan. Nyt on muutok­sen aika.

Janne Sankelo

Janne Sankelo on toimi­nut kokoo­muk­sen kansan­edus­ta­jana kaksi kautta vuosina 2011–2015 ja 2019–2023 ja puolu­een vara­pu­heen­joh­ta­jana 2012–2018. Kasva­tus­tie­tei­den mais­teri Sankelo on Kauha­van kaupun­gin­val­tuus­ton puheen­joh­taja ja kokoo­muk­sen maaseu­tu­po­li­tii­kan verkos­ton puheen­joh­taja.

Poliit­ti­sen uran ohella Sankelo on hoita­nut maaseu­tu­yrit­tä­jänä Kauha­van Kortes­jär­vellä sijait­se­vaa koti­ti­laansa Fränti-Kuja­laa vuodesta 1998. Tällä hetkellä hän on Suomen kalan­kas­vat­ta­ja­lii­ton toimi­tus­joh­taja.

Sanke­lolle on tärkeää, että metsä­po­li­tiikka pide­tään jatkos­sa­kin kansal­li­sissa käsissä, ener­giao­ma­va­rai­suu­teen panos­te­taan ja EU:n yhtei­sen maata­lous­po­li­tii­kan keski­öön noste­taan uudel­leen ruuan tuot­ta­mi­nen.

Pekka Toveri

Pekka Toveri on kansan­edus­taja ja kenraa­li­ma­juri evp. Upsee­riu­ral­laan Toveri toimi myös laaja-alai­sissa kansain­vä­li­sissä tehtä­vissä muun muassa Yhdys­val­loissa ja Afga­nis­ta­nissa. Soti­la­su­ransa jälkeen Toveri on toimi­nut muun muassa tutki­jana ja yrit­tä­jänä.

Toveri haluaa kehit­tää EU:n yhteistä puolus­tus­rat­kai­sua ja Nato-yhteis­työtä Suomen lähtö­koh­dat ja tarpeet huomioi­den. Hän haluaa myös viedä suoma­laista koko­nais­val­tai­sen maan­puo­lus­tuk­sen mallia osaksi EU:n puolus­tuk­sen suun­nit­te­lua. Lisäksi huol­to­var­muus ja väylä­hank­kei­den nivo­mi­nen osaksi koko­nais­tur­val­li­suu­den suun­nit­te­lua ovat Tove­rille tärkeitä.

Jocka Träskbäck

Eurovaaliehdokas Jocka Träskbäck

Jocka Träskbäck on toimi­nut 30 vuotta yrit­tä­jänä. Hän on Lempää­län kunnan­val­tuus­ton puheen­joh­taja, alue­val­tuu­tettu ja halli­tus­teh­tä­vissä useissa yrityk­sissä. Träskbäc­kin visio Euroo­pan unio­nista on sisäi­sesti ja ulko­ra­joilta turval­li­nen sekä nykyistä omava­rai­sempi unioni, jossa jäsen­val­tiot kanta­vat itse vastuuta omasta talou­des­taan ilman uutta yhteis­vel­kaa.

Suoma­lai­seen työhön ja yrit­tä­jyy­teen vaikut­ta­vaa sään­te­lyä tulee vähen­tää ja maamme erityis­a­sema maa- ja metsä­ta­lou­den, teol­li­suu­den sekä geopo­liit­ti­sen aseman osalta tulee huomioida EU-päätök­sen­teossa parem­min.

Henna Virk­ku­nen

Eurovaaliehdokas Henna Virkkunen

Henna Virk­ku­nen hakee kolmatta kautta meppinä. Virk­ku­nen haluaa käyt­tää koke­mus­taan ja vaikut­ta­mi­sen verkos­toja suoma­lais­ten hyväksi. Virk­ku­nen haluaa raken­taa Eurooppa, joka on talou­del­li­sesti menes­tyvä, turval­li­nen ja rauhal­li­nen ja jossa ihmi­sarvo on jaka­ma­ton.

Virk­ku­nen näkee, että talous on pohja hyvin­voin­nille. Euroo­pan on oltava paikka, joka innos­taa yrit­tä­mään, inno­voi­maan, inves­toi­maan ja luomaan uutta.

Libe­raa­leja arvoja on puolus­tet­tava, mutta samaan aikaan on ratkot­tava turval­li­suu­teen, ilmas­ton­muu­tok­seen, ener­gia­siir­ty­mään ja digi­taa­li­seen loik­kaan liit­ty­viä vaikeuk­sia.

Aika­tau­lut euro­par­la­ment­ti­vaa­leissa

Vuoden 2024 euro­par­la­ment­ti­vaa­lit toimi­te­taan kaikissa jäsen­val­tioissa vaalia­jan­jak­solla 6.–9.6.2024. Suomessa vaali­päivä on sunnun­tai 9.6.

Kerro kiin­nos­tuk­ses­tasi tai ehdota ehdo­kasta euro­par­la­ment­ti­vaa­lei­hin

Ehdo­tan(Pakol­li­nen)
Ehdo­tet­ta­van ehdok­kaan nimi(Pakol­li­nen)