Kokoo­muksen eurovaa­lieh­dokkaat – kokoomus.fi
Ehdokaskone: Eurovaalit
Tietoa eurovaa­leista

Euroopan parla­mentti (EP) on yksi Euroopan unionin lainsää­dän­tö­eli­mistä. EU-kansa­laiset valit­sevat sen jäsenet suorilla vaaleilla, jotka järjes­tetään kaikissa jäsen­val­tioissa joka viides vuosi. Seuraavat vaalit toimi­tetaan vuonna 2019.

Suomesta valitaan 14 meppiä, eli europar­la­men­taa­rikkoa.

Aikataulu

Eurovaalit pidetään 23.–26.5.2019.

Ennak­ko­ää­nestys kotimaassa keski­vii­kosta tiistaihin 15.–21.5. ja ulkomailla keski­vii­kosta lauan­taihin 15.–18.5. Varsi­nainen äänes­tys­päivä on 26.5.2019.

Lähde: vaalit.fi

Kokoomuksen ehdokkaat Euroopan parlamenttiin:

Sirpa
Pietikäinen

Aura
Salla

Petri
Sarvamaa

Kimmo
Sasi

Janika
Takatalo

Henna
Virkkunen

Sirpa Pietikäinen

Vaurasta, inhimillistä ja ekologista Eurooppaa rakentamassa.

Sirpa Pietikäinen on ollut europarlamentaarikkona vuodesta 2008. Kuluneella kaudella hän on ollut jäsen parlamentin talous- ja raha-asioiden valiokunnassa, suhteista Kiinaan vastaavassa valtuuskunnassa ja varajäsen useissa valiokunnissa. Pietikäinen on ollut kokoomuksen kansanedustaja ja ympäristöministeri. Koulutukseltaan hän on kauppatieteiden maisteri.

Aura Salla

Vahvan Euroopan ja Suomen puolesta

Aura Salla on kotoisin Lappeenrannasta. Hän työskentelee EU-komission puheenjohtajan Jean-Claude Junckerin neuvonantajatiimissä. Aiemmin Salla on työskennellyt muun muassa EU-komissaari Jyrki Kataisen kabinetissa ja EU-viestintään erikoistuneena viestintäkonsulttina. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri.

Kimmo Sasi

EU-suomalainen

Kimmo Sasi on kokoomuslainen konkaripoliitikko. Tamperelainen Sasi oli kokoomuksen kansanedustaja vuosina 1983–2015. Sasi on toiminut myös liikenne- ja viestintäministerinä sekä ulkomaankauppaministerinä. Koulutukseltaan Sasi on oikeustieteen kandidaatti ja diplomiekonomi.

Petri Sarvamaa

Kansalaisen silmät ja korvat Euroopan parlamentissa.

Petri Sarvamaa nousi EU-parlamenttiin vuonna 2012. Sarvamaa on parlamentin budjettivaliokunnan varapuheenjohtaja ja talousarvion valvontavaliokunnassa EPP-ryhmän puheenjohtaja. Ennen politiikkaan lähtöä Sarvamaa teki uraa toimittajana Ylen uutis- ja ajankohtaistehtävissä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden kandidaatti.

Janika Takatalo

Sinivihreä, moderni ja asiantunteva uudistaja

Janika Takatalo on Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunnan puheenjohtaja. Hän on myös Turun kaupunginvaltuutettu, maakuntavaltuutettu ja nuorisolautakunnan puheenjohtaja. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden kandidaatti, joka viimeistelee parhaillaan graduaan Turun yliopistoon. Hän on toiminut opintojensa ohella myös sivutoimisena yrittäjänä.

Henna Virkkunen

Kaurapuurolla kasvanut Euroopan uudistaja.

Henna Virkkunen on ollut europarlamentaarikko vuodesta 2014. Virkkunen on jäsen teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunnassa ja varajäsen liikenne- ja matkailuvaliokunnassa. Jyväskylästä kotoisin oleva Virkkunen on ollut kokoomuksen kansanedustaja ja opetusministeri, kunta- ja hallintoministeri sekä liikenne- ja kuntaministeri.