Kokoomus.fi / Eurovaaliblogit / Maria Rautanen: ”Energiaomavaraisuus on huoltovarmuusasia”

Maria Rauta­nen: ”Ener­giao­ma­va­rai­suus on huol­to­var­muus­asia”

Ener­gia­po­li­tiikka on tärkeä osa Suomen ja koko EU:n turval­li­suutta. Ilman huol­to­var­maa ener­giaa olemme todella haavoit­tu­vai­sia ihmi­sen tai luon­non aiheut­ta­man kata­stro­fin seurauk­sena. Ener­gian­tuo­tan­non pitää olla huol­to­var­maa eli sellaista, että säästä riip­pu­ma­tonta ener­giaa on saata­villa 24/​7.

Ydin­voi­ma­lai­tok­set Olki­luo­dossa ja Lovii­sassa ovat tuot­ta­neet meillä luotet­ta­vaa perus­voi­maa lähes viisi­kym­mentä vuotta. Suurem­pia ongel­mia laitos­ten käytössä ei ole vuosi­kym­men­ten aikana ollut, ja sähkön hinta­kin on ollut Euroo­pan edul­li­sinta. Oma ydin­voima on ollut meille ehdo­ton edel­ly­tys teol­lis­tu­mi­sen kehit­ty­mi­seen ja tuotan­to­jen kasva­mi­seen.

Isot sähkön­tuo­tan­to­yk­si­köt kuten ydin­voi­ma­lat ovat paljon pääomaa vaati­via laitok­sia, joilla on tarkoi­tus tuot­taa jatku­vaa perus­voi­maa täydellä kapa­si­tee­tilla. Viime päivinä olemme nähneet jatku­vasti muut­tu­via sähkön­tuo­tan­to­vaih­te­luita ja siitä seuran­neita pörs­si­säh­kön hinnan vaih­te­luita. Tuotan­to­vaih­te­lu­jen odote­taan vain lisään­ty­vän tule­vai­suu­dessa, koska uusiu­tu­villa ener­gian­tuo­tan­to­muo­doilla on huono tuotan­to­mää­rän ennus­tet­ta­vuus.

“Ydin­voi­ma­lai­tok­sen tehon­sää­dössä ei saada käytän­nössä mitään talou­del­lista hyötyä – enem­män­kin päin­vas­toin.”

Perus­voi­man­tuot­ta­jat on runsaasti lisään­ty­nei­den uusiu­tu­vien tuotan­to­muo­to­jen vuoksi ohjattu osal­lis­tu­maan säätö­voi­ma­mark­ki­noille, jotta välty­tään sähkö­ver­kon taajuu­den ja tasa­pai­non heilah­te­luilta. Tilanne ei ole ydin­voi­ma­lai­tok­sille mielui­nen. Perus­voi­man­tuot­ta­jilla ison laitok­sen jatkuva säätä­mi­nen aiheut­taa kasva­via kunnos­sa­pi­to­ku­luja ja ennen­ai­kaista lait­tei­den vanhe­ne­mista. Jatkuva säätä­mi­nen lisää myös riskiä suun­nit­te­le­mat­to­mille laitok­sen alas­ajoille. Kiin­teät kulut eivät muutu, joten sähkön tuotan­to­kus­tan­nuk­set euroa per megawat­ti­tunti nouse­vat.

Ydin­voi­ma­lan polt­toai­neita vaih­de­taan lataus­suun­ni­tel­man mukai­sesti tyypil­li­sesti vuosit­tain. Lataus­suun­ni­telma laadi­taan niin, että reak­to­rista pois­tet­tu­jen nippu­jen ener­gia­si­sältö olisi mahdol­li­sim­man hyvin hyödyn­netty. Jos käyt­tö­jak­soon sisäl­tyy paljon suun­ni­tel­tua enem­män tehon­sää­töä mark­kina- ja muiden teki­jöi­den vuoksi, osa polt­toai­neen sisäl­tä­mästä ener­giasta voi jäädä hyödyn­tä­mättä. Ympä­ris­tön kannalta tämä on huono asia, koska pahim­massa tapauk­sessa vaih­de­taan polt­toai­ne­nippu, jos uraa­nia on vielä jäljellä.

Ydin­voi­ma­lai­tok­sen tehon­sää­dössä ei saada käytän­nössä mitään talou­del­lista hyötyä – enem­män­kin päin­vas­toin. Käyt­tö­ku­lut ovat aina samat toimii laitos sitten täydellä tai puolella teholla. Lataus­suun­ni­tel­man laskel­maa ei pystytä millään tavoin vuodeksi laske­maan niin tark­kaan, että tältä ongel­malta voitai­siin vält­tyä. Sääriip­pu­vaista sähkön­tuo­tan­toa kun ei pystytä ennus­ta­maan vuodeksi eteen­päin.

“Se, miten sähkön­tuo­tan­to­rat­kai­sut Suomessa tule­vai­suu­dessa toteu­te­taan, on pitkälti EU:n käsissä.”

Ener­giao­ma­va­rai­suus vaatii sähkön perus­voi­maa sekä uusiu­tu­via sähkön­tuo­tan­to­muo­toja, mutta myös rinnal­leen lisää säästä riip­pu­ma­tonta säätö­voi­maa. Ener­gian varas­toin­ti­rat­kai­suja tulee kehit­tää vahvalla inten­si­tee­tillä ja etsiä niihin mark­ki­na­ve­toi­sia ratkai­suja. Pieny­din­voi­ma­loista eli SMR-laitok­sista odote­taan pelas­ta­jaa ja niiden olete­taan­kin yleis­ty­vän tule­vai­suu­dessa. Haas­teita nähdään kuiten­kin vielä rahoi­tuk­sessa, lain­sää­dän­nössä, luvi­tus­kä­sit­te­lyssä ja sijain­ti­jär­jes­te­lyissä.

Kapa­si­teet­ti­me­ka­nismi on järjes­tely, jolla turva­taan sähkö­ener­gian, tehon tai molem­pien saanti kaikissa tilan­teissa. Euroo­pan unio­nin tule­valla istun­to­kau­della sääde­tään kaik­kia jäsen­maita koske­vat sähkön­tuo­tan­non kapa­si­teet­ti­mark­ki­nat. EU:n pitkän aika­vä­lin tavoit­teena on katta­vat ja yhte­näi­set sähkö­mark­ki­nat. Se, miten sähkön­tuo­tan­to­rat­kai­sut Suomessa tule­vai­suu­dessa toteu­te­taan, on pitkälti EU:n käsissä.

Suomessa sähkön­siir­to­ver­kon luotet­ta­vuus ja voima­joh­to­jen rakenne ovat Euroo­pan parhaim­mis­toa. Tilan­teemme ei saa heiketä, kun tule­vai­suu­dessa yhdis­tymme Euroo­pan yhte­näi­siin sähkö­mark­ki­noi­hin. Suoma­lais­ten kannalta on äärim­mäi­sen tärkeää, että tätä ennen neuvot­te­lu­pöy­dissä on istu­nut sähkön­tuo­tan­to­me­ka­nis­meista ja sähkö­ver­kon raken­teista ymmär­tävä meppi.

Kirjoit­taja Maria Rauta­nen on kokoo­muk­sen euro­vaa­lieh­do­kas ja diplomi-insi­nööri.

19.6.2024

Kokoo­muk­sen verkos­to­jen vastuu­hen­ki­löt kaudelle 2024-2026 valittu

Kokoo­muk­sen puolue­hal­li­tus on kokouk­ses­saan 14.6.2024 valin­nut kokoo­muk­sen ohjel­ma­työn verkos­toille vastuu­hen­ki­löt. Verkos­to­jen jäse­nyys on avointa kaikille puolu­een jäse­nille. Verkos­toi­hin pääsee liit­ty­mään

12.6.2024