Kokoomus.fi / Julkaisut / Tiedote / Minis­teri Risikko: Maakun­nille suuri rooli ihmis­ten arjen turval­li­suu­dessa

Sisäi­sen turval­li­suu­den stra­te­giassa suurim­maksi sisäi­sen turval­li­suu­den uhkaksi tunnis­te­taan syrjäy­ty­mi­nen, mikä näkyy esimer­kiksi rikol­li­suu­dessa.

- Turval­li­suu­den edis­tä­mi­sestä on tulossa yksi maakun­tien tehtä­vistä. Monissa kunnissa turval­li­suu­den edis­tä­mi­sessä on jo tehty paljon hyvää työtä, mutta maakun­tien tehtä­vänä turval­li­suus­suun­nit­te­lusta tulee nykyistä laaja-alai­sem­paa ja yhte­näi­sem­pää. Tärkeää on myös se, että turval­li­suus tehdään edel­leen lähellä ihmi­siä paikal­li­sella tasolla, sisä­mi­nis­teri Paula Risikko sanoi Sata­kun­ta­lii­ton Suomi 100 -juhla­se­mi­naa­rissa 26. marras­kuuta Porissa.

Pieni joukko - alle viisi prosent­tia väes­töstä - tekee yli puolet kaikista rikok­sista. Tässä väes­tön­osassa kasau­tu­vat rikol­li­suu­den lisäksi syrjäy­ty­mi­sen muut tunnus­mer­kit, kuten esimer­kiksi päihde-, mielen­ter­veys- ja toimeen­tulo-ongel­mat. Tämä tarkoit­taa, että pienen väes­tön­osan pahoin­vointi vaikut­taa erityi­sesti heidän omaan turval­li­suu­teensa, mutta myös koko yhteis­kun­nan turval­li­suu­teen.

- Syrjäy­ty­mi­sen ehkäisy on oival­li­nen esimerkki monen viran­omai­sen ja kansa­lai­syh­teis­kun­nan yhteis­työtä vaati­vasta turval­li­suus­työstä.  Yksin sosi­aa­li­toi­men, polii­sin, koulu­jen tai järjes­tö­jen työllä nuor­ten syrjäy­ty­mistä ei nujer­reta eikä yksi­kään näistä voi siitä yksin vastata. Syrjäy­ty­mistä ei torjuta hank­keilla vaan se vaatii myös maakun­nilta pysy­viä raken­teita ja toimin­ta­ta­poja ja ennen kaik­kea toimien koor­di­noin­tia. Maakun­nilla on mahdol­li­suus tart­tua nime­no­maan niihin turval­li­suuson­gel­miin, jotka putoa­vat muiden viran­omais­ten tehtä­vien väliin.

- Ilman oikeita toimia syrjäy­ty­nei­den nuor­ten määrä kasvaa tule­vina vuosina. Ehkäi­se­mällä syrjäy­ty­mistä emme pelkäs­tään lisää alueen elin­voi­maa ja hyvin­voin­tia, vaan vaiku­tamme voimak­kaasti myös sen turval­li­suu­teen, minis­teri Risikko painotti.

Sisäi­sen turval­li­suu­den stra­te­gian toimeen­pa­nossa luodaan parhail­laan tapoja viedä turval­li­suus­suun­nit­te­lua eteen­päin maakun­nissa. Samalla on tärkeää, että ne kunnat, jotka tähän­kin asti ovat tehneet hienoa työtä asuk­kai­densa turval­li­suu­den eteen, voivat jatkaa sitä.

Lisä­tie­toja:
erityi­sa­vus­taja Tiina Rytilä, p. 050 456 1031

21.2.2024

Timo Heino­nen: Suomen viesti Natossa on selkeä: kannamme vastuumme ja tuotamme turval­li­suutta.

Kokoo­muk­sen ryhmä­pu­heen­vuoro valtio­neu­vos­ton selon­te­koon edus­kun­nalle Puolus­tus­voi­mien osal­lis­tu­mi­sesta Naton rauhan ajan yhtei­sen puolus­tuk­sen tehtä­viin vuonna 2024. Muutok­set puhut­taessa mahdol­li­sia. Me liityimme

21.2.2024

Pekka Toveri: Vank­ku­ma­ton ja horju­ma­ton tuki Ukrai­nalle on elinehto Euroo­pan turval­li­suu­delle

Kokoo­muk­sen ryhmä­puhe ajan­koh­tais­kes­kus­te­lussa Ukrai­nan tilan­teesta. Muutok­set puhut­taessa mahdol­li­sia. Arvoisa puhe­mies,  Slava Ukraini. Kunnia Ukrai­nalle.  728 päivää sitten Venäjä käyn­nisti hyök­käys­so­dan

20.2.2024

Saara-Sofia Sirén: Työmark­ki­na­uu­dis­tuk­sia ei tehdä ketään vastaan, vaan Suomen puolesta.

Kokoo­muk­sen ryhmä­pu­heen­vuoro väli­ky­sy­myk­seen halli­tuk­sen aiheut­ta­masta työmark­ki­na­kaa­ok­sesta. Muutok­set puhut­taessa mahdol­li­sia. Suoma­lai­sessa yhteis­kun­nassa työmark­ki­na­jär­jes­töillä on tärkeä rooli työeh­to­so­pi­mus­ten neuvot­te­li­joina. TES-neuvot­­te­­luissa työn­te­ki­jöille pyri­tään