kaupunkimaisema
Kokoomus.fi / Julkaisut / Verkostoblogit / Kuntien talous hyvinvoinnin takaajana

Kuntien talous hyvin­voin­nin takaa­jana

Kokoo­muk­sen kunta- ja kaupun­ki­po­li­tii­kan verkos­ton blogi­kir­joi­tus
/​verkoston pj:t Anna-Kaisa Ikonen & Sari Rautio

Kunnat ympäri Suomen valmis­te­le­vat parhail­laan talous­ar­vioi­taan histo­rial­li­sen vaikeassa talous­ti­lan­teessa ja Koro­nan sumen­ta­mien näky­mien keskellä. Kunta­ta­lou­den on arvioitu heiken­ty­neen kulu­vana vuonna lähes kaksi miljar­dia euroa ja ensi vuonna sen on arvioitu heik­ke­ne­vän 1,7 miljar­dia.

Vaikeassa talous­ti­lan­teessa mennään usein liian helposti mekaa­ni­siin leik­kauk­siin tai veron­ko­ro­tuk­siin. Helpolta tuntuva veron­ko­ro­tus ei ole kestävä tie. Jos menot jatka­vat kasvua yhtä voimak­kaasti, veron­ko­ro­tuk­sia pitäisi tehdä harva se vuosi. Olen­naista on löytää keinoja käyt­tö­ta­lou­den meno­jen kasvun hillit­se­mi­seen. Ihmis­ten vero­ra­si­tus ei saa nousta, jotta työn­teon houkut­te­le­vuus ei enää laske.

Taloutta ei kuiten­kaan pidä tarkas­tella irral­laan toimin­nasta. Varhai­nen puut­tu­mi­nen ja hyvin­voin­nin edis­tä­mi­nen on keskei­nen pitkän aika­vä­lin keino hallita taloutta ja ennal­taeh­käistä ongel­mia. Siihen tulee jopa panos­taa. Kun hoitoon pääsee oikea-aikai­sesti ja saa avun terveys­a­se­malla, voidaan vält­tää raskaam­man erikois­sai­raan­hoi­don tarvetta. Kun lasten, nuor­ten ja perhei­den ongel­miin tarjo­taan varhai­sem­paa tukea esimer­kiksi perhe­työn muodossa, voidaan vält­tää sekä inhi­mil­li­sesti että talou­del­li­sesti raskaan lasten­suo­je­lun sijais­huol­lon ja huos­taan­ot­to­jen tarvetta. Tai kun vanhus saa oikean­laista apua kotiin, siir­tyy tarve muut­taa hoiva­ko­tiin. Tai kun mielen­ter­veyttä tuetaan jo ennen kuin on liian myöhäistä.

Talous­ar­vion valin­nat ovat arvo­va­lin­toja siitä, mitkä asiat ovat aidosti tärkeitä. Varhai­sen tuen ohella nyt on vält­tä­mä­töntä turvata myös yritys­ten toimin­tae­del­ly­tyk­siä niillä keinoilla, mitä kunnilla on. On kaik­kien etu ja olen­naista myös kuntien rahoi­tus­poh­jalle, että yrityk­set selviä­vät tämän vaikean vaiheen yli ja kyke­ne­vät työl­lis­tä­mään.

Juuri nyt tarvi­taan katsetta pidem­mälle, eikä vain yli akuu­tin talous­krii­sin. Tarvi­taan sekä hyvin­voin­nin edis­tä­mistä että moni­puo­lista elin­voi­man vahvis­ta­mista. Leik­kauk­set ja veron­ko­ro­tuk­set eivät ole ainoa tie talou­den tasa­pai­not­ta­mi­sessa, vaik­ka­kin rönsy­jen karsi­mista ja luopu­mi­sen kykyä­kin tarvi­taan. Ennen kaik­kea nyt on tarvetta rohkeu­delle uusille teke­mi­sen tavoille, joilla saadaan sekä hillit­tyä meno­jen kasvua että vastat­tua ihmis­ten palve­lu­tar­pei­siin.

Kuntien vaike­aan yhtä­löön tarvi­taan myös halli­tuk­sen vetoa­pua: nyt ei todel­la­kaan ole aika säätää kunnille uusia velvoit­teita vaan keven­tää niitä. Kuntia tarvi­taan jatkos­sa­kin mahdol­lis­ta­maan ihmis­ten hyvin­voin­tia.

30.9.2020

On aika tunnis­taa, että digi­taa­li­nen on poliit­tista

Kokoo­mus haluaa raken­taa Suomesta maail­man toimi­vim­man digi­taa­li­sen yhteis­kun­nan. Monella mitta­rilla maamme tällai­nen jo onkin. Nyky­ti­laan tyyty­mi­nen ei kuiten­kaan ole vaih­toehto.

27.9.2020

Puolue­val­tuus­tolta linjauk­sia työn, ympä­ris­tön ja ilmas­ton tilan sekä ihmi­soi­keuk­sien edis­tä­mi­sen puolesta

Kokoo­muk­sen puolue­val­tuusto käsit­teli kaksi­päi­väi­sessä kokouk­ses­saan 26.–27.9. aloit­teet, joita ei ehditty käsi­tellä Porin puolue­ko­kouk­sessa aiem­min syys­kuussa. Puolue­val­tuusto käsit­teli kaik­ki­aan 99 aloi­tetta.

26.9.2020

Kris­tiina Kokko jatkaa kokoo­muk­sen puolue­sih­tee­rinä, Juha Rostedt ja Anu Perho puolue­val­tuus­ton vara­pu­heen­joh­ta­jiksi

Helsin­gissä koolla oleva kokoo­muk­sen puolue­val­tuusto valitsi lauan­taina Kris­tiina Kokon jatka­maan kokoo­muk­sen puolue­sih­tee­rinä. Puolue­val­tuus­ton vara­pu­heen­joh­ta­jiksi valit­tiin lahte­lai­nen Juha Rostedt Hämeen piiristä