Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Kokoo­muk­sen Orpo: Halli­tuk­sen puoli­tet­tava lämmi­tyk­sen pääs­töt – koti­ta­louk­sia on autet­tava öljy­läm­mi­tyk­sen korvaa­mi­sessa

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo lähettää Lappeenrannasta terveiset hallituspuolueille, jotka kokoontuvat maanantaina ilmastokokoukseen pohtimaan keinoja päästöjen hillitsemiseksi. Orpon mukaan lämmön tuotannossa on valittavana useita fossiilivapaita tuotantotapoja, kun erilaiset maalämpöratkaisut tekevät läpimurtoa.

Tästäkin huolimatta lämmityksen päästöt ovat edelleen lähes kaksinkertaiset yksityisautoilun päästöihin verrattuna. Kokoomuksen puoluevaltuusto kokoontui Lappeenrannassa lauantaina.

Kokoomus kannustaisi öljylämmitteisiä kiinteistöjä irrottautumaan fossiilisista polttoaineista. Maalämpöön vaihtaminen maksaa itsensä takaisin, mutta monien on vaikea saada investoinnin rahoitusta kasaan. Orpo puhuukin kädenojennuksesta öljylämmittäjille.

”Me haluamme auttaa suomalaisia irtautumaan kasvavista lämmityslaskuista. Kotitalousvähennys olisi syytä laajentaa määräaikaisesti myös laiteinvestointeihin. Tämä edellyttää, että kotitalousvähennykseen kohdistetut leikkaukset perutaan. Lisäksi valtion on syytä taata kaikille taloyhtiöille ja kotitalouksille mahdollisuus hakea laina energiainvestointeihin erillisellä lainaohjelmalla. Pidetään kaikki mukana”, Orpo ehdottaa.

”Muutos on mahdollinen ilman kohtuuttomia elämäntapamuutoksia tai pysyviä kustannuksia. Ilmastokeskustelua on hallinnut ääripäiden pelottelu. Toisaalla sanotaan, että poliittiset päättäjät eivät pysty tekemään riittävästi ja toisaalla pelotellaan sillä, että ihmisten arki muuttuu kohtuuttoman vaikeaksi”, Orpo jatkaa.

Hallituksen toimien ja tavoitteiden välillä on niin suuri päästökuilu, että se vastaa yli kolmannesta maamme vuosittaisista päästöistä. Orpo vaatiikin hallitukselta vaikuttavia ilmastotekoja alkuviikon kokouksesta. Kokoomus myös tarjoaa hallitukselle omat ehdotuksensa.

Orpon mukaan Suomella on kasvun mahdollisuuksia etenkin uusiutuvan energian ja älykkäiden energiaratkaisujen saralla.

”Selvityksiin ja tiekarttoihin vetoaminen on tiensä päässä. Kokoomus olisi valmis leikkaamaan ympäristölle haitallisia tukia lähes puolella miljardilla. Tukisimme puhtaiden teknologioiden tuotekehitystä ja tutkimusta. Lisäksi kokoomus vauhdittaisi teollisuuden sähköistymistä. Odotamme nyt hallitukselta rohkeutta ja viisautta”, Orpo summaa.

Terveiset hallituksen ilmastoriiheen: Kokoomuksen ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi

Vaihtoehtobudjetti: Todellisia tulevaisuustekoja

19.6.2024

Kokoo­muk­sen verkos­to­jen vastuu­hen­ki­löt kaudelle 2024-2026 valittu