Kokoomus.fi / Julkaisut / Puheet / Ville Väyry­nen: Tervey­den­huol­lon henki­löstö on moti­voi­tu­nutta ja ammat­ti­tai­toista – heitä ei vain ole riit­tä­västi

Kokoo­muk­sen ryhmä­pu­heen­vuoro väli­ky­sy­myk­seen sairaa­la­ver­kosta. Muutok­set puhut­taessa mahdol­li­sia.

Keskus­sai­raa­la­ver­kosto on laaduk­kaaksi tunnus­te­tun erikois­sai­raan­hoi­tomme selkä­ranka. Sillä on merkit­tävä rooli esimer­kiksi koulu­tuk­sen, tutki­muk­sen, tasa­ver­tai­suu­den, ja varau­tu­mi­sen suhteen.

Toinen kansa­lai­sille turval­li­suu­den tunnetta antava kulma­kivi on toimiva päivys­tys. Erikois­sai­raan­hoi­dossa valtaosa hoito­jak­soista alkaa akuu­tisti. Päivys­tys onkin erään­lai­nen näyteik­kuna tervey­den­huol­tomme maail­maan.

Myös synny­tys­toi­minta nivou­tuu lähei­sesti akuut­tiin erikois­sai­raan­hoi­toon. Se vaatii tuek­seen laajan ympä­ri­vuo­ro­kau­ti­sen valmiu­den, kuten lasten­lää­kä­rit, anes­te­sia­pal­ve­lut, leik­kausyk­si­kön ja teho-osas­ton.

On ymmär­ret­tä­vää, että kart­ta­har­joi­tuk­set keskus­sai­raa­la­ver­kosta herät­ti­vät laajaa huolta niin kansa­lai­sissa, ammat­ti­lai­sissa kuin polii­ti­kois­sa­kin. On kuiten­kin muis­tet­tava, että kyseessä oli työryh­män puheen­vuoro. Halli­tuk­sen esitystä siitä ei koskaan tullut.

Oppo­si­tion maalaa­miin pelkoi­hin nähden nyt esite­tyt muutok­set ovat varsin maltil­li­sia, ja harkit­tuja. Halli­tuk­sen päätös­ten myötä jokai­selle hyvin­voin­tia­lu­eelle jää sairaala, jossa on ympä­ri­vuo­ro­kau­ti­sesti niin kirur­gi­nen valmius, teho-osasto kuin synny­ty­syk­sik­kö­kin.

Maan­tie­teel­li­nen jakauma on miele­käs ja jokai­sella kansa­lai­sella on päivys­tyk­sel­li­set palve­lut tarjolla omalla hyvin­voin­tia­lu­eel­laan. Halli­tuk­sen esitys on selkeä ja anta­nee hyvin­voin­tia­lueille oppo­si­tion­kin perään­kuu­lut­ta­maa työrau­haa.

Hyvin­voin­tia­lue­uu­dis­tuk­sen yksi keskei­nen tavoite oli hillitä voima­kasta tervey­den­huol­lon kustan­nus­kas­vua. Valtio­va­rain­mi­nis­te­riön vuonna 2023 ennus­tama rahoi­tuk­sen nousu­paine tälle vaali­kau­delle oli yli kuusi miljar­dia euroa. Tuota nousua halli­tus pyrkii tait­ta­maan, jotta rahat riit­täi­si­vät palve­lui­hin myös tule­vai­suu­dessa. Teemme juuri sitä työtä, jota Mari­nin halli­tus sote­uu­dis­tuk­sel­laan tavoit­teli.

Meno­jen nousu­paine selit­tyy erityi­sesti palve­lun­tar­peen kasvulla. Suomi ikään­tyy huimaa vauh­tia. Ensi vuosi­kym­me­nen aikana olem­me­kin tilan­teessa, jossa lähem­mäs 30 % suoma­lai­sista on täyt­tä­nyt 64 vuotta. Kolmas­osa hyvin­voin­tia­luei­den henki­lös­töstä on eläköi­ty­mässä kymme­nen vuoden sisällä. On siis selvää, että nykyi­nen osaa­ja­pula tulee syve­ne­mään. Tämän tosi­asian edessä meidän on kyet­tävä uudis­tu­maan.

Kirur­gina tunnen hyvin maamme tervey­den­huol­lon kentän. Voin­kin vakuut­taa, että suoma­lai­nen tervey­den­huol­lon henki­löstö on huip­puunsa moti­voi­tu­nutta ja ammat­ti­tai­toista. Heitä ei vain ole riit­tä­västi. Haja­nai­nen palve­lu­verkko ei nykyi­sel­lään pysty suoriu­tu­maan velvoit­teis­taan. Niuk­ke­ne­vat henki­lö­re­surs­sit on jatkossa hyödyn­net­tävä entistä vaikut­ta­vam­min. Se tarkoit­taa myös palve­lu­ver­kon tiivis­tä­mistä.

Eten­kin perus­ter­vey­den­huol­lon yöpäi­vys­tys on hoidettu pääosin vuokra­lää­kä­reillä, joiden käyt­töä myös oppo­si­tio on laajalti pahek­su­nut. Harkittu yöpäi­vys­tyk­sen keskit­tä­mi­nen vähen­tää kalliin vuokra­työ­voi­man tarvetta. Vaki­tui­set työsuh­teet ovat hoidon jatku­vuu­den tae.

Parla­men­taa­ri­seen maail­maan kuuluu, että väärin sammut­ta­mi­nen on oppo­si­tion silmissä minkä tahansa halli­tus­poh­jan perin­tei­nen synti. Vuoden mittaan on kuiten­kin synty­nyt mieli­kuva, että tämä oppo­si­tio ei hyväksy sammut­ta­mista laisin­kaan.

Aiem­min hyväk­syt­tiin yhteis­tuu­min ajatus kustan­nus­kas­vun hillin­nästä ja sote-palve­lui­den uudis­ta­mi­sesta. Vaalien jälkeen ajatus on muut­tu­nut teidän puheis­sanne kylmäksi leik­kaa­mi­seksi. Arvoisa oppo­si­tio, miten tämä teidän mieles­tänne tulisi sammut­taa?

Viimei­sen vuosi­kym­me­nen ajan tässä salissa on keski­tytty raken­tei­siin. Nyt sairaa­la­ver­kon suhteen pahim­mat pelot ovat hälven­neet ja palve­lui­den uudis­ta­mi­nen on vihdoin alka­massa. Ensi vuonna sote-palve­lui­hin lisä­tän yli kaksi miljar­dia euroa. Henki­lös­tön riit­tä­vyys, hoidon vaikut­ta­vuus, hoito­jo­no­jen purku sekä tera­pia­ta­kuu - halli­tus­oh­jelma on koko­nai­suu­des­saan iso soten pelas­tus­sarja. Se on tämän halli­tuk­sen tärkeim­piä tehtä­viä.

Nyt jokai­sen tulee nostaa katse tule­vien alue- ja kunta­vaa­lien yli 2030-luvulle.
Meillä on kasassa kaikki laaduk­kai­den sote­pal­ve­lui­den elemen­tit. Tärkeim­pänä näistä ammat­ti­tai­toi­nen henki­löstö. Anne­taan heille siis työka­lut ja ympä­ristö osaa­mi­sensa hyödyn­tä­mi­seen. Kokoo­muk­sessa uskomme hyvin­voin­tia­luei­den olevan tähän valmiita.

Muutok­sen aika on nyt.

17.4.2024

Sari Sarko­maa: Kouluista ja lapsen arjesta on tehtävä kaikille turval­lista

Kokoo­muk­sen ryhmä­pu­heen­vuoro ajan­koh­tais­kes­kus­te­luun koulu­tur­val­li­suu­desta ja koulu­rau­hasta. Muutok­set puhut­taessa mahdol­li­sia. Koulu­rauha ja lastemme hyvin­vointi on meidän aikuis­ten vastuulla. Valtaosa lapsista ja