Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Vapaa­vuori: Puolus­tus­voi­ma­uu­dis­tuk­sen valmis­te­lussa tyyli­virhe

Vapaa­vuori: Puolus­tus­voi­ma­uu­dis­tuk­sen valmis­te­lussa tyyli­virhe

Vapaa­vuori huomaut­taa, että kieli­lain ja halli­tus­oh­jel­man kirjaus­ten perus­teella on selvää, että ruot­sin­kie­li­nen varus­mies­kou­lu­tus on turvat­tava. Se antaa perus­teet myös Drags­vi­kin varus­kun­nan säilyt­tä­mi­selle.

?Olen erityi­sen harmis­sani siitä, että pahim­mil­laan tässä syyl­lis­te­tään tuntei­den kuumen­tuessa suomen­ruot­sa­laista kansan­osaa, vaikka sille ei ole mitään perus­teita. On täysin selvää, että varus­mies­kou­lu­tusta anne­taan jossain muodossa myös toisella koti­mai­sella kielellä.?

Vapaa­vuo­ren mielestä puolus­tus­voi­ma­uu­dis­tuk­sen valmis­te­lussa on sattu­nut tyyli­virhe.

?Puolus­tus­mi­nis­teri Wallin olisi voinut selkeäm­min tuoda esille ne perus­teet ja sen valmis­te­lu­pro­ses­sin, jonka tulok­sena puolus­tus­voi­ma­uu­dis­tuk­sessa päädyt­tiin säilyt­tä­mään nime­no­maan Drags­vi­kin varus­kunta ruot­sin­kie­li­sen koulu­tuk­sen anto­paik­kana. Nyt on liian paljon tulkin­toja ja epäsel­vyyk­siä ilmassa, eikä se ole hyväksi näin suurelle uudis­tuk­selle.?

Vapaa­vuori toivoo puolus­tus­mi­nis­teri Stefan Walli­nin kerto­van vielä yksi­tyis­koh­tai­sesti ja selkeästi puolus­tus­voi­ma­uu­dis­tuk­seen liit­ty­vien ratkai­su­jen perus­teet.

?Koska ihmis­ten mielissä on koko­nai­suu­teen liit­tyen, erityi­sesti Drags­vi­kin varus­kun­nan kohta­lon osalta, epätie­toi­suutta ratkai­su­jen perus­teista ja päätök­sen­te­ko­pro­ses­sista, ne on hyvä julki­sesti kaikille vielä avata.?

19.6.2024

Kokoo­muk­sen verkos­to­jen vastuu­hen­ki­löt kaudelle 2024-2026 valittu

Kokoo­muk­sen puolue­hal­li­tus on kokouk­ses­saan 14.6.2024 valin­nut kokoo­muk­sen ohjel­ma­työn verkos­toille vastuu­hen­ki­löt. Verkos­to­jen jäse­nyys on avointa kaikille puolu­een jäse­nille. Verkos­toi­hin pääsee liit­ty­mään