Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Vaha­salo: Keskusta poli­ti­koi lasten tasa-arvon kustan­nuk­sella

Vaha­salo: Keskusta poli­ti­koi lasten tasa-arvon kustan­nuk­sella

Toisin kuin Keskusta väit­tää, tunti­ja­ko­uu­dis­tuk­sen toteu­tu­mi­nen olisi ollut merkit­tävä askel lasten koulu­tuk­sel­li­sen tasa-arvon edis­tä­mi­sessä. Keskus­talle tuot­taa nyt tuskaa myön­tää, että heidän poli­ti­koin­tinsa maksu­mie­hiksi ovat joutu­neet erityi­sesti maaseu­dun lapset.

Vaha­salo on huolis­saan siitä, että nyky­ti­lan­teessa lapset eivät saa tasa-arvoi­sia lähtö­koh­tia jatko-opin­toi­hin ja työelä­mään.

? Kokoo­muk­sen tunti­ja­koe­si­tyk­sessä opetuk­sen valta­kun­nal­lista mini­mi­tun­ti­mää­rää olisi nostettu ja alueel­li­set erot opetuk­sen määrässä olisi­vat täten kaven­tu­neet. Myös kieli­va­lin­toi­hin olisi luotu lisä­mah­dol­li­suuk­sia lasten asuin­paik­ka­kun­nasta riip­pu­matta, Vaha­salo koros­taa.

Keskusta myönsi tänään sitten­kin tavoit­te­le­vansa Kokoo­muk­sen ajamaa mini­mi­tun­ti­mää­rän nostoa. Tavoit­teeksi Keskusta asetti myös taito- ja taide­ai­nei­den määrän lisää­mi­sen. Opetus­mi­nis­teri Virk­kusen tunti­ja­koe­si­tys sisälsi taide­ai­nei­den, eli musii­kin, kuvaa­ma­tai­don ja käsi­työn lisää­mistä yhdellä tunnilla kuta­kin. Liikun­nan tunti­mää­riin esitet­tiin neljän tunnin lisäyk­siä.

? On hienoa, että Keskusta on vihdoin tullut Kokoo­muk­sen linjoille. Lasten ja nuor­ten kannalta on harmil­lista, että Keskus­tan takin­kääntö tapah­tui näin myöhään, Vaha­salo pahoit­te­lee.

? Perus­o­pe­tuk­sen tule­vai­suutta pohties­samme meidän on tarkas­tel­tava paitsi opetuk­sen sisäl­töä ja tavoit­teita, myös koulu­viih­ty­vyyttä, oppi­mi­sym­pä­ris­tön kannus­ta­vuutta ja turval­li­suutta sekä suoma­lai­sen opet­ta­jan­kou­lu­tuk­sen kehit­tä­mis­tar­peita. Toivomme, että jatkossa myös Keskusta lait­taisi lasten edun poliit­ti­sen pelin edelle, Vaha­salo painot­taa.

15.4.2024

Susanna Kisner: ”Hyvin­voin­nilla on hinta ja tänään se on edul­li­sempi kuin huomenna”

Euroo­pan unio­nista puhut­taessa esillä on usein talou­den, turval­li­suu­den ja kult­tuu­rin teemoja. Unio­nilla on kuiten­kin myös liian vähälle huomiolle jäävä asema

5.2.2024

Anna-Kaisa Ikonen: “Kai me pystymme parem­paan kuin yhteen sola­riu­miin?”

Millaista olisi yritys­ten, kuntien tai hyvin­voin­tia­luei­den työ, jos todella uskal­tai­simme kokeilla, selviäm­mekö hieman pienem­mällä normi­tuk­sella? Nyt on elämämme tilai­suus, kirjoit­taa

4.12.2023

Pirjo Mäljä Hämeen Kokoo­muk­sen toimin­nan­joh­ta­jaksi, Joonas Pulliai­nen puolu­een euro­vaa­li­koor­di­naat­to­riksi

Kokoo­muk­sen puolue­hal­li­tus on valin­nut HTM Pirjo Mäljän Hämeen Kokoo­muk­sen toimin­nan­joh­ta­jaksi 2.1.2024 alkaen. Mäljä siir­tyy tehtä­vään Euroo­pan parla­men­tin avus­ta­jan tehtä­västä. Hänellä on pitkä