Petteri Orpo: Yhteistyö on Euroopan tulevaisuus – kokoomus.fi
Petteri Orpo: Yhteistyö on Euroopan tulevaisuus

Julkaistu: 06.11.2018 EU

Helsingin Messu­kes­kuk­sessa käynnistyy huomenna keski­viikkona kaksi­päi­väinen, Euroopan kansan­puo­lueen EPP:n suurkongressi. Kongressi tuo Suomeen noin paritu­hatta osanot­tajaa.

Mukana on useita valtion­pää­miehiä, EU-johtoa, euroop­pa­laisia puolue­joh­tajia ja mediaa. Kongressi näkyy myös Helsingin katuku­vassa. Kokousta isännöi kokoomus ja sen puheen­johtaja, valtio­va­rain­mi­nisteri Petteri Orpo.

Olen ylpeä ja iloinen, että kokoomus sai kongressin juuri Suomeen ja Helsinkiin. EPP on johtava poliit­tinen voima Euroo­passa. Mietimme yhdessä niitä ratkaisuja, joilla Euroopan tulevaisuus on turvattu muuttu­vassa maail­massa. Samalla suuntaamme jo katseemme kohti ensi kevään eurovaaleja”, Orpo sanoo.

Petteri Orpo pitää kongres­sissa kaksi puheen­vuoroa. Hän tapaa muun muassa Saksan liitto­kans­lerin Angela Merkelin, Itävallan liitto­kans­lerin Sebastian Kurzin, EU-komission puheen­joh­tajan Jean-Claude Junckerin ja EU:n Brexit-pääneu­vot­te­lijan Michel Barnierin sekä Kroatian päämi­nisteri Andrej Plenko­vićin, Ruotsin moderaattien puheen­joh­tajan Ulf Kristers­sonin, Viron Isamaa-puolueen puheen­joh­tajan Helir-Valdor Seederin ja Ranskan Les Républicains-puolueen puheen­joh­tajanLaurent Wauquiezin.

Kongressin pääteemana on EPP:n valmis­tau­tu­minen kevään 2019 eurovaa­leihin. Kongres­sissa valitaan myös EPP:n kärkieh­dokas komission puheen­joh­ta­jaksi. Kärkieh­dok­kuu­desta kisaavat kokoo­muksen Alexander Stubb ja saksa­lainen Manfred Weber.

EPP on EU-parla­mentin suurin poliit­tinen ryhmä. Siihen kuuluu 77 puoluetta ja kumppa­ni­puo­luetta 41 maasta. Kokoomus on ollut EPP:n jäsen siitä saakka kun Suomi liittyi Euroopan unioniin vuonna 1995.

Lisätiedot:

Elisa Tarkiainen, erityi­sa­vustaja p. 0400 774 789