Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Pauli Aalto-Setälä: Emme aio jättää Suomen pelastamista kesken

Pauli Aalto-Setälä: Emme aio jättää Suomen pelas­ta­mista kesken

Kansan­edus­taja Pauli Aalto-Setä­län pitämä ryhmä­puhe keskus­te­luun julki­sen talou­den suun­ni­tel­masta 2025-2028. Muutok­set puhut­taessa mahdol­li­sia.

Keskellä pahinta euro­krii­siä Euroo­pan keskus­pan­kin pääjoh­taja Mario Draghi sanoi keskus­pan­kin olevan valmis kaik­kiin tarvit­ta­viin toimiin, whate­ver it takes, euron pelas­ta­mi­seksi.

Orpon halli­tus on valmis kaik­kiin tarpeel­li­sin toimiin, jotta hyvin­voin­tiyh­teis­kun­tamme saadaan pelas­tet­tua.

Ja jotta voimme näin toimia, on meillä oltava totuu­den­mu­kai­nen käsi­tys siitä tilan­teesta, jossa olemme.

Julki­sen talou­den suun­ni­telma vuosille 2025–2028, antaa realis­ti­sen kuvan Suomen talou­den tilan­teesta. Meillä on yksin­ker­tai­sesti liian pieni kansan­ta­lous julki­sen palve­lun lupauk­seen verrat­tuna.

Yli vaali­kausien jatku­nut meno­jen lisää­mi­nen, kallis sosi­aali- ja terveys­pal­ve­lu­jen uudis­tus, muihin pohjois­mai­hin verrat­tuna alhai­nen työl­li­syy­sas­teemme, pysäh­ty­nyt talous­kas­vumme ja teke­mät­tö­mät työmark­ki­na­uu­dis­tuk­set ovat johta­neet julki­sen talou­den alijää­mien paisu­mi­seen ja velkaan­tu­mi­sen kiih­ty­mi­seen.

Viime vuonna Suomi velkaan­tui EU-maista nopei­ten.

Suomen talou­den pelas­tuso­pe­raa­tiossa tarvit­semme realis­ti­sen tilan­ne­ku­van lisäksi uskot­ta­van toimin­ta­suun­ni­tel­man.

Siksi päämi­nis­teri Orpon halli­tus sopi jo halli­tus­oh­jel­massa kuuden miljar­din sopeu­tus­pa­ke­tista. Sen hetki­sen ennus­teen mukaan tuo sopeu­tus olisi riit­tä­nyt velka­suh­teen vakaut­ta­mi­seen.
Syksyn ja talven aikana talou­den näky­mät alkoi­vat heiken­tyä enti­ses­tään. Halli­tus ei jäänyt katso­maan käyrien kaaria katso­mosta, vaan ryhtyi lisä­toi­miin heti ensim­mäi­sessä kehys­rii­hes­sään. Halli­tuk­sen ensim­mäi­sen vuoden aikana sopima sopeu­tus­pa­ketti yltää yhdek­sään miljar­diin euroon.

Lyhyellä tähtäi­mellä anka­rista sääs­töistä ei seuraa mitään hyvää, mutta edessä ovat parem­mat ajat. Halli­tuk­sen on toimen­pi­teil­lään mahdol­lista pysäyt­tää julki­sen velka­suh­teen kasvu, sanoi valtio­va­rain­mi­nis­te­riön kansan­ta­lous­osas­ton ylijoh­taja Mikko Spolan­der lauan­taina. Jos tilanne oleel­li­sesti muut­tuisi, tehdään tarvit­taessa uusia päätök­siä.

Emme aio jättää Suomen pelas­ta­mista kesken.

Tämä halli­tus on valin­nut Suomen pelas­ta­mi­seksi työn linjan. Uskomme, että Suomen talous nousee vain työn ja yrit­tä­mi­sen kautta. Ne ovat hyvin­voin­tiyh­teis­kun­tamme palve­lui­den rahoit­ta­mi­sen perusta.

Työtä teke­mällä makse­taan ikään­ty­vän väes­tömme palve­lut, lapsiemme koulu­tus ja tule­vien suku­pol­vien hyvin­vointi ja turval­li­suus.

Siksi työl­li­syy­temme on nostet­tava pohjois­mai­selle tasolle. Siksi uudis­tamme työmark­ki­noita ja sosi­aa­li­tur­vaa. Jotta kaikki kynnelle kyke­ne­vät pääsi­si­vät töihin. Siksi tavoit­tee­namme on 100 000 uutta työl­listä, joka vahvis­taisi julkista taloutta yli kahdella miljar­dilla eurolla.

Tuoreet ennus­teet kerto­vat rohkai­se­van vies­tin halli­tuk­sen toimien vaiku­tuk­sista. Valtio­va­rain­mi­nis­te­riön mukaan halli­tuk­sen uudis­tuk­set vahvis­ta­vat työl­li­syyttä jo ensi vuonna.
Suomi uudis­tuu viime hetkellä.

Suomi nousee alhos­taan sopeut­ta­malla julki­sia meno­jaan ja mahdol­lis­ta­malla yritys­temme kasvun.

Olen johta­nut yrityk­siä 30 vuotta ja en usko, että kasvu syntyy tämän salin, eikä edes halli­tuk­sien päätök­sillä: kasvu syntyy yrityk­sissä, osaa­mi­sesta, inves­toin­neista, inno­vaa­tioista, rohkeu­desta.

Jos jotain voi hyvin hoide­tusta yrityk­sestä oppia se on seuraava tutki­mus­tu­los. Menes­tyvä ja vastuul­li­nen yhteisö keskit­tyy kolmeen asiaan. Uuden kehit­tä­mi­seen, jotta osaa­mi­nen ja tapa toimia ei taan­tuisi. Tehok­kuu­teen, jotta resurs­sit käytet­täi­siin fiksusti ja hyvin­voin­tiin, jotta yhtei­sön jäse­nistä pide­tään hyvä huolta. Kaikki kolme tavoi­tetta on yhtä tärkeitä, vain yhteen keskit­ty­mi­nen luhis­tut­taa, tasa­pai­non säilyt­tä­mi­nen mahdol­lis­taa menes­tyk­sen.

Orpon halli­tus raken­taa yrityk­sille ennus­tet­ta­vam­man toimin­taym­pä­ris­tön ja varsin merkit­tä­vän kasvu­pa­ke­tin.

4 miljar­din euron inves­toin­ti­pa­ke­tilla halli­tus vauh­dit­taa kasvua kaik­kialla Suomessa.
Ja mikä tärkeintä - halli­tus nostaa osaa­mis­ta­soamme. Suomi käyt­tää koulu­tuk­seen ensi vuonna yli kymme­nen miljar­dia euroa ja vahvis­taa esimer­kiksi perus­kou­lu­jen rahoi­tusta 200 miljoo­nalla eurolla ja T&K-toiminnan rahoi­tusta lisä­tään miljar­dilla eurolla kuten olemme tässä salissa yhdessä sopi­neet.

Pelas­tuso­pe­raa­tiossa tarvi­taan tilan­ne­ku­van ja toimin­ta­suun­ni­tel­man lisäksi määrä­tie­toista toimin­taa. Tähän tämä halli­tus on osoit­ta­nut olevansa valmis.

Tie parem­paan ei ole helppo.

Kehys­rii­hessä tehtiin vaikeita päätök­siä. Päät­tä­jien toimia ja päätös­ten vaiku­tuk­sia on arvioi­tava kriit­ti­sesti mutta on hyvä havaita kaksi asiaa. Uskot­ta­vaa vaih­toeh­toista mallia emme tässä salissa ole kuul­leet. Ja odot­ta­maan ei voi enää jäädä.

Haluamme turvata hyvin­voin­tiyh­teis­kun­tamme tärkeät palve­lut paitsi nykyi­sille myös tule­ville suku­pol­ville: lapsille, aikui­sille ja vanhuk­sille.

Palve­lu­jen toteu­tu­mi­nen edel­lyt­tää ennen kaik­kea kestä­vää taloutta - ja luovuutta ja rohkeutta tehdä asioita uudella tavalla.

Onneksi ennus­teissa on jo valon­pil­kah­duk­sia loppu­vuo­delle.

Ryhdy­tään hommiin, ei suosion vaan suoma­lais­ten tähden.

25.4.2024

Henna Virk­ku­nen: ”Tule­van EU-kauden kärkinä talous ja turval­li­suus”

Kesä­kuun euro­vaa­leissa linja­taan mihin suun­taan Euroop­paa viedään seuraa­vat viisi vuotta. Edel­li­sissä euro­vaa­leissa kärki­tee­maksi nousi ilmas­ton­muu­tos. Se näkyi vahvasti sekä vaali­tu­lok­sessa,

15.4.2024

Susanna Kisner: ”Hyvin­voin­nilla on hinta ja tänään se on edul­li­sempi kuin huomenna”

Euroo­pan unio­nista puhut­taessa esillä on usein talou­den, turval­li­suu­den ja kult­tuu­rin teemoja. Unio­nilla on kuiten­kin myös liian vähälle huomiolle jäävä asema

5.2.2024

Anna-Kaisa Ikonen: “Kai me pystymme parem­paan kuin yhteen sola­riu­miin?”

Millaista olisi yritys­ten, kuntien tai hyvin­voin­tia­luei­den työ, jos todella uskal­tai­simme kokeilla, selviäm­mekö hieman pienem­mällä normi­tuk­sella? Nyt on elämämme tilai­suus, kirjoit­taa