Janne Heikkinen Kokoomus
Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Yrittäjyys / Oppo­si­tio jättää väli­ky­sy­myk­sen suoma­lai­sen maata­lou­den krii­sistä ja koti­mai­sen ruuan­tuo­tan­non turvaa­mi­sesta

Kris­til­lis­de­mo­kraat­tien, Perus­suo­ma­lais­ten, Kokoo­muk­sen ja Liike Nytin edus­kun­ta­ryh­mät jättä­vät tänään yhtei­sen väli­ky­sy­myk­sen maata­lou­den krii­sistä ja koti­mai­sen ruuan­tuo­tan­non turvaa­mi­sesta. Oppo­si­tio­ryh­mien mielestä Mari­nin halli­tus on välin­pi­tä­mät­tö­myy­del­lään ja päät­tä­mät­tö­myy­del­lään osoit­ta­nut, ettei se ole tilan­teen tasalla maati­lo­jen ahdin­gosta.

Kris­til­lis­de­mo­kraat­tien, Perus­suo­ma­lais­ten, Kokoo­muk­sen ja Liike Nytin edus­kun­ta­ryh­mien mukaan halli­tus ei ole tehnyt tarpeeksi tukeak­seen suoma­lai­sia maati­loja akuu­tin kustan­nus­krii­sin yli. Maati­lo­jen heikko kannat­ta­vuus on ollut tiedossa jo pitkään ja halli­tuk­sella on ollut monta mahdol­li­suutta reagoida, mutta päätök­set ovat jääneet teke­mättä.

Oppo­si­tion mielestä elin­kel­poi­sia tiloja ei pidä pääs­tää kaatu­maan kustan­nus­krii­siin. Keinoja pitää etsiä niin sähkö­tuesta, vero­tuk­sesta kuin elin­tar­vi­ke­ket­jun sisältä. Väli­ky­sy­myk­sen mukaan kyse on pohjim­mil­taan koti­mai­sen ruuan­tuo­tan­non tule­vai­suu­desta ja sitä myötä huol­to­var­muu­desta.

“Koko kauden halli­tuk­sen toimin­taa on leiman­nut välin­pi­tä­mät­tö­myys maata­loutta ja vilje­li­jöi­den ahdin­koa kohtaan. Kolme tilaa päivässä lopet­taa toimin­tansa, mutta edel­leen eilen kyse­ly­tun­nilla halli­tuk­sen vastaus oli, että he seuraa­vat tilan­netta ja toimi­vat tarvit­taessa. Kuinka suuri hätä suoma­lai­sella vilje­li­jällä pitää olla, jotta Keskusta herää? Monille muille sekto­reille on löyty­nyt tukea sähkön hinnan nous­tessa, mutta ruuan­tuo­tan­nossa räjäh­tä­neet kustan­nuk­set otetaan vilje­li­jän kukka­rosta, joka alkaa nyt olla tyhjä”, väli­ky­sy­myk­sen ensim­mäi­nen alle­kir­joit­taja, KD:n puheen­joh­taja, kansan­edus­taja Sari Essayah sanoo.

”Maata­lou­desta on tullut halli­tuk­sen riite­lyn uhri. Suoma­lai­sesta ruoasta on tullut halli­tuk­sen riite­lyn uhri. Tällai­sena aikana, kun kansal­li­sesta ruoka­tur­vasta pitäisi erityi­sesti pitää huolta. Vali­tet­ta­vasti on todet­tava, että päämi­nis­te­rin ja keskus­ta­mi­nis­te­rien suusta nämä sanat, ruoka­turva ja huol­to­var­muus, ovat pelk­kää sana­he­li­nää. Perus­suo­ma­lai­set julkai­see ensi viikolla maata­lous­po­liit­ti­sen ohjel­mansa, jossa esitämme omia ratkai­su­jamme ongel­miin, nyt vaadit­ta­van tuki­pa­ke­tin lisäksi”, Perus­suo­ma­lais­ten puheen­joh­taja, kansan­edus­taja Riikka Purra kertoo.

”Täysin poik­keuk­sel­li­nen Venä­jän hyök­käys­so­dasta johtuva ener­gia­kriisi ei saa johtaa Suomen ruoan­tuo­tan­non huol­to­var­muu­den heik­ke­ne­mi­seen. Halli­tuk­sen on huoleh­dit­tava ruoka­tur­vasta krii­sin keskellä. Samalla on katsot­tava vahvasti eteen­päin: miten vahvis­tamme koti­mai­sen ruoka-alan kannat­ta­vuutta ja kilpai­lu­ky­kyä?” koros­taa maa- ja metsä­ta­lous­va­lio­kun­nan jäsen, kansan­edus­taja Janne Heik­ki­nen (kok).

”Jos maata­lou­den krii­siin ei vastata päät­tä­väi­sesti, yhä useampi maata­lous­yrit­täjä luopuu toimin­nas­taan eivätkä uudet suku­pol­vet enää ole valmiita jatka­maan perhe­ti­lo­jen toimin­taa. On surul­lista, että vilje­li­jöi­den hätä­huu­dot eivät ole tavoit­ta­neet halli­tuk­sen korvia, vaan vasta uhka poliit­ti­selle arvo­val­lalle saa heidän huomionsa. Se todis­taa, että tämä väli­ky­sy­mys on tarpeel­li­nen”, toteaa maa- ja metsä­ta­lous­va­lio­kun­nan jäsen, kansan­edus­taja Peter Östman (kd).

”Halli­tus ei ymmärrä maata­lous­tuot­ta­jien tilan­netta ollen­kaan. Lannoit­teet maksa­vat enem­män kuin viljasta saa hintaa. Polt­to­öljy on kallis­tu­nut lähes 70 prosent­tia ja sähkön hinta voi tule­vana talvena olla mitä vain. Eli tuot­ta­jan inflaa­tio on paljon korkeampi kuin muilla. Ruoan ja lannoit­tei­den arvon­li­sä­ve­roa on lasket­tava tila­päi­sesti ja se on tehtävä nopeasti. Sähkö­las­kuissa vilje­li­jöitä pitää tukea rahal­li­sesti suoraan, kun sähkön hinta nousee esimer­kiksi yli 25 sentin kilowat­ti­tun­nilta”, sanoo Liike Nytin puheen­joh­taja, kansan­edus­taja Harry Harkimo.

15.4.2024

Susanna Kisner: ”Hyvin­voin­nilla on hinta ja tänään se on edul­li­sempi kuin huomenna”

Euroo­pan unio­nista puhut­taessa esillä on usein talou­den, turval­li­suu­den ja kult­tuu­rin teemoja. Unio­nilla on kuiten­kin myös liian vähälle huomiolle jäävä asema

5.2.2024

Anna-Kaisa Ikonen: “Kai me pystymme parem­paan kuin yhteen sola­riu­miin?”

Millaista olisi yritys­ten, kuntien tai hyvin­voin­tia­luei­den työ, jos todella uskal­tai­simme kokeilla, selviäm­mekö hieman pienem­mällä normi­tuk­sella? Nyt on elämämme tilai­suus, kirjoit­taa

4.12.2023

Pirjo Mäljä Hämeen Kokoo­muk­sen toimin­nan­joh­ta­jaksi, Joonas Pulliai­nen puolu­een euro­vaa­li­koor­di­naat­to­riksi

Kokoo­muk­sen puolue­hal­li­tus on valin­nut HTM Pirjo Mäljän Hämeen Kokoo­muk­sen toimin­nan­joh­ta­jaksi 2.1.2024 alkaen. Mäljä siir­tyy tehtä­vään Euroo­pan parla­men­tin avus­ta­jan tehtä­västä. Hänellä on pitkä