Kokoomus.fi / Politiikka / Mari-Leena Talvi­tie: Kaupun­ki­seu­tu­jen erityis­piir­teet tunnis­tet­tava

Mari-Leena Talvi­tie: Kaupun­ki­seu­tu­jen erityis­piir­teet tunnis­tet­tava

Kokoo­muk­sen puolue­val­tuus­ton puheen­joh­ta­jan, kansan­edus­taja Mari-Leena Talvi­tien mielestä itse­hal­lin­to­uu­dis­tuk­sessa on keskeistä, että kaupun­ki­seu­tu­jen erityis­piir­teet tunnis­te­taan ja tunnus­te­taan.

”Jos tavoit­teena itse­hal­lin­to­uu­dis­tuk­sessa on luoda maakun­nille yhtei­nen rakenne, samalla kaupun­ki­seu­dut ja alueet tarvit­se­vat vapautta ja vastuuta tehdä niiden erityis­piir­teitä tuke­via ratkai­suja. Keskeistä on se, miten tämä huomioi­daan uudis­tuk­sien lain­val­mis­te­lussa”, pohtii Talvi­tie. ”On tärkeää, että kaupun­ki­seu­tu­jen menes­tys edis­tää maakun­nan menes­tystä ja toisin­päin.”

”Jotta keskus­kau­pun­git kasvun vetu­reina menes­ty­vät, tarvi­taan toimi­via liiken­ne­rat­kai­suja, uusia inno­vaa­tioita ja työpaik­koja. Avain menes­tyk­seen on se, että tunnis­te­taan aluei­den vahvuu­det ja omat menes­tys­te­ki­jät. Kyse on myös yhtei­sestä tahdosta, jotta alueen toimi­jat työs­ken­te­le­vät samaan suun­taan”, toteaa Talvi­tie.

Tänään Finlan­dia­ta­lolla julkis­te­tun Timo Aron ”Kaupun­kien ja kaupun­ki­seu­tu­jen merki­tys itse­hal­lin­toa­lueita muodos­tet­taessa” -rapor­tin viesti on se, että kaupun­ki­seu­duilla on kasvava merki­tys varsin­kin nyt, kun suun­ni­tel­laan alue­hal­lin­non uudis­tuk­sen raameja. Kolme neljäs­osaa BKT:sta muodos­tuu 14 suurim­malla kaupun­ki­seu­dulla, joissa myös sijait­see työpai­koista seit­se­män kymme­nestä.

Talvi­tie toteaa, että itse­hal­lin­to­uu­dis­tus nostaa kuntien elin­voi­man, liiken­teen ja tervey­den edis­tä­mi­sen sekä lähi­pal­ve­lui­den roolin uudelle tasolle. Kuntien uutta roolia pohdit­taessa on tärkeää huomioida mistä raken­tuu keskus­kau­pun­kien elin­voima ja mitä se vaatii myös valta­kun­nan linjauk­silta.

29.1.2023

Petteri Orpo: Nyt on oikea aika kään­tää Suomi oike­aan suun­taan

Petteri Orpon puhe ristei­ly­väelle sunnun­taina 29.1.2023. Aika. Aris­to­te­leen mukaan aika on muutosta ja liikettä. Toisille aika on nyky­het­kien sarja.  Minulle

24.1.2023

Sinuhe Wallin­heimo: Viisas päät­täjä varau­tuu pahim­paan, mutta suhtau­tuu tule­vai­suu­teen toiveik­kaasti

Mieles­täni meidän kansan­edus­ta­jien tärkein tehtävä on parhaan mahdol­li­sen tule­vai­suu­den turvaa­mi­nen lapsil­lemme ja heidän lapsil­leen. Kyse on suku­pol­vien väli­sestä oikeu­den­mu­kai­suu­desta.

Oli kyse luon­to­ka­dosta, julki­sesta talou­desta tai Suomen turval­li­suu­desta, meillä pitäisi olla pääl­lim­mäi­senä mielessä, miten tehdyt – ja teke­mättä jäte­tyt – päätök­set vaikut­ta­vat jälki­pol­viin. Meidän kansan­edus­ta­jien on kyet­tävä vält­tä­mät­tö­miin päätök­siin silloin­kin, kun ne eivät vaikuta suosi­tuilta tai helpoilta.

24.1.2023

Oppo­si­tio jättää väli­ky­sy­myk­sen julki­sen talou­den velkaan­tu­mi­sesta

Kokoo­muk­sen, Kris­til­lis­de­mo­kraat­tien ja Liike Nytin edus­kun­ta­ryh­mät jättä­vät yhtei­sen väli­ky­sy­myk­sen julki­sen talou­den velkaan­tu­mi­sesta. Oppo­si­tio­ryh­mien mukaan halli­tus on epäon­nis­tu­nut aset­ta­miensa talous­po­li­tii­kan tavoit­tei­den saavut­ta­mi­sessa.