Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Lisää vauh­tia puolus­tus­ma­te­ri­aa­lin tuotan­toon

Lisää vauh­tia puolus­tus­ma­te­ri­aa­lin tuotan­toon

Kokoo­mus haluaa nopeut­taa puolus­tus­ma­te­ri­aa­lin tuotan­toa Euroo­pan turval­li­suu­den ja huol­to­var­muu­den takaa­mi­seksi sekä Ukrai­nan tuke­mi­sen jatka­mi­seksi.

Euroo­passa on pulaa puolus­tus­tar­vik­keista. Maat ovat tuke­neet Ukrai­naa suurella määrällä puolus­tus­ma­te­ri­aa­lia ja ne paik­kaa­vat nyt omia varas­to­jaan. Euroop­pa­lai­sen puolus­tus­teol­li­suu­den tuotan­toa on lisät­tävä Euroo­pan turval­li­suu­den ja huol­to­var­muu­den paran­ta­mi­seksi sekä Ukrai­nan tuke­mi­sen jatka­mi­seksi.

Tois­tai­seksi suurin Ukrai­nan yksit­täi­nen tukija on ollut Yhdys­val­lat. Vastuu Euroo­pan yhtei­sen turval­li­suu­den takaa­mi­seksi uudessa toimin­taym­pä­ris­tössä on kuiten­kin enene­vissä määrin Euroo­pan mailla itsel­lään. Euroo­pan ja Suomen puolus­tus­teol­li­suu­delle on annet­tava lisä­vauh­tia, jotta tuotan­toa voidaan kasvat­taa vastaa­maan tarpeita.

Kokoo­mus esit­tää:

1. Jatke­taan Ukrai­nan tuke­mista puolus­tus­ma­te­ri­aa­lin avulla ja mahdol­lis­te­taan vienti suoraan tuot­ta­jilta, sitou­du­taan pitkä­jän­tei­siin ja enna­koi­viin osto­lu­pauk­siin teol­li­suu­delta.

2. Kohden­ne­taan EU:n yhtei­siä varoja nykyistä enem­män puolus­tus­han­kin­toi­hin.

3. Vahvis­te­taan suoma­lai­sen puolus­tus­teol­li­suu­den vien­ti­mah­dol­li­suuk­sia ja ratkais­taan tuotan­non pullon­kau­lat.

1. Jatke­taan Ukrai­nan tuke­mista myös puolus­tus­ma­te­ri­aa­lin avulla

Kokoo­mus haluaa, että Eurooppa antaa Ukrai­nalle kaiken mahdol­li­sen tuen poliit­ti­sesti, talou­del­li­sesti ja myös puolus­tus­ma­te­ri­aa­lin muodossa. Ukrai­na­lai­set käyvät sotaa paitsi itse­näi­syy­tensä ja vapau­tensa puolesta myös koko euroop­pa­lai­sen elämän­ta­van ja yhteis­kun­ta­jär­jes­tyk­sen puolesta.

Ukrai­nan tuke­mi­nen on euroop­pa­lais­ten moraa­li­nen velvol­li­suus, mutta se on myös prag­maat­tista. On koko Euroo­pan turval­li­suu­den kannalta vält­tä­mä­töntä, että Ukraina voit­taa sodan. Lännen on tehtävä selväksi, ettei Venäjä voi sanella Euroo­pan turval­li­suus­jär­jes­tystä ja rajoit­taa suve­ree­nien valtioi­den itse­mää­rää­mi­soi­keutta.

Ukrai­nan suoran tuke­mi­sen lisäksi Suomen ja Euroo­pan on tehtävä kaik­kensa Venä­jän pakot­tei­den lisää­mi­seksi. On väärin, että hyök­käys­so­taa käyvä Venäjä ja länsi­maat käyvät edel­leen kaup­paa keske­nään ja että Venä­jän öljy­rah­dit kulke­vat yhä Suomen­lah­den kautta osta­jille.

Kokoo­mus esit­tää:

•  Jatke­taan Ukrai­nan tuke­mista poliit­ti­sesti, talou­del­li­sesti ja puolus­tus­ma­te­ri­aa­lin muodossa.
  •  Lisä­tään Venä­jään sekä erityi­sesti Puti­nin hallin­toon ja lähi­pii­riin kohdis­tu­via pakot­teita.
  • Mahdol­lis­te­taan valtio­neu­vos­ton päätök­sellä puolus­tus­ma­te­ri­aa­lin toimit­ta­mi­nen suoraan valmis­ta­jalta Ukrai­naan. Valtion tulee kont­rol­loida tuki­pa­ket­teja, mutta suora vienti tehtailta Ukrai­naan vähen­täisi mahdol­li­sia viiveitä asei­den toimi­tuk­sissa.

2. Kohden­ne­taan EU:n yhtei­siä varoja puolus­tus­han­kin­toi­hin

Kokoo­mus haluaa vahvis­taa EU:n sitou­tu­mista euroop­pa­lais­ten puolus­tus­han­kin­to­jen toteut­ta­mi­seen.

Puolus­tus-, avaruus- ja ilmai­lusek­tori on Euroo­passa 230 miljar­din euron toimiala, joka työl­lis­tää lähes 900 000 ihmistä. Suomessa toimia­lan suuruus on kuiten­kin vain 2 miljar­dia ja suora työl­lis­tä­vyys noin 8000 henkeä, noin viiden­nes esimer­kiksi Ruot­siin verrat­tuna.

EU ryhtyi jo 28. helmi­kuuta käyt­tä­mään vuonna 2021 perus­tet­tua rahoi­tus­vä­li­nettä, Euroo­pan rauhan­ra­has­toa (EPF), tuke­maan asei­den toimit­ta­mista Ukrai­naan. Komis­sio hyväk­syi 19.7.2022 ehdo­tuk­sen asetuk­seksi, jolla perus­tet­ta­van EDIRPA-väli­neen tarkoi­tuk­sena on vahvis­taa Euroo­pan puolus­tus­teol­li­suutta yhteis­toi­min­nal­lis­ten hankin­to­jen avulla. Väli­neen on tarkoi­tus toimia lyhyen aika­vä­lin rahoi­tus­vä­li­neenä, jolla pyri­tään tuke­maan jäsen­val­tioi­den soti­las­va­ras­to­jen täyden­tä­mistä yhteis­han­kin­noilla.

Maalis­kuussa 2022 EU:n jäsen­maat sitou­tui­vat lisää­mään puolus­tus­me­no­jaan, tehos­ta­maan yhteis­työtä puolus­tus­hank­keissa, edis­tä­mään inno­voin­tia siviili- ja soti­la­sa­lan syner­gioi­den avulla sekä vahvis­ta­maan ja kehit­tä­mään EU:n puolus­tus­teol­li­suutta, pk-yrityk­set mukaan lukien. EU:n ja Naton jäsen­maat tule­vat kasvat­ta­maan lähi­vuo­sina puolus­tus­bud­jet­te­jaan tuntu­vasti.

Aloit­teet havain­nol­lis­ta­vat uutta työn­ja­koa EU:n ja Naton välillä, kun ne pyrki­vät puolus­ta­maan Euroop­paa. Nato keskit­tyy opera­tii­vi­seen ulot­tu­vuu­teen, kun taas EU luot­taa rahoi­tus- ja teol­li­suus­po­li­tiik­kaan. EU:n aloit­teet ovat terve­tul­leita, mutta, niissä on kuiten­kin yksi suuri käytän­nön heik­kous: niihin vara­tut varat eivät riitä vastaa­maan uuteen tilan­tee­seen.

Kokoo­mus esit­tää:

• Hyödyn­ne­tään EU:n olemassa olevien puolus­tus­ra­hoi­tusin­stru­ment­tien tarjoa­mat mahdol­li­suu­det suoma­lais­ten puolus­tusin­no­vaa­tioi­den vien­nissä ja kehit­tä­mi­sessä.
  • Vahvis­te­taan EU:n sitou­tu­mista euroop­pa­lai­sen puolus­tus­teol­li­suu­den rahoit­ta­mi­seen ja pystyt­tä­mi­seen luomalla unio­nille keski­pit­kän aika­vä­lin soti­laal­li­nen inves­toin­ti­suun­ni­telma. Tämä lisäisi selkeyttä ja ennus­tet­ta­vuutta EU:n puolus­tus­po­li­tiik­kaan, mutta antaisi myös vahvan päät­tä­väi­syy­den signaa­lin ulko­maa­il­malle, erityi­sesti Venä­jälle.
  • Kohden­ne­taan EU:n rahoi­tuk­sesta suurempi osa yhtei­sen puolus­tus­teol­li­suu­den kehit­tä­mi­seen ja Ukrai­nan aseis­ta­mi­seen luomalla uusi rahasto puolus­tus­ma­te­ri­aa­lin hank­ki­mista varten.

Kokoo­muk­sen haluaa vahvis­taa koti­mai­sen puolus­tus­teol­li­suu­den mahdol­li­suuk­sia menes­tyä euroop­pa­lai­sessa kilpai­lussa. Tule­vana Nato-maana Suomelle avau­tuu lukui­sia mahdol­li­suuk­sia osal­lis­tua mate­ri­aa­li­han­kin­to­jen kilpai­lu­tuk­siin. Kilpai­lu­ky­kyi­nen puolus­tus­teol­li­suus lisää Suomen uskot­ta­vuutta osana Euroo­pan ja Naton puolus­tus­jär­jes­tel­mää.

Suoma­lai­sella puolus­tus­teol­li­suu­della on erityistä osaa­mista liit­tyen mm. maa- ja meria­jo­neu­voi­hin, asejär­jes­tel­miin, ampu­ma­tar­vik­kei­siin, johta­mis­jär­jes­telmä- ja tilan­ne­ku­va­tek­niik­kaan, tieto­tur­vaan, fyysi­siin suoja­rat­kai­sui­hin ja järjes­tel­mien elin­kaa­ren hallin­nan palve­lui­hin. Nämä tuot­teet ja palve­lut hyödyn­tä­vät erilai­sia tekno­lo­gioita ja inno­vaa­tioita laajalla skaa­lalla.

Jotta suoma­lai­sen puolus­tus­teol­li­suus voi jatkos­sa­kin pärjätä kilpai­lussa, on Suomessa panos­tet­tava alan tutki­muk­seen, kehi­tyk­seen ja inno­vaa­tioi­hin, osaa­van työvoi­man riit­tä­vyy­teen sekä ylipäänsä kilpai­lu­ky­kyi­seen toimin­taym­pä­ris­töön esimer­kiksi vero­tuk­sen, lain­sää­dän­nön ja logis­tii­kan suhteen. Muun muassa vien­ti­lu­pa­käy­tän­tö­jen on oltava ajan tasalla.

Suurim­missa EU:n jäsen­maissa ja Yhdys­val­loissa puolus­tus­teol­li­suus on merkit­tävä työl­lis­täjä. Suurim­mat EU-maat ovat osta­neet puolus­tus­ma­te­ri­aa­lia tähän saakka lähinnä koti­maas­taan, mutta esimer­kiksi Saksassa puolus­tus­han­kin­to­jen taso tulee olemaan jatkossa niin suuri, että tähän ei ole enää mahdol­li­suutta. Monissa maissa ei ole omaa teol­li­suutta lain­kaan. Suoma­lai­selle puolus­tus­teol­li­suu­delle avau­tuu kasva­vat mark­ki­nat puolus­tus­ma­te­ri­aa­lin vien­nissä.

Kokoo­mus esit­tää:

• Edis­te­tään puolus­tusin­no­vaa­tioi­den synty­mistä panos­ta­malla suoma­lai­sen puolus­tus­teol­li­suu­den tutki­mus-, kehi­tys- ja inno­vaa­tio­toi­min­taan.
  • Sitou­du­taan pitkä­jän­tei­siin ja enna­koi­viin osto­lu­pauk­siin teol­li­suu­delta.
  • Suju­voi­te­taan Suomen puolus­tus­teol­li­suu­den tuot­tei­den vien­tiä muihin EU- ja Nato-maihin.
  • Vahvis­te­taan puolus­tus­teol­li­suu­den, puolus­tus­voi­mien ja Busi­ness Finlan­di­nyh­teis­työtä suoma­lai­sen puolus­tus­ma­te­ri­aa­lin vien­nin edis­tä­mi­seksi.

15.4.2024

Susanna Kisner: ”Hyvin­voin­nilla on hinta ja tänään se on edul­li­sempi kuin huomenna”

Euroo­pan unio­nista puhut­taessa esillä on usein talou­den, turval­li­suu­den ja kult­tuu­rin teemoja. Unio­nilla on kuiten­kin myös liian vähälle huomiolle jäävä asema

5.2.2024

Anna-Kaisa Ikonen: “Kai me pystymme parem­paan kuin yhteen sola­riu­miin?”

Millaista olisi yritys­ten, kuntien tai hyvin­voin­tia­luei­den työ, jos todella uskal­tai­simme kokeilla, selviäm­mekö hieman pienem­mällä normi­tuk­sella? Nyt on elämämme tilai­suus, kirjoit­taa

4.1.2024

Sanni Grahn-Laaso­nen: Kela-korvauk­set nousi­vat vuoden alussa hoito­jo­no­jen purka­mi­seksi

Lääkä­ri­käyn­tien kela-korvauk­­set nousi­vat vuoden alusta alkaen. Orpon halli­tuk­sen tavoit­teena on lyhen­tää hoito­jo­noja, helpot­taa hyvin­voin­tia­luei­den taak­kaa ja ennen kaik­kea nopeut­taa hoitoon