Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Kokoo­mus­mi­nis­te­rit: Työelämä on muut­tu­nut ? on aika päivit­tää peli­sään­nöt

Ympä­ris­tö­mi­nis­teri Sanni Grahn-Laaso­nen, maa- ja metsä­ta­lous­mi­nis­teri Petteri Orpo sekä eurooppa- ja ulko­maan­kaup­pa­mi­nis­teri Lenita Toivakka julkis­ti­vat tänään Maail­man paras työelämä -pamfle­tin, jossa esite­tään keinoja työelä­män murrok­sen ja eriy­ty­nei­den käytän­tö­jen umpeen­ku­ro­mi­seksi.

? Työelämä on muut­tu­nut. Tekno­lo­gia on lisän­nyt työelä­män tempoa ja tehnyt työstä liik­ku­vam­paa ja yhä useam­min työ ei ole enää sidottu paik­kaan tai aikaan. Perin­tei­sen tavan rinnalle on synty­nyt uusi tapa tehdä työtä. Työelä­män peli­sään­tö­jen­kin on tunnis­tet­tava uusi työ ja elet­tävä ajassa, sanoo minis­teri Grahn-Laaso­nen.

Uusi tapa työs­ken­nellä ei kuiten­kaan ole ongel­ma­ton. Huoli työn­te­ki­jöi­den jaksa­mi­sesta on kasva­nut. Ennen­ai­kai­selle työky­vyt­tö­myy­se­läk­keelle jää vuosit­tain noin 20 000 työn­te­ki­jää, joista joka kahdek­sas on alle 35-vuotias nuori. Joka neljäs suoma­lai­nen ei usko jaksa­vansa työssä eläkei­kään saakka.

? Suomessa ero kokoai­ka­työn ja työt­tö­myy­den välillä on jyrkkä ja liian moni on vailla työtä. Siksi työn vero­tusta on keven­net­tävä ja työt­tö­myys­tur­van suojao­suuk­sia koro­tet­tava. Sosi­aa­li­tur­vaa ja vero­tusta tulisi uudis­taa siten, että työllä ansai­tusta eurosta jää pienillä tuloilla selvästi enem­män käteen. Työn teke­mi­sen pitää kannat­taa aina, toteaa minis­teri Orpo.

Tehty työ vastaa harvoin sovit­tuja työtun­teja tai työpäi­viä. Esimer­kiksi Akavan ja Aalto-yliopis­ton Global Time -tutki­muk­sessa todet­tiin, että korkeasti koulu­te­tut tieto­työn­te­ki­jät teke­vät keski­mää­riin kolman­nek­sen käyt­tä­mäs­tään ajasta työtä muualla kuin työnan­ta­jan tiloissa ja 15 prosent­tia normaa­lien toimis­to­työ­ai­ko­jen ulko­puo­lella.

? Nyky­lain pitäisi tunnis­taa parem­min työ, joka ei ole sidottu aikaan ja paik­kaan. Näin ei ole kaikilla aloilla, mutta toisilla se on taas päivit­täistä todel­li­suutta. Työn­te­ki­jöi­den tulisi entistä parem­min saada vaikut­taa työai­koi­hinsa, voimme lisätä alakoh­tai­sia työai­ka­so­pi­muk­sia ja kirjata lakiin myös työpank­ki­jär­jes­tel­män pääpiir­teet. Kaiken keskiössä on oltava luot­ta­mus työn­te­ki­jään, päät­tää minis­teri Toivakka.

Lisä­tie­toja:

Ympä­ris­tö­mi­nis­te­rin erityi­sa­vus­taja Kris­tiina Kokko, puh. 050 3423 654
Maa ja metsä­ta­lous­mi­nis­te­rin erityi­sa­vus­taja Tiina Perho, puh. 050 376 6276
Eurooppa- ja ulko­maan­kaup­pa­mi­nis­te­rin lehdis­tö­avus­taja Tuomas Rajala, puh. 050 574 2539

25.4.2024

Henna Virk­ku­nen: ”Tule­van EU-kauden kärkinä talous ja turval­li­suus”

Kesä­kuun euro­vaa­leissa linja­taan mihin suun­taan Euroop­paa viedään seuraa­vat viisi vuotta. Edel­li­sissä euro­vaa­leissa kärki­tee­maksi nousi ilmas­ton­muu­tos. Se näkyi vahvasti sekä vaali­tu­lok­sessa,

15.4.2024

Susanna Kisner: ”Hyvin­voin­nilla on hinta ja tänään se on edul­li­sempi kuin huomenna”

Euroo­pan unio­nista puhut­taessa esillä on usein talou­den, turval­li­suu­den ja kult­tuu­rin teemoja. Unio­nilla on kuiten­kin myös liian vähälle huomiolle jäävä asema

5.2.2024

Anna-Kaisa Ikonen: “Kai me pystymme parem­paan kuin yhteen sola­riu­miin?”

Millaista olisi yritys­ten, kuntien tai hyvin­voin­tia­luei­den työ, jos todella uskal­tai­simme kokeilla, selviäm­mekö hieman pienem­mällä normi­tuk­sella? Nyt on elämämme tilai­suus, kirjoit­taa