Taustakuva
Kokoomus.fi / Julkaisut / Ohjelmatyö / Kokoo­mus uudisti peri­aa­teoh­jel­mansa

Kokoo­mus uudisti peri­aa­teoh­jel­mansa

Kokoo­muk­sen puolue­ko­kous on hyväk­sy­nyt puolu­eelle uuden peri­aa­teoh­jel­man. Ohjel­man otsikko on ”Avoin tule­vai­suus­puo­lue, joka luot­taa ihmi­seen.”

Otsi­kossa tiivis­tyy ajatus ihmi­sestä kokoo­mus­lai­sen aatteen lähtö­koh­tana ja päämää­ränä. Kokoo­mus määrit­te­lee itsensä puolu­eeksi, joka suhtau­tuu tule­vai­suu­teen myön­tei­sesti. Kokoo­mus luot­taa siihen, että ihmi­set lähtö­koh­tai­sesti halua­vat tehdä hyvää ja toimia oikein.

Uudessa peri­aa­teoh­jel­massa on ihmis­kes­kei­sen lähtö­koh­dan ohella vahva paino­tus sivis­tyk­sen laajaan merki­tyk­seen sekä ympä­ris­töstä ja luon­nosta huoleh­ti­mi­seen. Kokoo­mus tukee voimak­kaasti länsi­maista yhteis­kun­ta­jär­jes­tystä, johon kuulu­vat muun muassa demo­kra­tia, vahva oikeus­val­tio, mark­ki­na­ta­lous sekä ihmi­soi­keuk­sien kunnioit­ta­mi­nen. Ohjelma päät­tyy sanoi­hin: ”Ennen kaik­kea uskomme ihmi­sen hyvyy­teen, myötä­tun­toon ja empa­ti­aan. Niiden pohjalta raken­tu­vat hyvä elämä, hyvä Suomi ja hyvä maailma.”

Ohjel­maa on valmis­teltu täysin uuden­lai­sella tavalla. Lähes vuoden kestä­neen maan­laa­jui­sen kier­tu­een yhtey­dessä on järjes­tetty avoi­met keskus­te­lu­ti­lai­suu­det kaikissa maakun­ta­kes­kuk­sissa ja suurim­missa kaupun­geissa. Kussa­kin tilai­suu­dessa on käsi­telty jotain tiet­tyä arvo­tee­maa. Puhu­jina on ollut sekä kokoo­mus­lai­sia vaikut­ta­jia että ulko­puo­li­sia asian­tun­ti­joita. Kokoo­mus on halun­nut tehdä aatteel­li­sen uudis­tuk­sensa vuoro­vai­ku­tuk­sessa ympä­röi­vän yhteis­kun­nan kanssa. Tilai­suuk­siin on osal­lis­tu­nut muun muassa yliopis­to­jen profes­so­reita ja tutki­joita sekä muita asian­tun­ti­joita. Myös muiden puoluei­den edus­ta­jat ovat olleet terve­tul­leita haas­ta­maan kokoo­mus­lai­sia arvo­kes­kus­te­luissa.

Uuden­lai­sia osal­lis­tu­mis­mah­dol­li­suuk­sia on käytetty laajasti. Peri­aa­teoh­jel­man pohja­pa­pe­reita ovat olleet laati­massa puolu­een ohjel­ma­työn verkos­tot, joihin kaikki kokoo­muk­sen jäse­net voivat vapaasti ilmoit­tau­tua mukaan. Lisäksi on toteu­tettu täysin avoin verk­ko­ky­sely, jonka kautta ohjel­ma­luon­nosta on pääs­syt kommen­toi­maan ja siihen muuto­seh­do­tuk­sia teke­mään kuka tahansa.

Lue tästä uusi peri­aa­teoh­jelma

Lisä­tie­dot:

Antti Vesala, ohjel­ma­pääl­lik­köp. 050-3396814

23.10.2020

Vauh­tia liiken­teen pääs­tö­jen vähen­tä­mi­seen!

Kokoo­muk­sen edus­kun­ta­ryh­män ehdo­tuk­set tielii­ken­teen pääs­tö­jen vähen­tä­mi­seen. Jokai­selle suoma­lai­selle mahdol­li­suus valita vähä­pääs­töi­sempi kulku­ta­pa­muoto. Kokoo­muk­sen tavoit­teena on, että sähköä tai biokaa­sua käyt­tävä

18.10.2020

Sisäi­nen turval­li­suus on hyvin­voin­nin kulma­kivi

Sisäi­nen turval­li­suus on hyvin­voin­nin kulma­kivi Sisäi­sen turval­li­suu­den verkos­ton blogi­kir­joi­tus /​​ verkos­ton puheen­joh­taja, profes­sori, TkT Veli-Pekka Nurmi Verkos­to­ra­ken­teen uudis­tuk­sessa syntyi uusi

27.9.2020

Puolue­val­tuus­tolta linjauk­sia työn, ympä­ris­tön ja ilmas­ton tilan sekä ihmi­soi­keuk­sien edis­tä­mi­sen puolesta

Kokoo­muk­sen puolue­val­tuusto käsit­teli kaksi­päi­väi­sessä kokouk­ses­saan 26.–27.9. aloit­teet, joita ei ehditty käsi­tellä Porin puolue­ko­kouk­sessa aiem­min syys­kuussa. Puolue­val­tuusto käsit­teli kaik­ki­aan 99 aloi­tetta.