Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Kataja: Talous­kas­vua ei saa myrkyt­tää väärillä veroilla

Kataja: Talous­kas­vua ei saa myrkyt­tää väärillä veroilla

“Jopa seit­se­män miljar­din raken­teel­lista alijää­mää ei korjata vain leik­kauk­silla ja veron­ko­ro­tuk­silla, vaan ainoa pysyvä lääke on talous­kasvu. Siksi sopeu­tus­toi­met on valit­tava siten, että ne eivät vaaranna Suomen kilpai­lu­ky­kyä ja talous­kas­vua”, Kataja toteaa.

Tutki­mus­ten mukaan vero­jen koro­tuk­set hidas­ta­vat taan­tu­mista selviy­ty­mistä paljon pahem­min kuin meno­jen sopeu­tus­toi­met, Kataja huomaut­taa. Hänen mukaansa veroista eniten talous­kas­vua ja työl­li­syyttä rasit­taa juuri työn vero­tus.

“On tärkeää pitää huoli myös siitä, että kuilu pääoma­tu­lo­jen ja ansio­tu­lo­jen välillä ei taas kasva. Lääk­keenä ei voi pitää myös­kään pääoma­tu­lo­ve­ro­jen korot­ta­mista, sillä se vaikeut­taisi merkit­tä­västi kasvu­ha­kuis­ten ja inves­toi­vien yritys­ten rahoi­tusta ja kykyä työl­lis­tää Suomessa”,  Kataja mainit­see.

Lisä­tie­toja:

Kokoo­muk­sen vara­pu­heen­joh­taja Sampsa Kataja

5.2.2024

Anna-Kaisa Ikonen: “Kai me pystymme parem­paan kuin yhteen sola­riu­miin?”

Millaista olisi yritys­ten, kuntien tai hyvin­voin­tia­luei­den työ, jos todella uskal­tai­simme kokeilla, selviäm­mekö hieman pienem­mällä normi­tuk­sella? Nyt on elämämme tilai­suus, kirjoit­taa

4.12.2023

Pirjo Mäljä Hämeen Kokoo­muk­sen toimin­nan­joh­ta­jaksi, Joonas Pulliai­nen puolu­een euro­vaa­li­koor­di­naat­to­riksi

Kokoo­muk­sen puolue­hal­li­tus on valin­nut HTM Pirjo Mäljän Hämeen Kokoo­muk­sen toimin­nan­joh­ta­jaksi 2.1.2024 alkaen. Mäljä siir­tyy tehtä­vään Euroo­pan parla­men­tin avus­ta­jan tehtä­västä. Hänellä on pitkä