Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Janne Jukkola ja Teemu Kinnari: “Osta­malla suoma­laista ruokaa tuet huol­to­var­muutta”

Janne Jukkola

Olen koko ikäni ollut teke­mi­sissä koti­mai­sen ruoan­tuo­tan­non parissa. Maito­ti­lalla kasva­neena ja meijeri-yrit­tä­jänä Jukko­lan Juus­to­lassa olen oppi­nut arvos­ta­maan työn­te­koa, puhtaita raaka-aineita ja koti­maista ruokaa. On tärkeää, että meiltä löytyy Suomesta myös pieniä ja keski­suu­ria elin­tar­vi­kea­lalla toimi­via yrityk­siä. Nämä yrityk­set rikas­tut­ta­vat ruoka­va­li­koi­maamme, ja on hienoa löytää uusia tuot­teita, jotka voivat olla hyvin­kin paikal­li­sia. Keski-Euroo­passa tämä kult­tuuri on hyvin­kin voima­kasta ja hyvä, että ripaus siitä löytää myös tänne.

Teemu Kinnari

Sanonta kuuluu, että kolme kertaa päivässä tarvit­set maan­vil­je­li­jää. Näin­hän se on. Kaikki ruoka syntyy pääsään­töi­sesti maata­lou­desta ja maati­loilta. Olen maati­lan poikana ja sittem­min Kinna­rin Tilan isän­tänä saanut kasvaa maati­lalla. Työn teke­mi­seen on siemen kylvetty jo nuorena ja ruuan­tuo­tan­non parissa on pelloilla mennyt jo 37 vuotta. Minulle on ollut kunnia-asia tuot­taa laadu­kasta suoma­laista ruokaa, ja tämän eteen olem­me­kin tehneet paljon töitä tilal­lamme viime vuodet. Tänä päivänä Kinna­rin Tilan kaura­tuot­teita myydään ympäri Suomea.

“Ympä­röivä maailma voi muut­tua nopeasti”

Miksi suoma­lai­nen maata­lous on tärkeää? Olemme vali­tet­ta­vasti nähneet viimei­sen vajaan kahden vuoden aikana sen, että ympä­röivä maailma voi muut­tua nopeasti. Venä­jän aloit­tama hyök­käys­sota on muut­ta­nut totut­tuja asioita paljon ja sota on muut­ta­nut myös globaa­lia ruoan saata­vuutta. Ukrai­nan sota on konkreet­ti­sen rinta­ma­so­dan lisäksi paljon muuta­kin, vali­tet­ta­vasti. Esimer­kiksi se on ener­gia­so­taa ja nyt viimei­sim­pänä on Venäjä otta­nut ”vilja-aseen” käyt­töön estäes­sään ukrai­na­lai­sen viljan vien­nin meri­teitse. Tämä tulee aiheut­ta­maan melko nopealla aika­tau­lulla nälän­hä­tää Afri­kassa ja Lähi-Idässä, mikä tulee toteu­tues­saan aiheut­ta­maan vielä muita­kin ongel­mia.

Itses­tään selvää tuli­si­kin olla, että meillä Suomessa otetaan entistä vaka­vampi ote huol­to­var­muu­den, omava­rai­suu­den ja ruoka­tur­van osalta. Kart­taa katso­malla on selvää, että meidän maan­tie­teel­li­nen sijain­timme on haas­tava näissä asioissa. Mitä yksit­täi­nen kansa­lai­nen voi tehdä tämän asian eteen? Helpoin tapa on ostaa suoma­laista ja Suomessa valmis­tet­tua ruokaa. Tällä tavoin toimien tehdään jo töitä huol­to­var­muu­den eteen. Pellot pysyy tuotan­nossa, vilje­li­jöillä on töitä ja koko elin­tar­vi­ke­sek­tori työl­lis­tyy.

“Paljon puhuttu koti­vara on tärkeää olla jokai­sessa talou­dessa”

Suomessa elin­tar­vi­keo­ma­va­rai­suus on melko korkea, lähes 80 prosent­tia. Tämä pitää sisäl­lään kuiten­kin isoja riskejä siltä osin, että me käytämme paljon ulko­lai­sia tuotan­to­pa­nok­sia. Meidän tulee pyrkiä korkeam­paan omava­rai­suu­teen ener­giassa, lannoit­teissa ja tuotan­toe­läin­ten valkuais­re­hun tuotan­nossa.

Valtion tasolla huol­to­var­muu­desta huoleh­di­taan varmuus­va­ras­toilla, mutta mitä jokai­nen kulut­taja voi tehdä omalta osal­taan? Paljon puhuttu koti­vara on tärkeää olla jokai­sessa talou­dessa. Puhu­taan kolmen päivän koti­va­rasta. Tähän löytyy hyvät ohjeet Suomen pelas­tusa­lan keskus­jär­jes­tön SPEK sivuilta. Elin­tar­vik­kei­den osalta tämä tarkoit­taa riit­tä­vää varas­toa säily­viä elin­tar­vik­keita ja muu lista kannat­taa käydä katso­massa. Hyvää varau­tu­mista on myös koti­tar­ve­vil­jely ja näiden tuot­tei­den säilö­mi­nen.

Näin suoma­lai­sen ruoan päivänä on jokai­selle hyvä hetki miet­tiä näitä asioita. Paras tapa juhlis­taa tätä päivää on kaupassa käydes­sään ostaa tuot­teita, joissa on Hyvää Suomesta -merkki. Tämä on ainoa merkki, joka takaa, että myös raaka-aineet ovat koti­mai­sia. Mais­tu­via hetkiä koti­mai­sen, puhtaasti tuote­tun ruoan parissa!

Kirjoit­ta­jat ovat kokoo­muk­sen kansan­edus­ta­jia.

5.2.2024

Anna-Kaisa Ikonen: “Kai me pystymme parem­paan kuin yhteen sola­riu­miin?”

Millaista olisi yritys­ten, kuntien tai hyvin­voin­tia­luei­den työ, jos todella uskal­tai­simme kokeilla, selviäm­mekö hieman pienem­mällä normi­tuk­sella? Nyt on elämämme tilai­suus, kirjoit­taa

4.1.2024

Sanni Grahn-Laaso­nen: Kela-korvauk­set nousi­vat vuoden alussa hoito­jo­no­jen purka­mi­seksi

Lääkä­ri­käyn­tien kela-korvauk­­set nousi­vat vuoden alusta alkaen. Orpon halli­tuk­sen tavoit­teena on lyhen­tää hoito­jo­noja, helpot­taa hyvin­voin­tia­luei­den taak­kaa ja ennen kaik­kea nopeut­taa hoitoon