Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Häkkä­nen: Onko ravin­to­lay­rit­tä­jällä oikeus­tur­vaa?

Häkkä­nen: Onko ravin­to­lay­rit­tä­jällä oikeus­tur­vaa?

Julkaistu:

Elin­kei­no­va­paus on yrit­tä­jyy­den ja työl­li­syy­den perusta.

Siksi se on perus­tus­lailla suojattu. Pande­mian aikana elin­kei­no­va­pau­teen on kohdis­tettu varsin erilai­sia rajoi­tuk­sia. Osa epide­mian kannalta perus­tel­lusti – osa perus­teetta.

Yrityk­siä ja sitä kautta työn­te­ki­jöitä tulisi kohdella lähtö­koh­tai­sesti yhden­ver­tai­sesti, ellei kunnol­li­sia perus­teita toisin toimi­mi­selle ole olemassa. Hieman hämmen­nystä herät­tää, miksi ravin­to­la­ra­joi­tuk­set ovat edel­leen erilai­sen päätök­sen­te­ko­me­net­te­lyn piirissä kuin muut elin­kei­no­har­joit­ta­jat. Maan poliit­ti­sella halli­tuk­sella näyt­tää olevan erilai­sia käsi­tyk­siä kuin alue­vi­ran­omai­silla. Tämän takia on olen­naista, kuka rajoi­tuk­sista jatkossa päät­tää ja millä perus­teilla.

Mari­nin halli­tus on halun­nut pitää ravin­to­la­ra­joi­tuk­set omassa päätös­val­las­saan, vaikka muut yritys­toi­min­nan rajoi­tuk­set ovat alueilla. Tämä päätös­me­net­te­lyn eroa­vuus muodos­taa useita ongel­mia elin­kei­no­va­pau­den ja sitä kautta ravin­tola-alan työn­te­ki­jöi­den kannalta. Vanhan sanon­nan mukaan, sitä työka­lua käyte­tään eniten, joka käsissä on. Se on näky­nyt ravin­to­la­ra­joi­tus­ten anka­ruu­dessa monin osin, eten­kin kun vertail­laan Suomen nykyi­siä rajoi­tuk­sia muihin maihin. Majoi­tus- ja ravin­tola-alalla on yli 80 000 työn­te­ki­jää ja ala on pahassa talou­del­li­sessa ahdin­gossa.

Ravin­to­lay­ri­tyk­sillä ei ole kunnol­lista oikeus­tur­vaa, mutta muilla elin­kei­no­har­joit­ta­jilla on.

Ensin­nä­kin ravin­to­lay­ri­tyk­sillä ei ole kunnol­lista oikeus­tur­vaa, mutta muilla elin­kei­no­har­joit­ta­jilla on. Valtio­neu­vos­ton ravin­to­la­ra­joi­tuk­sista ei voi valit­taa tuomiois­tui­meen, kun taas avien päätök­sistä voi valit­taa. Tuoreel­taan kunto­sa­liy­ri­tys sai kumot­tua hallinto-oikeu­dessa erään avin päätök­sen. Oikeus­val­tioon kuuluu, että erityi­sesti perus­oi­keus­ra­joi­tus­ten perus­teet ja lail­li­suus voidaan saat­taa tuomiois­tui­men tutkit­ta­vaksi. Toki valtio­neu­vos­ton ravin­to­la­ra­joi­tuk­siin kohdis­tuu oikeus­kans­le­rin enna­kol­li­nen lail­li­suus­val­vonta, mutta kyse on täysin erilai­sesta oikeus­tur­vasta.

Alue­hal­lin­to­vi­ras­tot käyt­tä­vät erilaista tieto­poh­jaa päätök­sen­teos­saan kuin STM

Toiseksi alue­hal­lin­to­vi­ras­tot käyt­tä­vät erilaista tieto­poh­jaa päätök­sen­teos­saan kuin STM. Avien päätök­sissä koros­tuu paikal­li­nen tilan­ne­kuva ja sairaan­hoi­to­pii­rin arvio rajoi­tus­ten vält­tä­mät­tö­myy­destä. Valtio­neu­vos­ton päätök­sissä mennään STM:n ylei­sar­vion perus­teella. STM:n päätös­ten taus­talla pitäisi olla THL:n arvio, mutta tästä on viime aikoina herän­nyt julki­suu­dessa risteä­viä näke­myk­siä. Avien ja valtio­neu­vos­ton päätök­sen­teon tieto­pe­rusta on siis erilai­nen.

Näyt­tää­kin siltä, että STM:n arvio poik­keaa useasti THL:n arvioista ja siten perus­tuu epämää­räi­seen koko­nai­sar­vioon. Ongelma on se, että Mari­nin halli­tus ja STM ovat pyrki­neet pande­mian ajan suosi­maan massa­mai­sia koko valta­kun­taa koske­via rajoi­tuk­sia. Vasta kun perus­tus­la­ki­va­lio­kunta vaati alueel­lista ja tarkem­paa kohden­ta­mista, asiaan tuli pieni paran­nus. Tappiot yritys­toi­min­nalle ja työl­li­syy­teen vähe­ni­vät edes hieman.

Yrityk­siä ja työn­te­ki­jöitä pitäisi siis lähtö­koh­tai­sesti kohdella yhden­ver­tai­sesti, ellei ole paina­via ja vält­tä­mät­tö­miä perus­teita erilai­selle kohte­lulle. Nyt kohtelu oikeus­tur­van ja päätös­ten tieto­pe­rus­tan osalta eriä­vät toisis­taan, mutta paina­via perus­te­luja ravin­to­lay­ri­tys­ten erilai­selle kohte­lulle ei ole esitetty valtio­neu­vos­ton taholta. Näyt­tää siltä, että ravin­to­la­ra­joi­tuk­set halu­taan poliit­ti­sista syistä pitää minis­te­rien työka­luna ja se johtaa kerta toisensa jälkeen ylisuu­riin tai epätar­koi­tuk­sen­mu­kai­siin poliit­ti­siin ratkai­sui­hin, joiden epide­mio­lo­gi­set perus­te­lut ontu­vat. Perus­tus­la­ki­va­lio­kunta on joutu­nut näihin kerta toisensa jälkeen puut­tu­maan.

Perus­tus­la­ki­va­lio­kunta myös lausui viime vuonna, että valtio­sään­nöstä ei johdu mitään estettä, jos ravin­to­loi­den perus­oi­keus­ra­joi­tuk­sissa nouda­tet­tai­siin samaa menet­te­lyä muiden elin­kei­no­jen kanssa. Eli päätös­valta siir­tyisi halli­tuk­selta aveille. Tämä paran­taisi perus­oi­keuk­sien yhden­ver­tai­sem­paa toteu­tu­mista yrit­tä­jien ja työn­te­ki­jöi­den piirissä. Halli­tus­puo­luei­den kannat­taisi tämä vihje ottaa nyt vaka­vaan harkin­taan, eten­kin jos kunnol­li­sia perus­teita ravin­tola-alan erilai­selle kohte­lulle ei ole.

Lisää sisältöä samassa kategoriassa

10.10.2025

Paikka auki: Haemme poliit­tista suun­nit­te­li­jaa

Haemme puolue­toi­mis­tol­lemme poliit­tista suunnittelijaa/​analyytikkoa. Tehtä­vässä pääset vaikut­ta­maan Kokoo­muk­sen suun­taan ja suoma­lai­sen poli­tii­kan kehi­tyk­seen. Työsuhde on tois­tai­seksi voimassa oleva. Poliit­ti­sena suun­nit­te­li­jana

9.10.2025

Oskari Nivala kokoo­muk­sen vies­tin­tä­pääl­li­köksi

Kokoo­muk­sen puolue­hal­li­tus on nimit­tä­nyt Oskari Niva­lan kokoo­muk­sen vies­tin­tä­pääl­li­köksi. Nivala toimii tällä hetkellä peli­ke­hi­tys­yh­tiö Rovion PR-pääl­lik­könä. Koulu­tuk­sel­taan hän on valtio­tie­tei­den mais­teri Helsin­gin

9.10.2025

Kokoo­muk­sen puolue­hal­li­tus valitsi uusia toimin­nan­joh­ta­jia 

Kokoo­muk­sen puolue­hal­li­tus on 9.10. pide­tyssä kokouk­ses­saan tehnyt nimi­tyk­siä piirien toimin­nan­joh­ta­jiksi. Uudet toimin­nan­joh­ta­jat nimi­tet­tiin Helsin­gin ja Pirkan­maan piirei­hin.  Helsin­gin kokoo­muk­sen toimin­nan­joh­ta­jaksi

Skip to content