Kokoomus.fi / Julkaisut / Puheet / Elina Valto­nen: Nyt on aika ryhtyä raken­ta­maan polkua kohti Nato-jäse­nyyttä

Elina Valto­nen: Nyt on aika ryhtyä raken­ta­maan polkua kohti Nato-jäse­nyyttä

Arvoisa puhe­mies,

Venä­jän päätös tunnus­taa Ukrai­nan sepa­ra­tis­tia­luei­den itse­näi­syys ja lähet­tää sinne jouk­koja rikkoo räikeästi kansain­vä­listä oikeutta vastaan. Toimil­laan Venäjä on hylän­nyt vuoro­pu­he­lun tien.

Laiton maahan­tun­keu­tu­mi­nen ja Ukrai­nan itse­mää­rää­mi­soi­keu­den rajoit­ta­mi­nen ovat sota­toi­mia, joihin lännen on vastat­tava päät­tä­väi­sesti. On aika lait­taa kova kovaa vastaan.

Ukrai­nalle kuuluu täysi tukemme. Talou­del­li­sen ja poliit­ti­sen avun lisäksi halli­tuk­sen on selvi­tet­tävä mahdol­li­suuk­sia puolus­tus­ma­te­ri­aa­lin nykyistä laajem­masta toimit­ta­mi­sesta Ukrai­nalle. Euroo­pan unio­nin on reagoi­tava viipy­mättä katta­valla pako­teoh­jel­malla. Nord Stream 2 -kaasu­put­ken keskeyt­tä­mi­nen on vält­tä­mä­tön toimi.

Riit­tä­villä vasta­toi­milla estämme, että tilan­teesta muodos­tuisi ennak­ko­ta­paus siitä, kuinka asei­den tuke­mana voi sanella Euroo­pan turval­li­suus­jär­jes­tyk­sen ja rajoit­taa valtioi­den itse­mää­rää­mi­soi­keutta.

Arvoisa puhe­mies,

Suomeen ei kohdistu soti­laal­lista uhkaa ja turval­li­suu­temme on vakaalla pohjalla. Silti jännit­teet heijas­tu­vat myös meihin.

Vuoden 1939 loppu­ke­sällä Väinö Tanner kirjoitti Paasi­ki­velle sodan tuskin sytty­vän, sillä ”niin järjet­tö­mäksi maailma ei voi tulla”. Nytkään emme halua niin uskoa, mutta varau­tu­mi­nen myös ikäviin vaih­toeh­toi­hin on aina jälki­vii­sautta edul­li­sem­paa.

Kokoo­mus on jo pitkään kannat­ta­nut Suomen jäse­nyyttä puolus­tus­liitto Natossa. Se vahvis­taisi Suomen puolus­tusta, voimis­taisi Euroo­pan yhteistä turval­li­suutta ja toisi enna­koi­ta­vuutta lähia­lueil­lemme.

Arvoisa puhe­mies,

Nyt on aika ryhtyä raken­ta­maan polkua kohti Suomen Nato-jäse­nyyttä.

Kokoo­muk­sen ryhmä­pu­heen­vuoro ulko- ja turval­li­suus­po­li­tii­kasta

23.4.2024

Ville Väyry­nen: Tervey­den­huol­lon henki­löstö on moti­voi­tu­nutta ja ammat­ti­tai­toista – heitä ei vain ole riit­tä­västi

Kokoo­muk­sen ryhmä­pu­heen­vuoro väli­ky­sy­myk­seen sairaa­la­ver­kosta. Muutok­set puhut­taessa mahdol­li­sia. Keskus­sai­raa­la­ver­kosto on laaduk­kaaksi tunnus­te­tun erikois­sai­raan­hoi­tomme selkä­ranka. Sillä on merkit­tävä rooli esimer­kiksi koulu­tuk­sen, tutki­muk­sen,