Kokoomus.fi / Politiikka / Edus­kun­ta­ryh­män raken­ne­pa­ketti 2.0: Me tähtäämme kestä­vyys­va­jeen katta­mi­seen koko­naan vuoteen 2025 mennessä

Suomen talous on vaikeassa tilan­teessa. Talous on kutis­tu­nut kolme vuotta peräk­käin ja velkaan­numme raskaasti. Hyvin­voin­tiyh­teis­kun­nan rahoi­tuk­sessa on kestä­vyys­vaje. Vaje tarkoit­taa, ettemme nyky­me­nolla selviydy anne­tuista lupauk­sista. Arviot kestä­vyys­va­jeen koosta vaih­te­le­vat huomat­ta­vasti.

Hyvin­voin­tiyh­teis­kun­nan rahoi­tuk­sen kestä­vyys on niin tärkeä asia, että toimien tulee olla varmasti riit­tä­viä.

- Konkre­tian taso paran­nus­ten esit­tä­mi­seksi on ollut äärim­mäi­sen heikko. Toimet, jotka Kokoo­mus julkaisi jo viime sunnun­taina tuovat todel­li­sia keinoja ongel­mien ratkai­se­mi­seksi ja tänään julkais­ta­vassa pape­rissa on koko kuva, jolla pyrimme terveh­dyt­tä­mään julki­sen talou­den tilan, sanoo rapor­tin valmis­te­lussa mukana ollut kansan­edus­taja Kimmo Sasi.

Raken­ne­pa­ketti 2.0:ssa esite­tään julki­seen talou­den­hoi­toon kohdis­tet­ta­via toimia, työl­li­syyttä lisää­viä toimia ja talou­den kasvu­po­ten­ti­aa­lia lisää­viä toimia.

- Todel­li­nen vaih­toehto on aset­taa työ etusi­jalle ja tehdä rohkeita uudis­tuk­sia, jotka tuovat lisää työtä ja työpaik­koja. Päät­tää edus­kun­ta­ryh­män puheen­joh­taja Arto Sato­nen.

Lue täältä: kokoo­muk­sen edus­kun­ta­ryh­man raken­ne­pa­ketti

1.2.2023

Koulu on oppi­mi­sen paikka: Kokoo­muk­sen koulu­tus­po­liit­ti­nen ohjelma 2023

Kokoo­mus­lai­seen arvo­poh­jaan kuuluu vahvasti sivis­tys ja mahdol­li­suuk­sien tasa-arvo. Sivis­tys on avain parem­paan tule­vai­suu­teen. Meille sivis­tys tarkoit­taa sitä, että jokai­sella on lähtö­koh­dis­taan riip­pu­mat­to­mat mahdol­li­suu­det kehit­tää itse­ään ja tavoi­tella unel­mi­aan läpi elämän. Mahdol­li­suuk­sien tasa-arvo tarkoit­taa sitä, että jokai­nen saa tarpei­densa mukai­sesti tukea ja yhtä­läi­set mahdol­li­suu­det edetä.

29.1.2023

Kokoo­muk­sen talous­po­liit­ti­nen ohjelma: Nyt on aika lait­taa talous kuntoon

Kokoo­muk­sen tavoit­teena on turvata hyvin­voin­nin kasvu ja suoma­lai­sille tärkeim­pien palve­lui­den tule­vai­suus. Tämä edel­lyt­tää Suomen julki­sen talou­den tasa­pai­not­ta­mista seuraa­van kahden vaali­kau­den aikana. Toivomme, että myös muut puolu­eet ovat valmiita sitou­tu­maan tähän.

29.1.2023

Petteri Orpo: Nyt on oikea aika kään­tää Suomi oike­aan suun­taan

Petteri Orpon puhe ristei­ly­väelle sunnun­taina 29.1.2023. Aika. Aris­to­te­leen mukaan aika on muutosta ja liikettä. Toisille aika on nyky­het­kien sarja.  Minulle