Kokoomuksen vaaliteema, ympäristö, luonto
Kokoomus.fi / Julkaisut / Vaaliteema / Vaali­teema: Pelas­te­taan maailma yhdessä

Vaali­teema: Pelas­te­taan maailma yhdessä

Tämä päät­tä­jä­su­ku­polvi tekee huomista koske­vat ratkai­sut. Perin­tömme tule­ville suku­pol­ville pitää olla elin­kel­poi­nen, puhdas ympä­ristö.

Pystymme teke­mään paljon nykyistä enem­män myös maamme rajo­jen ulko­puo­lella. Puhtai­den ratkai­su­jen myymi­nen Kiinan ja Intian kaltai­sille suurille mark­ki­noille vähen­tää pääs­töjä monin­ker­tai­sesti omiin pääs­töi­himme verrat­tuna.

Kulut­ta­jilla on oltava mahdol­li­suus tehdä ilmas­ton ja ympä­ris­tön kannalta fiksuja valin­toja.

Keinoja ympä­ris­töstä huoleh­ti­mi­seen:

- Lastemme piik­kiin elämi­sen on loput­tava. Oli kyse sitten luon­non köyh­dyt­tä­mi­sestä tai riskin otta­mi­sesta ilmas­ton muut­tu­mi­sen suhteen. Pystymme toteut­ta­maan loikan pääs­tö­läh­teistä pääs­tö­nie­luiksi. Meidän on valjas­tet­tava mark­ki­noi­den luovuus puhtai­den ratkai­su­jen edis­tä­mi­seen. Fiksuilla kannus­teilla saamme kaikki mukaan.

Suomesta koko­aan suurempi ilmas­ton­muu­tok­sen torjun­nassa. Voimme kehit­tää puhtaita ratkai­suja, joiden myymi­nen Kiinan ja Intian tapai­sille suurille mark­ki­noille vähen­tää pääs­töjä monin­ker­tai­sesti maamme omiin pääs­töi­hin verrat­tuna.

Turva­taan luon­non moni­muo­toi­suus. Laajen­ne­taan metsien­suo­je­lun malli koske­maan kaik­kia elinym­pä­ris­töjä. Vahvis­te­taan talous­met­sien luon­non­hoi­toa sekä turva­taan suoje­lua­luei­den ja kansal­lis­puis­to­jen rahoi­tus.

Talous ja tekno­lo­gia teho­käyt­töön. Ilmas­to­toi­mien on kosket­tava kaik­kia elämä­na­lueita asumi­sesta teol­li­suu­teen ja liiken­tee­seen.  Kulut­ta­jien ja yritys­ten on voitava luot­taa siihen, että ympä­ristö- ja ilmas­to­ys­tä­väl­li­sempi vaih­toehto on järke­vämpi valinta. Uusien auto­jen vero­tus on siir­ret­tävä auton hankin­nan vero­tuk­sesta auto­jen käytön vero­tuk­seen. Tavoit­teena on, että sähköä tai biokaa­sua käyt­tävä ajoneuvo on suoma­lai­selle aina fossii­lista polt­toai­netta käyt­tä­vää autoa kilpai­lu­ky­kyi­sempi vaih­toehto viimeis­tään 2030-luvulla.

Haital­li­sia yritys­tu­kia on karsit­tava. Haluamme kohden­taa jatkossa kaikki uudet ener­gia­tu­ki­pää­tök­set muihin kuin polt­toon perus­tu­viin tekno­lo­gioi­hin. Fossii­lis­ten polt­toai­nei­den merkit­tävä käyttö voima­lai­tok­sissa on lope­tet­tava vuoteen 2040 mennessä. Sama koskee turvetta jo vuoteen 2035 mennessä.

Asutaan ja eletään puhtaam­min. Voimme saavut­taa pääs­tö­neut­raa­liu­den jo 2030-luvulla. Tehdään Suomesta puhtaasti tuote­tun sähkön varas­toin­nin ja kysyn­tä­jous­ton edel­lä­kä­vijä. Sähkön vero­tus ja verk­ko­mak­su­jen perus­teet muute­taan siten, että ne kannus­ta­vat kulut­ta­jia ja yrityk­siä hyödyn­tä­mään sähkön mark­ki­na­hin­nan vaih­te­lua. Olemme valmiita tuke­maan asuin­ra­ken­nus­ten ener­gia­re­mont­teja.

Lue koko edus­kun­ta­vaa­lioh­jelma tästä

14.11.2023

Alexan­der Stub­bin Yhdis­tävä ohjelma: Avoin, turval­li­nen ja kansain­vä­li­nen Suomi

Alku: Maailma murrok­sessa Tasa­val­lan presi­den­tin kolme pääteh­tä­vää liit­ty­vät ulko­po­li­tiik­kaan, ylipääl­lik­kyy­teen ja arvoi­hin. Jokai­sen kohdalla asema on ansait­tava. Ulko­po­liit­ti­nen linjani on

10.10.2023

Ryhmä­pu­heen­joh­taja Mart­ti­nen: Hyvin­voin­tiyh­teis­kunta voidaan raken­taa vain kestä­vän talou­den varaan

Halli­tus lähtee uudis­ta­maan Suomea vasem­mis­to­hal­li­tuk­sen valta­kau­den jälkeen. Olemme saaneet perin­tönä mitta­vat alijää­mät, raskaan velka­las­tin ja teke­mät­tö­mät refor­mit.

4.9.2023

Janne Jukkola ja Teemu Kinnari: “Osta­malla suoma­laista ruokaa tuet huol­to­var­muutta”

Janne Jukkola Olen koko ikäni ollut teke­mi­sissä koti­mai­sen ruoan­tuo­tan­non parissa. Maito­ti­lalla kasva­neena ja meijeri-yrit­­tä­­jänä Jukko­lan Juus­to­lassa olen oppi­nut arvos­ta­maan työn­te­koa,