Petteri Orpo: Työmarkkina­järjestöjä kiritetään suoma­laisten työpaik­kojen vuoksi

Julkaistu: 9.2.13 Uutiset

“Keskustan Kimmo Tiili­kainen väittää halli­tuksen ulkois­tavan vastuutaan työmark­ki­na­jär­jes­töille. Väärin ymmär­retty. Päämi­nisteri Katainen ja valtio­va­rain­mi­nisteri Urpilainen vaativat puheissaan työmark­ki­na­jär­jes­töiltä toimia asoissa, jotka niille kuuluvat”, Orpo vastaa.

“Hallitus ei palkka­rat­kai­suista päätä. Vai haluaisiko Keskusta alkaa päättämään palkoista? Edellisen, keskus­ta­joh­toisen halli­tuksen aikana jo sovittiin, että työura­ky­sy­myk­sessä pallo on työmark­ki­na­jär­jes­töillä”, Orpo jatkaa.

“Olisi välttä­mä­töntä, että järjestöt sopisivat niiden päätän­tä­valtaan kuulu­vista isoista asioista nyt, eikä vasta joskus hamaassa tulevai­suu­dessa. Uusien työpaik­kojen ja kasvun luominen on nyt tärkeintä. Hallitus kokoontuu parin viikon päästä päättämään omista toimistaan. Sitä vastuuta ei kukaan ole pakene­massa. Laajalla rinta­malla on saatava aikaan päätöksiä, joilla Suomen tulevaisuus turvataan”, Orpo painottaa.