Kokoomus.fi / Julkaisut / Tiedote / Orpo: Tavoit­teena jättää Naton jäsen­ha­ke­mus kesä­kuussa

Orpo: Tavoit­teena jättää Naton jäsen­ha­ke­mus kesä­kuussa

Kokoo­mus on perus­ta­nut Ruot­sin sisar­puo­lu­eensa Mode­raat­tien kanssa yhtei­sen turval­li­suus­po­liit­ti­sen työryh­män, joka käsit­te­lee Nato-jäse­nyy­teen liit­ty­viä kysy­myk­siä.

Puoluei­den tavoit­teena on, että maat jättä­vät jäsen­ha­ke­muk­set Naton Madri­din kesä­kuun huip­pu­ko­kouk­seen mennessä.

”Halusimme perus­taa yhtei­sen työryh­män edis­tä­mään edus­kun­nan ja Ruot­sin parla­men­tin Nato-proses­seja, jotta Suomi ja Ruotsi eteni­si­vät yhtä matkaa puolus­tus­lii­ton jäse­niksi. Tämä olisi molem­pien maiden etu. Yllä­pi­dämme jo nyt tiivistä vuoro­pu­he­lua ja jaamme tietoa keskei­sistä tapah­tu­mista Mode­raat­tien puheen­joh­ta­jan Ulf Kris­ters­so­nin kanssa”, sanoo kokoo­muk­sen puheen­joh­taja Petteri Orpo.

Työryhmä tapaa ensim­mäi­sen kerran Tukhol­massa 6.4. kokoo­muk­sen pohjois­mais­ten sisar­puo­luei­den puheen­joh­ta­ja­ko­kouk­sen yhtey­dessä. Kokouk­seen osal­lis­tu­vat myös Norjan Høyren puheen­joh­taja Erna Solberg ja Tans­kan konser­va­tii­vi­sen kansan­puo­lu­een johtaja Søren Pape Poul­sen.

”Tavoit­teemme on, että Suomi ja Ruotsi hake­vat Naton jäse­nyyttä mahdol­li­sim­man pian – jo Madri­din huip­pu­ko­kouk­sen yhtey­dessä kesä­kuun lopussa. Suomessa yhä useam­mat toivo­vat ripeää ja määrä­tie­toista Nato-proses­sia, ja me voimme omalta osal­tamme osoit­taa tietä myös Ruot­sille,” Orpo sanoo.

Orpo muis­tut­taa, että Suomi tekee turval­li­suus­rat­kai­sunsa omista lähtö­koh­dis­taan. Yhteis­työstä Ruot­sin kanssa olisi kuiten­kin merkit­tä­vää hyötyä.

”On maidemme etu kulkea tässä kysy­myk­sessä yhtä matkaa, ja siksi molem­pien parla­ment­tien Nato-myön­tei­sim­pien puoluei­den tiivis yhteis­työ on ensiar­voi­sen tärkeää. Paino­tan sitä, että Suomen on tehtävä ratkai­sunsa omaa turval­li­suut­taan painot­taen emmekä voi sitoa ratkai­suamme muihin. On toki selvää, että yhdessä Ruot­sin kanssa olemme kiin­nos­tava kump­pani Naton silmissä ja tällöin yhteistä säveltä kannat­taa hakea”, Orpo sanoo.

Lisä­tie­toja:

Puolue­joh­don erityi­sa­vus­taja Tuomas Tikka­nen
tuomas.tikkanen@kokoomus.fi

18.4.2024

Mika Aaltola kokoo­muk­sen euro­vaa­lieh­dok­kaaksi

Ulko­po­liit­ti­sen insti­tuu­tin johtaja Mika Aaltola lähtee ehdok­kaaksi euro­par­la­ment­ti­vaa­lei­hin kokoo­muk­sen ehdok­kaana. Puolue­hal­li­tus nimesi Aalto­lan viral­li­sesti ehdok­kaaksi kokouk­ses­saan tors­taina.  Mika Aaltola on

11.4.2024

Kokoo­mus nimesi neljä ehdo­kasta lisää euro­vaa­lei­hin

Kokoo­muk­sen puolue­hal­li­tus on nimen­nyt tors­taina järjes­te­tyssä kokouk­ses­saan neljä ehdo­kasta lisää kesä­kuun euro­par­la­ment­ti­vaa­lei­hin. Ehdok­kaat ovat Sakari Pääkkö, Maria Rauta­nen, Max Schul­man

7.3.2024

Petteri Orpo: EU:n vahvis­tet­tava varau­tu­mis­taan krii­sei­hin

Kokoo­muk­sen puheen­joh­taja Petteri Orpo piti tors­taina Euroo­pan tule­vai­suutta käsit­te­le­vän puheen Roma­nian pääkau­pun­gissa Buka­res­tissa käyn­nissä olevassa Euroo­pan kansan­puo­lu­een (EPP) kongres­sissa. Puhees­saan Orpo painotti