Ulf Kristersson ja Petteri Orpo. Kuvaaja: Josefine Anjou
Kokoomus.fi / Julkaisut / Tiedote / Orpo ja Kris­ters­son: Suomen ja Ruot­sin haet­tava Natoon tänä keväänä

Orpo ja Kris­ters­son: Suomen ja Ruot­sin haet­tava Natoon tänä keväänä

(Kuvaaja: Jose­fine Anjou)

Kokoo­muk­sen puheen­joh­taja Petteri Orpo esit­tää Suomen Nato-jäsen­ha­ke­muk­sen jättä­mistä mahdol­li­sim­man pian, jo tämän kevään aikana. Näin Suomi olisi Naton viral­li­nen haki­ja­maa Madri­din 29.-30.6. järjes­tet­tä­vään Nato-huip­pu­ko­kouk­seen mennessä. Orpo esit­tää asiaa yhdessä Ruot­sin maltil­li­sen kokoo­muk­sen (Mode­ra­terna) puheen­joh­ta­jan Ulf Kris­ters­so­nin kanssa kokoo­muk­sen pohjois­mais­ten sisar­puo­luei­den puheen­joh­ta­ja­ko­kouk­sessa Tukhol­massa.

”Suomen ja Ruot­sin on haet­tava Naton jäse­neksi mahdol­li­sim­man ripeästi, jo tänä keväänä, jotta saamme viral­li­sen haki­ja­maan statuk­sen Naton huip­pu­ko­kouk­seen mennessä. Viral­li­sen haki­ja­maan status on turval­li­suutta vahvis­tava signaali jo itses­sään. Tästä seuraava vaihe on Naton jäsen­mai­den parla­ment­tien rati­fiointi, jota pohjus­tamme diplo­maat­ti­sella ja poliit­ti­sella tasolla”, Orpo sanoo.

Kokoo­mus ja Mode­ra­terna perus­ti­vat kokouk­ses­saan myös yhtei­sen Nato-työryh­män. Työryh­män tehtä­vänä on edis­tää maiden Nato-jäsen­ha­ke­muk­sia, vaih­taa tietoja parla­ment­tien välillä sekä edis­tää Nato-jäse­nyyttä myös Suomen ja Ruot­sin ulko­puo­lella.

”Tukhol­massa olemme puhu­neet voimak­kaasti Suomen ja Ruot­sin yhtä­ai­kai­sen jäsen­ha­ke­muk­sen puolesta. Tämä vahvis­taisi jo entuu­des­taan mait­temme välistä läheistä suhdetta. Isompi posi­tii­vi­nen vaiku­tus olisi kuiten­kin pohjois­mai­seen yhteis­työ­hön, sillä tällöin kaikki olisimme Nato-maita. Aluei­demme turval­li­suus paran­tuisi merkit­tä­västi, kun voisimme toteut­taa histo­rial­li­sen läheistä yhteistä puolus­tus­po­li­tiikka”, Orpo sanoo.

”Yhdis­tämme voimamme Nato-jäse­nyy­den edis­tä­mi­seksi mais­samme. Kokoo­mus ja mode­raa­tit ovat merkit­tä­vim­mät oppo­si­tio­puo­lu­eet, ja haluamme edesaut­taa ja vauh­dit­taa työl­lämme molem­pien maiden Nato-proses­seja. On etumme mukaista, että haemme jäse­nyyttä yhdessä Ruot­sin kanssa. Viime kädessä Suomen pitää kuiten­kin tehdä oma ratkai­sunsa, ja hakea jäse­nyyttä omista lähtö­koh­dis­taan”, Orpo sanoo.

18.4.2024

Mika Aaltola kokoo­muk­sen euro­vaa­lieh­dok­kaaksi

Ulko­po­liit­ti­sen insti­tuu­tin johtaja Mika Aaltola lähtee ehdok­kaaksi euro­par­la­ment­ti­vaa­lei­hin kokoo­muk­sen ehdok­kaana. Puolue­hal­li­tus nimesi Aalto­lan viral­li­sesti ehdok­kaaksi kokouk­ses­saan tors­taina.  Mika Aaltola on

11.4.2024