Kokoomus.fi / Julkaisut / Tiedote / Oikeus­mi­nis­teri Häkkä­nen: Ulko­maa­lais­ten kiin­teis­tö­kaup­poi­hin rajoi­tuk­sia ja valvon­taa

Tasa­val­lan presi­den­tin on tarkoi­tus vahvis­taa huomenna lain­sää­dän­tö­uu­dis­tus, jolla anne­taan viran­omai­sille nykyistä huomat­ta­vasti tehok­kaam­mat mahdol­li­suu­det kont­rol­loida ulko­maa­lais­ten kiin­teis­tö­kaup­poja.

Oikeus­mi­nis­teri, Kokoo­muk­sen vara­pu­heen­joh­taja Antti Häkkä­nen pitää tätä tärkeänä uudis­tuk­sena, joka mahdol­lis­taa valtion turval­li­suu­den näkö­kul­man huomioi­mi­sen kiin­teis­tö­kau­poissa. Uudis­tus on oikeus­mi­nis­te­riön, sisä­mi­nis­te­riön ja puolus­tus­mi­nis­te­riön yhteis­hanke.

- Turval­li­suusym­pä­ris­tömme on huonon­tu­nut. Meidän ei tule olla sini­sil­mäi­siä näiden uhkien edessä. Viran­omais­ten toimi­val­tuuk­sien tulee olla ajan­ta­salla. Tällä uudis­tuk­sella tuomme keinot, joilla viran­omai­set voivat parem­min puut­tua turval­li­suu­delle kriit­ti­siin maakaup­poi­hin, Häkkä­nen toteaa.

Nyt vahvis­tet­ta­valla laki­pa­ke­tilla luotai­siin useita erilai­sia keinoja puut­tua kansal­lista turval­li­suutta vaaran­ta­vaan kiin­teis­tö­jen omis­tuk­seen ja käyt­töön. Ensin­nä­kin ETA-alueen ulko­puo­li­sen valtion kansa­lai­nen tai yhteisö tarvit­sisi jatkossa luvan kiin­teis­tön hankin­taan Suomesta. Toiseksi valtiolle annet­tai­siin etuosto-oikeus tiet­ty­jen stra­te­gis­ten kohtei­den lähellä tapah­tu­viin kiin­teis­tö­kaup­poi­hin. Kolman­tena keinona hyväk­syt­tiin uusi koko­nais­tur­val­li­suu­den nykyistä puolus­tus­lu­nas­tus­la­kia parem­min huomioon ottava lunas­tus­laki.

- Uusi lain­sää­däntö on yksi keino nykyistä parem­paan koko­nais­tur­val­li­suu­den huomioi­mi­seen. Turval­li­suusuh­kien muut­tuessa yhä moni­nai­sem­miksi tarvi­taan myös aiem­paa laajempi keino­va­li­koima niihin varau­tu­mi­seen. Ulko­maa­lais­ten kiin­teis­tö­no­mis­tuk­sesta turval­li­suu­delle tietyissä tapauk­sissa aiheu­tu­vat uhka­ku­vat on otet­tava vaka­vasti. Erityi­sesti EU-alueen ulko­puo­lelta tule­van ulko­maa­lai­sen kiin­teis­tö­no­mis­tuk­sen laajen­tu­mi­seen voi liit­tyä tiet­tyjä epäkoh­tia koko­nais­tur­val­li­suu­den kannalta. Kiin­teis­tö­kaup­po­jen otta­mi­nen kont­rol­lin piiriin on yksi osa keinoja, joilla paran­ne­taan turval­li­suus­vi­ran­omais­ten mahdol­li­suuk­sia tehtä­viensä hoita­mi­seen. Päätimme vielä kiris­tää esitystä lausun­to­kier­rok­sen jälkeen ja pidän tärkeänä, että edus­kunta antoi vahvan tuen tällä hank­keelle, toteaa Häkkä­nen.

Lisä­tie­toja:

Erityi­sa­vus­taja Lauri Kosken­tausta,

18.4.2024

Mika Aaltola kokoo­muk­sen euro­vaa­lieh­dok­kaaksi

Ulko­po­liit­ti­sen insti­tuu­tin johtaja Mika Aaltola lähtee ehdok­kaaksi euro­par­la­ment­ti­vaa­lei­hin kokoo­muk­sen ehdok­kaana. Puolue­hal­li­tus nimesi Aalto­lan viral­li­sesti ehdok­kaaksi kokouk­ses­saan tors­taina.  Mika Aaltola on

11.4.2024

Kokoo­mus nimesi neljä ehdo­kasta lisää euro­vaa­lei­hin

Kokoo­muk­sen puolue­hal­li­tus on nimen­nyt tors­taina järjes­te­tyssä kokouk­ses­saan neljä ehdo­kasta lisää kesä­kuun euro­par­la­ment­ti­vaa­lei­hin. Ehdok­kaat ovat Sakari Pääkkö, Maria Rauta­nen, Max Schul­man

7.3.2024

Petteri Orpo: EU:n vahvis­tet­tava varau­tu­mis­taan krii­sei­hin

Kokoo­muk­sen puheen­joh­taja Petteri Orpo piti tors­taina Euroo­pan tule­vai­suutta käsit­te­le­vän puheen Roma­nian pääkau­pun­gissa Buka­res­tissa käyn­nissä olevassa Euroo­pan kansan­puo­lu­een (EPP) kongres­sissa. Puhees­saan Orpo painotti