Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Kokoomus.fi / Julkaisut / Puheet / Pääministeri Petteri Orpon puhe eduskuntaryhmän kesäkokouksessa 27.8.

Päämi­nis­teri Petteri Orpon puhe edus­kun­ta­ryh­män kesä­ko­kouk­sessa 27.8.

Julkaistu:

Muutok­set puhut­taessa mahdol­li­sia.

Kun Euroo­pan unioni on vahva, myös Suomi on vahva. EU:n kautta me kasva­tamme Suomen taloutta, edesau­tamme suoma­lais­ten yritys­ten menes­tystä sekä viemme maail­malle uusia inno­vaa­tioita.

EU on meille tänä päivänä tärkeämpi kuin koskaan. EU tuot­taa merkit­tä­vää lisä­ar­voa asioissa, jotka ovat suomelle tärkeitä tässä maail­man murrok­sessa.

Halli­tus on onnis­tu­nut EU-vaikut­ta­mi­sessa erin­omai­sesti. Ensin­nä­kin EU:n suunta turval­li­suu­den ja puolus­tuk­sen vahvis­ta­mi­sessa on oikea. Tätä täytyy jatkaa.

Perus­läh­tö­kohta tälle työlle on Suomen näkö­kul­masta oikea – Venä­jän pysyvä uhka. Ja kovasti olemme tehneet töitä sen eteen, että tämä ymmär­re­tään kaik­kialla Euroo­passa.

Kaikki mitä EU:n puit­teissa tehdään puolus­tuk­sen vahvis­ta­mi­seksi, on Suomen etu. Unioni on nyt sitou­tu­nut vahvis­ta­maan yhteistä turval­li­suutta ja puolus­tusta tavalla, jota emme olisi voineet kuvi­tella vielä muutama vuosi sitten.

Komis­sio on tunnis­ta­nut Suomen poik­keuk­sel­li­sen asema Venä­jän raja­naa­pu­rina: seuraa­vassa moni­vuo­ti­sessa budje­tissa Suomelle on esitetty 1,6 miljar­din euron rahoi­tusta raja­tur­val­li­suu­teen, muut­to­liik­keen hallin­taan ja sisäi­seen turval­li­suu­teen.

Kyseessä on yli miljar­din lisäys edel­li­seen kauteen. Tämä on Suomelle merkit­tävä poliit­ti­nen voitto ja osoi­tus siitä, että halli­tus on onnis­tu­nut edun­val­von­nassa. Nime­no­maan tätä rahoi­tusta voimme käyt­tää tuke­maan itäi­sen ja pohjoi­sen Suomen elin­voi­maa, sillä se on myös keskei­nen osa koko­nais­tur­val­li­suus­stra­te­gi­aamme ja raja-aluei­den turval­li­suutta.

Vuosi sitten puheen­joh­taja Von der Leyen oli kutsus­tani Suomessa itära­jalla. Yhty­mä­kohta komis­sion budjet­tie­si­tyk­seen on tuskin aivan sattu­maa.

EU:n puolus­tuk­sen rahoit­ta­mi­sen lähtö­koh­daksi on otettu Venä­jän pysy­vään uhkaan vastaa­mi­nen. Komis­sion ehdo­tuk­sessa on annettu erityistä painoar­voa rahoi­tus­kri­tee­reissä niille maille, joilla on yhteistä maara­jaa Venä­jän kanssa.

Sama lähtö­kohta löytyy EU:n puolus­tuk­sen valkoi­sesta kirjasta, joka ohjaa EU:n puolus­tus­po­li­tiik­kaa.

Maha­las­kusta ei todel­la­kaan voida puhua Suomen EU-vaikut­ta­mi­sessa, vaikka joku niin ehkä toivoisi. Sitä paitsi jotain kertoo sekin, että olemme juuri saaneet vahvis­tuk­sen, että komis­sion puheen­joh­taja Ursula von der Leyen tulee vieraak­seni Suomeen perjan­taina. Hän haluaa tutus­tua tarkasti Euroo­pan etulin­jan maiden kohtaa­miin turval­li­suus­haas­tei­siin.

Tämä vierailu alle­vii­vaa sitä, kuinka komis­sio suhtau­tuu Venä­jän uhkaan tosis­saan ja todella haluaa oppia meiltä Venä­jän raja­naa­pu­reilta.

Vies­timme hänelle on selvä – me puolus­tamme EU:n ulko­ra­jaa, joka on samalla myös NATO:n ulko­raja. Me huoleh­dimme osal­tamme myös Itäme­ren turval­li­suutta. Tämä tuo harteil­lemme aivan erityistä vastuuta. Euroop­paa puolus­te­taan nime­no­maan sen itäi­sellä reunalla.

Komis­sio panos­taa Suomelle tärkei­siin tavoit­tei­siin. Ensin­nä­kin, tule­vassa budje­tissa Suomella on mahdol­li­suus olla vahvasti saama­puo­lella:

  • Puolus­tus­ra­hoi­tuk­seen esite­tään viisin­ker­taista budjet­tia.
  • Soti­laal­li­seen liik­ku­vuu­teen kymmen­ker­taista.
  • Hori­sontti-ohjel­maan kaksin­ker­taista
  • Raja­tur­val­li­suu­teen kolmin­ker­taista.
  • Digi­taa­li­sen kilpai­lu­ky­vyn kehit­tä­mi­seen seit­sen­ker­tais­ta­mista.

Toiseksi, EU:n puolus­tuk­sessa kehi­te­tään osa-alueita, joissa Suomella on voitet­ta­vaa – tykis­tö­jär­jes­tel­miä, ammus­tuo­tan­toa, drone-tekno­lo­giaa sekä soti­laal­lista liik­ku­vuutta. 

Kolman­neksi, Itäme­ren alueen kaape­li­tur­val­li­suu­den paran­ta­mi­seen Suomelle kaavail­laan keskeistä roolia. 

Neljän­neksi, EU panos­taa Virk­kusen johdolla Suomen kannalta aivan keskei­siin tule­vai­suu­den aloi­hin kuten teko­ä­lyyn, kvant­ti­tek­no­lo­gi­aan, digi­ta­li­saa­tioon, mikro­si­rui­hin sekä verk­ko­tek­no­lo­gi­aan. 

EU:n pitää kulkea tekno­lo­gi­sen kehi­tyk­sen kärjessä ja päästä eroon kriit­ti­sistä riip­pu­vai­suuk­sista.

Perus­pe­ri­aat­teena meillä Euroop­pana täytyy olla jotain, mitä muut halua­vat – eikä se voi olla vain kaunis arkki­teh­tuuri, pitkät lomat ja kiin­nos­ta­vat museot.

Jotain kertoo se, että EU-alueella on kiin­nos­tuttu teke­mään yli 230 miljar­din euron edestä teko­ä­lyin­ves­toin­teja tule­vina vuosina. Pidän tärkeänä, että halli­tus päätti, että Suomi tavoit­te­lee seuraa­vaa EU:n teko­ä­lyn giga­teh­dasta. Kilpailu on kovaa, mutta Suomi pärjää varmasti tässä kisassa. Teko­ä­lyn saralla Suomella onkin paljon voitet­ta­vaa ja annet­ta­vaa, nime­no­maan EU:n kautta.

Tuemme voimak­kaasti euroop­pa­lai­sen puolus­tus­teol­li­suu­den nopeaa ylös­ajoa. Ilman vahvem­paa puolus­tus­teol­li­suutta ei ole vahvem­paa puolus­tusta. Samalla tahdomme varmis­taa, että se ei tapahdu pienem­pien yritys­ten kustan­nuk­sella.

Suoma­lai­silla yrityk­sillä on oltava aidot mahdol­li­suu­det lähteä mukaan euroop­pa­lai­siin puolus­tus­hank­kei­siin. Tässä halli­tus tukee suoma­lai­sia yrityk­siä mark­ki­noil­le­pää­syssä. Yhtä tärkeää on keven­tää EU:n yhtei­siä puolus­tus­han­kin­toja sekä luoda aidot puolus­tus­mark­ki­nat. Tähän tarvi­taan myös mitta­vasti yksi­tyistä rahoi­tusta.

Olen useasti toden­nut, kuinka Euroo­pan inves­toin­ti­pan­kin täytyy toimia tässä suun­nan­näyt­tä­jänä – sen on otet­tava vahvem­paa roolia puolus­tus­hank­kei­den rahoit­ta­mi­sessa, eikä sen omat sään­nöt saa olla puolus­tus­ra­hoi­tuk­sen esteenä.

Tässä­kin halli­tus on ollut aktii­vi­nen ja olemme kerän­neet yli 20 maan koali­tion ajamaan asiaa.

Eilen loin uskoa talou­temme kasvu­mah­dol­li­suuk­siin. Suomen Puolus­tus­teol­li­suus on yksi nopeasti kasvava ala. Meillä on alansa kärki­kas­tia olevia yrityk­siä, kuten Nammo, Patria, Iceye, Nokia, Bittium, RMC (Rauman telakka) ja monet muut.

Näitä on joka puolella Suomea.

Eilen Kokko­lassa puolus­tus­mi­nis­teri oli kutsu­nut alueen puolus­tus­teol­li­suus- ja kaksi­käyt­tö­tuo­tey­ri­tyk­siä koolle pyöreän pöydän tilai­suu­teen, jossa keskus­tel­tiin alan kasvu­mah­dol­li­suuk­sista ja näky­mistä.

Me suoma­lai­set tiedämme, että rauhan saami­nen Ukrai­naan ei tarkoita, että Venäjä muut­tuisi. Mahdol­li­nen rauha antaa myös Puti­nin Venä­jälle tilai­suu­den kerätä voimi­aan. Emme pelkää Venä­jää, vaan suhtau­dumme siihen realis­ti­sesti.

Olen EU-pöydissä koros­ta­nut, että meidän täytyy tehdä enem­män, nopeam­min ja tiiviissä koor­di­naa­tiossa NATO:n kanssa. Nämä ajatuk­set ovat saaneet hyvää vasta­kai­kua saman­mie­lis­ten joukos­samme, niin kutsu­tussa NB8 -jäsen­maa­ryh­mässä.

Myös Saksa on tunnis­ta­nut ryhmämme merki­tyk­sen – Turussa vierail­les­saan liit­to­kans­leri Merz totesi, kuinka Saksa katsoo nyt Pohjoi­seen, ja erityi­sesti Itäme­relle. Se, että olemme saaneet sekä Saksan että Puolan NB8 -pöytään vahvis­taa Itäme­ren alueen turval­li­suutta.

Se antaa myös Suomelle vahvan työvä­li­neen muuhun EU-vaikut­ta­mi­seen.

Ja juuri viime perjan­taina Viron vierai­lulla tote­simme päämi­nis­te­ri­kol­lega Kris­te­nin kanssa, kuinka meidän on varmis­tet­tava, että tehdyt sitou­muk­set Euroo­pan puolus­tuk­sen vahvis­ta­mi­seksi todella konkre­ti­soi­tu­vat käytän­töön ja nopeasti.

Suomen prio­ri­teetti EU-poli­tii­kassa on Ukrai­nan tuke­mi­nen.

Heti Alas­kan ja Washing­to­nin kokous­ten jälkeen pidimme ylimää­räi­seen EU-johta­jien huip­pu­ko­kouk­seen video­yh­teyk­sin. Toin esiin konkreet­ti­sia toimia, joilla meidän pitää tukea Ukrai­naa:

  1. EU:n on oltava valmis aset­ta­maan uusia pakot­teita Venä­jälle sen painos­ta­mi­seksi tuli­tau­koon. 19. pako­te­pa­ke­tin on oltava tiukempi kuin yksi­kään edel­li­nen.
  2. Ukrai­nan armei­jaa on vahvis­tet­tava. Se on paras turva­ta­kuu. Yksi askel tähän suun­taan on Euroo­pan rauhan­ra­has­ton varo­jen vapaut­ta­mi­nen viipy­mättä.
  3. Venä­jältä jäädy­tet­ty­jen varo­jen on pysyt­tävä jäädy­tet­tynä. Vielä tärkeäm­pää olisi mahdol­lis­taa tämän 300 miljar­din euron pääoman käyt­tä­mi­nen Ukrai­nan jälleen­ra­ken­nuk­seen sekä armei­jan vahvis­ta­mi­seen.
  4. Ukrai­nan EU-jäse­nyys on vält­tä­mät­tö­myys.

Lisäksi EU:n nykyi­nen Ukraina-tuki­vä­li­neen rahoi­tus loppuu vuonna 2027, mutta tuki­tarve jatkuu.

Siksi ehdo­tamme: meidän on raken­net­tava Ukrai­nalle uusi pitkä­kes­toi­nen ja kalii­be­ril­taan riit­tä­vän järeä tuki­vä­line EU:n kautta. Sen mitta­luo­kan tulisi olla sama kuin nykyi­sen, 50 miljar­din euron tuki­vä­li­neen.

Vali­tet­ta­vasti tämän hetken etene­mi­sen este on useissa edellä maini­tuissa asioissa Unka­rin toiminta. Siksi kanna­tamme määräe­nem­mis­tö­pää­tös­ten lisää­mistä keskei­sissä ulko- ja turval­li­suus­po­liit­ti­sissa kysy­myk­sissä sekä laajen­tu­mis­neu­vot­te­lui­den avaa­mi­sessa.

Haluan viimei­seksi nostaa esiin sen, miten EU keskit­tyy vihdoin pien­ten asioi­den sijaan suuriin koko­nai­suuk­siin. Se näkyy monella rinta­malla – sisä­mark­ki­noi­den esteitä pure­taan, pääoma­mark­ki­noita kehi­te­tään, turhaa sään­te­lyä pure­taan ja uusia kaup­pa­so­pi­muk­sia solmi­taan. Eten­kin uudet kaup­pa­so­pi­muk­set avaa­vat myös suoma­lai­sille yrityk­sille uusia kasvu­mah­dol­li­suuk­sia. Euroo­passa on ymmär­ret­tävä sen oma kasvu­po­ten­ti­aali. Syksyn aikana tulemme näke­mään komis­siolta sään­te­lyn­pur­kueh­do­tuk­set esime­riksi digi- ja ympä­ris­tö­lain­sää­dän­töön liit­tyen.

Vihdoin­kin. Vähem­män mutta parem­paa sään­te­lyä.

Erityi­sesti Kokoo­muk­sen ja Suomen on syytä ajaa keihään­kär­kenä normin­pur­kua EU:n ennal­lis­ta­mis­a­se­tuk­seen. Se olisi johdon­mu­kaista, sillä äänes­timme ennal­lis­ta­mis­a­se­tusta vastaan viime kesänä, mutta myös talou­del­li­sesti perus­tel­tua tässä talous­ti­lan­teessa.

Olemme sitou­tu­neet luon­non moni­muo­toi­suu­den vahvis­ta­mi­seen, mutta ennal­lis­ta­mis­a­se­tuk­sen kustan­nuk­set on arvioitu Suomelle olevan kohtuut­to­man suuret, yli 900 miljoo­naa euroa. Suomen kustan­nuk­set ovat väki­lu­kuun suhteu­tet­tuna Euroo­pan suurim­mat.

Meidän on itse voitava valita parhaat keinot luon­non tilan paran­ta­mi­seen byro­kraat­ti­sen ylhäältä alas­päin tapah­tu­van sään­te­lyn sijaan. Suoma­lai­set osaa­vat hoitaa luon­toa. Tämä ei tarkoita, että Kokoo­mus olisi tinki­mässä pitkän aika­vä­lin ilmas­to­ta­voit­teista. Me tuemme Euroo­pan laajuista ilmas­to­la­kia ja sen 90 % netto­pääs­tö­vä­hen­nys­ta­voi­tetta vuodelle 2040.

Loppuun haluan vielä todeta sen, että meillä, Suomella ja Kokoo­muk­sella, on kaikki edel­ly­tyk­set raken­taa Euroo­pasta vahvempi, turval­li­sempi ja kilpai­lu­ky­kyi­sempi kuin koskaan. Kokoo­mus oli Suomen puolueista ensim­mäi­nen, joka aika­naan ryhtyi vahvasti kannat­ta­maan Suomen jäse­nyyttä Euroo­pan unio­nissa. Edel­leen tänä päivänä Kokoo­mus on Suomen EU-myön­tei­sin, mutta myös vaikut­ta­vin EU-puolue. Asemamme on vahva EU:n suurim­man poliit­ti­sen puolu­een EPP:n keskuu­dessa.

Juuri tänään me tarvit­semme Euroo­pan unio­nia enem­män kuin koskaan. Ja Euroo­pan unioni tarvit­see Suomea enem­män kuin koskaan.

Viime kesänä, tässä samai­sessa edus­kun­ta­ryh­mämme kesä­ko­kouk­sessa paino­timme tavoit­tei­tamme EU-poli­tii­kassa. Niitä olivat muun muassa EU:n kilpai­lu­ky­vyn vahvis­ta­mi­nen, koko­nais­tur­val­li­suu­den paran­ta­mi­nen sekä Ukrai­nan tuke­mi­nen.

Nyt, vuotta myöhem­min on ilo huomata, että olemme onnis­tu­neet näiden usei­den kokoo­mus­ta­voit­tei­den läpi­vie­mi­sessä täysi­mää­räi­sesti EU:n agen­dalle. Tässä Kokoo­muk­sen aloit­teel­li­suus, aktii­vi­suus ja oikea-aikai­nen vaikut­ta­mi­nen on kanta­nut hedel­mää. Nykyi­sellä halli­tus­kau­della ennak­ko­vai­kut­ta­mi­sessa on erityi­sesti kunnos­tau­duttu.

Meille suoma­lai­suus ja euroop­pa­lai­suus kulkee käsi kädessä.

Kiitos!

Lisää sisältöä samassa kategoriassa

15.10.2025

Arto Sato­nen: Jos mitään ei uskal­leta muut­taa, niin suunta ei käänny

Kansan­edus­taja Arto Sato­sen ryhmä­pu­heen­vuoro väli­ky­sy­mys­kes­kus­te­lussa 15.10. Muutok­set puhut­taessa mahdol­li­sia. Työl­li­syy­den para­ne­mi­sen edel­ly­tys on talous­kasvu. Talous­kasvu syntyy vien­nistä ja koti­mark­ki­noi­den elpy­mi­sestä.

30.9.2025

Sofia Vikman: Kokoo­mus tais­te­lee aina jaka­mat­to­man ihmi­sar­von ja kansain­vä­li­sen oikeu­den puolesta

Kansan­edus­taja Sofia Vikma­nin ryhmä­pu­heen­vuoro väli­ky­sy­mys­kes­kus­te­lussa 30.9. Muutok­set puhut­taessa mahdol­li­sia. Kokoo­mus tais­te­lee aina jaka­mat­to­man ihmi­sar­von ja kansain­vä­li­sen oikeu­den puolesta. Huma­ni­taa­ri­nen tilanne

23.9.2025

Kokoo­muk­sen edus­kun­ta­ryh­män puheen­joh­taja Kopran ryhmä­puhe budjet­ti­kes­kus­te­lussa 23.9.

Muutok­set puhut­taessa mahdol­li­sia. Työn, yrit­tä­mi­sen ja kasvun edel­ly­tyk­sille kylve­tään sieme­net aina silloin, kun porva­ri­hal­li­tus johtaa maata. Näin on erityi­sesti Päämi­nis­teri

Skip to content