
Kokoomuksen aluevaaliohjelma 2025
Julkaistu:
Haluamme palveluiden vastaavan ihmisten tarpeita – olemme oikealla asialla.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluissa yksi tavoite on ylitse muiden: ihmisen on saatava tarvitsemansa apu mahdollisimman nopeasti. Jonossa ei parane, lomake ei ole resepti eikä sillä sammuteta tulipaloa. Haluamme varmistaa sen, että nyt ja tulevaisuudessa pääsee sujuvaan hoitoon, inhimilliseen hoivaan ja muihin tarvitsemiinsa palveluihin.
Väestömme vanhenee, joten erityisesti sosiaali- ja terveyspalveluita tarvitaan tulevaisuudessa yhä enemmän. Vain tekemällä nykyistä paremmin saamme rahat ja osaavan henkilöstön riittämään.
Sote-uudistusta tehtiin lähes toistakymmentä vuotta – nyt se on viimein tehty. Seuraavaksi on nykyaikaistettava myös palvelut uudelle vuosituhannelle. Toisin sanoen, siirtyä hallintokeskeisyydestä ihmiskeskeisyyteen.
Meille tärkeintä on, että koneiston sijaan ihminen, asiakas ja ammattilainen, on toimintakykyinen ja voi hyvin. Jotta voimme päästä tavoitteeseen, pitää nyt tehdä oikeita asioita: kehittää palveluita, työskennellä henkilöstön saatavuuden varmistamiseksi ja turvata rahoituksen riittävyys. Hyvinvointiyhteiskunnan palvelut voidaan varmistaa, kunhan katse pidetään tiukasti tavoitteessa.

voi hyvin, potilas voi
hyvin.
Hyvinvointialueilla on keinot ja osaaminen tarvittaviin uudistuksiin. Suomessa työskentelee yli 200 000 ammattilaista, jotka kyllä tietävät, mitä pitää tehdä palveluiden kehittämiseksi. Kokoomus haluaa tukea ammattilaisia tässä tärkeässä uudistustyössä.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut eivät ole museoesine, jossa mikään ei saa muuttua. Kun otamme rohkeasti uusia toimintatapoja käyttöön, vahvistamme peruspalveluita ja ennaltaehkäisyä sekä hyödynnämme teknologiaa aina kun se on järkevää, pystymme rakentamaan parempia palveluita ihmisille – samalla talouden raameista kiinni pitäen.
Keskustelua hyvinvointialueista käydään monesti kriisien kautta. Todellisuudessa sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluissamme on jo nyt paljon hyvää. Sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut eivät tarvitse enempää kriisipuhetta, vaan tekoja. Ratkaisut hyvinvointialueiden haasteisiin ovat olemassa – nyt ne täytyy ottaa käyttöön.
Nopeasti hyvään hoitoon ja hoivaan
Jonoissa ei kukaan parane. Jokaisen suomalaisen on voitava luottaa siihen, että hän saa tarvitsemansa hoidon ja hoivan oikea-aikaisesti, sujuvasti, turvallisesti ja molemmilla kotimaisilla kielillä. Palvelut tulee suunnitella vastaamaan ihmisten – ei hallinnon – tarpeita.
Palveluissa pitää tavoitella yksinkertaisia asioita: lääkärin vastaanotolle täytyy päästä helposti ja vastassa pitää olla tuttu lääkäri, joka tuntee asiakkaan tilanteen. Siksi kokoomus haluaa, että jokaisella hyvinvointialueella otetaan käyttöön omalääkärimalli. Kiinteä hoitosuhde parantaa niin hoidon tuloksia kuin hoidon jatkuvuuttakin. Paras malli on sellainen, jossa asiakas saa valita lääkärinsä itse – myös yrittäjänä toimivan lääkärin. Haluamme kehittää omalääkärimalleja sekä ottaa ammatinharjoittajalääkärit hyvinvointialueilla mukaan mahdollisimman nopealla aikataululla.

Potilaalle ei ole merkitystä sillä, mikä taho lääkärin palkan maksaa. Sillä sen sijaan on, jos jonossa odottaessa vaiva pahenee. Haluamme, että sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluissa hyödynnetään yrityksiä, yrittäjiä ja järjestöjä aina kun se on järkevää. Palveluiden tarvitsija pääsee valitsemaan ja vaikuttamaan saamiinsa palveluihin enemmän, palveluntuottajat kirittävät toisiaan parempiin lopputuloksiin positiivisella kilvoittelulla ja hyvinvointialuekin oppii uusia ja parempia toimintamalleja.
Kun yritysten ja järjestöjen palveluita osataan hyödyntää oikein ja hankintaosaaminen on kunnossa, on hyvinvointialueilla mahdollisuus myös säästää kustannuksista. Palveluissa tarvitaan vähemmän henkilöstövuokrausta ja enemmän aitoa yhteistyötä. Haluamme, että monituottajuutta hyödynnetään hyvinvointialueilla laajentamalla palvelusetelien käyttöä ja toteuttamalla uusi Kela-korvausmalli.
Teknologinen kehitys ja uudet innovaatiot tarjoavat valtavia mahdollisuuksia parantaa palveluiden saatavuutta ja laatua. Digitaaliset palvelut helpottavat arkea, kun lääkärin juttusille pääsee videoyhteydellä vaikka kotisohvalta. Näin kasvokkain asioimiseen vapautuu enemmän aikoja niille, joille digitaalisten palveluiden käyttäminen ei ole vaihtoehto. Haluamme ottaa sote-keskusten etävastaanotot käyttöön kaikilla hyvinvointialueilla ja lisätä liikkuvia sekä kotiin tuotavia palveluita, joilla säästetään niin asiakkaan aikaa kuin parannetaan hoitotuloksiakin.
Palveluiden täytyy toimia myös silloin, kun ei halua tai pysty käyttämään digitaalisia palveluita. Siksi pitää olla tarjolla kasvokkain annettavaa hoitoa ja palveluohjausta. Palvelut tulee rakentaa niin, että esimerkiksi näkö- tai kuulovammaisuus eivät muodosta estettä palveluihin pääsemiselle.
Perinteisen asioinnin kynnyksen madaltamiseksi haluamme laajentaa sote-keskusten aukioloaikoja iltaisin ja viikonloppuisin. Näin varmistetaan, että palveluita saa oikea-aikaisesti ja oikeassa paikassa sekä vähennetään päivystysten ruuhkaa. Vastaisuudessakin on taattava, että erikoissairaanhoito on Suomessa maailmanluokkaa. Erikoissairaanhoidon haasteet ovat kestämättömän pitkissä jonoissa. Epätietoisuus siitä, milloin hoitoon pääsee, on potilaalle kohtuutonta. Kokoomus haluaa, että jonotilastot avataan julkisiksi. Käytännöksi pitää ottaa, että potilaalle kerrotaan aina muiden sairaaloiden jonotilanne, ja potilaan niin halutessa hänet ohjataan sairaalaan, jossa jono on lyhyempi.
Palvelut matalalla kynnyksellä eri elämäntilanteissa
Lapsissa ja nuorissa on Suomen tulevaisuus. Siksi meidän on pidettävä tulevaisuuden toivoistamme erityisen hyvää huolta. Elämän alkuvaiheessa asioiden täytyy olla kunnossa ja tukea tarjolla. Neuvolassa pitää tunnistaa lapsen ja perheen yksilölliset tarpeet ja vastata niihin. Lasten ja perheiden palveluja on kehitettävä lapsi- ja perhelähtöiseksi kokonaisuudeksi, jossa painottuvat ennaltaehkäisy ja varhainen puuttuminen kokoamalla lasten ja perheiden sosiaalipalvelut perhekeskuksiin. Lastensuojelun täytyy pystyä turvaamaan jokaisen oikeus turvalliseen lapsuuteen.
Matalan kynnyksen keskusteluapu ja mielenterveyspalveluiden nopea saatavuus on turvattava jokaiselle niitä tarvitsevalle lapselle ja nuorelle. Varmistetaan, että hyvinvointialueilla on käytössä koko lasten ja nuorten terapiatakuun palveluvalikoima.
Haluamme varmistaa sen, että myös seniorina voi elää aktiivista ja mielekästä elämää. Suomessa on välttämätöntä varmistaa hyvä hoiva, jossa toteutuvat itsemääräämisoikeus, osallisuus ja vaikutusmahdollisuudet palveluihin. Jokaisesta palvelusta tulee huolehtia: kotihoidon, palveluasumisen ja ympärivuorokautisen hoivan on oltava hyvää. Omaishoitajien tärkeää työtä ja jaksamista pitää tukea omaishoitajien vapaapäivillä sekä tarjoamalla räätälöidympiä tuki- ja muita palveluita.
Palveluasumisen järjestämisessä pitää olla mukana sekä järki että sydän. Palveluasumisen ei pidä johtaa esimerkiksi siihen, että tulee sijoitetuksi erilleen omasta kumppanistaan. Itsemääräämisoikeuden toteutumista pitää tukea erityisesti niiden henkilöiden kohdalla, joiden itsemääräämiskyky on esimerkiksi vamman tai muistisairauden vuoksi alentunut. Hyvinvointialueiden tulee kyetä vastaamaan yksilölliseen palvelutarpeeseen. Tässä teknologisten ratkaisujen lisääminen, valinnanvapauden kasvattaminen, asiakastarpeiden oikea kartoitus ja toimiva palveluohjaus ovat välttämättömiä.

On naisten haku.”
Kukaan ei ole immuuni elämän äkillisille kolhuille, eikä vaikeissa tilanteissa pidä jäädä yksin. Sosiaalipalveluiden toimivuus on yksi sydämen sivistyksen mittari, joka monesti estää ongelmia kasautumasta tulevaisuudessa pahemmiksi. Kriisitilanteissa avun pitää tulla heti. Tarjotaan vähemmän luukulta toiselle ohjailua, jonottamista tai lomakkeiden täyttöä ja enemmän ihmiskontaktia sekä tukea.
Sosiaalipalveluilla on suuri vastuu erityisesti heikoimmassa asemassa olevista. Riippuvuuksista kärsiviä on autettava tehokkaasti. Hyvinvointialueilla pitää olla tarjolla matalan kynnyksen apua riippuvuuksista kuten päihde- ja rahapeliongelmista kärsiville. Asunnottomien ja erityisesti pitkäaikaisasunnottomien asemaa on parannettava – hyvinvointialueilla on vastuu varmistaa, että yhteistyö kuntiin toimii ja asunnottomuusuhan alla olevat saavat tarvitsemansa avun.
Yksikin lyönti on liikaa. Haluamme, että lähisuhdeväkivaltaan puututaan hyvinvointialueilla nykyistä paremmin. Hyvinvointialueilla pitää olla osaamista tunnistaa ja keinoja puuttua lähisuhdeväkivaltaan ja naisiin kohdistuvaan väkivaltaan. Ennaltaehkäisyn ja väkivallan uhrien tuen on toteuduttava tarpeiden mukaan.
Laatua ja vaikuttavuutta palveluihin – parhaat käytännöt, tieto ja teknologia hyödyksi
Lääkärille tai neuvolaan pääseminen ei itsessään vielä riitä. Tarvitaan myös sitä, että käynti on vaikuttava: mahdollisten jatkotoimien pitää hoitua sujuvasti, eikä kukaan saa tippua palveluiden väleihin. Hoitopolun pitää olla sujuva akuutista tarpeesta aina kuntoutukseen asti.
Hyvinvointialueiden lukuisat onnistumiset ovat jääneet kovin vähälle huomiolle. Talouspaineiden keskelläkin moni alue on rakentanut jotain, mistä muut voisivat oppia. Esimerkiksi uudenlainen tapa tuoda kotisairaala potilaan luokse, hoitaa ongelmat kokonaan etäyhteyksillä tai tarjota apua erityisen haastavissa olosuhteissa. Hyvät tulokset ansaitsevat tulla monistetuiksi kaikille hyvinvointialueille. Jos alueella joku ei toimi, on herättävä katsomaan, miten muualla asia on ratkaistu. Sote-uudistuksen jälkeen tähän on entistä parempi mahdollisuus.
Haluamme varmistaa sen, että parhaat käytännöt tulevat käyttöön kaikkialla Suomessa. Tiedon, teknologian, palveluiden digitalisaation ja tekoälyn saralla on vielä valtavasti hyödyntämättömiä mahdollisuuksia. Uusilla teknologioilla ja tiedon yhdistämisellä voidaan lisätä elinvuosia, parantaa hoivan tasoa, vähentää henkilöstön työmäärää sekä edistää hyvinvointia ja terveyttä. Tarvitaan rohkeutta ja ketteryyttä, jotta esimerkiksi laaturekisterit, lääkejakelurobotit ja tekoälykirjausteknologia saadaan käyttöön. Kokoomus on valmis ottamaan tämän määrätietoisen digitalisaatioloikan.

käyttöön hoitojonojen purkamiseksi.
Sekä ihmisen että järjestelmän kannalta parasta on, jos vaivan syntyminen pystytään ennaltaehkäisemään kokonaan. Hyvinvointialueilla on vastuu alueensa asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä yhteistyössä kuntien kanssa. Kokoomuksen mielestä kuntien ja hyvinvointialueiden hallintojen rajat eivät saa muodostua esteeksi tai tekosyyksi, jonka vuoksi ennaltaehkäisyssä ei tehtäisi kaikkea voitavaa.
Uudessa ajassa korostuu myös vaatimus hoitojen ja palveluiden tuoman hyödyn ja vaikuttavuuden tarkastelusta. Käytettävissä olevat resurssit on kohdennettava mahdollisimman tehokkaasti. Ammattilaisten aikaa pitää käyttää enemmän potilaan hoitamiseen ja vähemmän kirjausten tekemiseen.
Nyt tehtävä sosiaali- ja terveysalan tutkimus on tulevaisuuden hyvää hoitoa. Kokoomus haluaa varmistaa, että terveysalan tutkimus ja uusien teknologioiden potentiaali otetaan täysimääräisesti käyttöön. Tutkimustoiminnan kiihdyttäminen edellyttää yhteneviä käytänteitä niin T&K-toiminnassa kuin yritysten kanssa tehtävässä yhteistyössä eri hyvinvointialueilla. Hyvinvointialueiden on varmistettava, että myös yksityiset tahot ovat mukana tutkimustoiminnassa. Uusia innovaatioita on käytettävä ennakkoluulottomasti koko järjestelmän, palveluiden ja hoidon kehittämiseen.
Vain hyvinvoiva henkilöstö voi ylläpitää hyvinvointia
Sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluita tehdään ihmiseltä ihmiselle. Jos työntekijät eivät voi hyvin, palvelut kärsivät, eikä työpaikka houkuttele uusia ammattilaisia. Tavoitteena ei ole, että sama henkilöstömäärä tekee aina vain enemmän. Ei pidä juosta entistä nopeammin, vaan valita lyhyempi reitti perille. Tekemisen tavat pitää uudistaa sellaisiksi, että osaajia on tehtävien kannalta riittävästi.
Osaavat kollegat ja hyvä työhenki luovat kaiken perustan. Toimiva työnjako, mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön, hyvä johtaminen ja ammatillinen tuki varmistavat sen, että sosiaali- ja terveysalalla viihtyy ja työssä jaksaa. Työpäivässä pitää olla aikaa tehdä työt hyvin ja eettisesti. Hyvinvointialueilla täytyy panostaa hyvään johtamiseen, toimintatapojen kehittämiseen, kannustaviin urapolkuihin ja palkkausjärjestelmän kannustavuuteen.
Hyvässä työpaikassa henkilöstöä on riittävästi. Kokoomus on valmis kääntämään kaikki kivet henkilöstön riittävyyden varmistamiseksi. Huolehditaan, että hyvinvointialueen työntekijät voivat keskittyä osaamistaan vastaaviin työtehtäviin ja tarkistetaan tarvittaessa henkilöstön työnjakoa. Henkilöstölle pitää olla mahdollisuuksia riittävään lisä- ja täydennyskoulutukseen. Koulutusmäärien lisääntyessä täytyy varmistaa, että sosiaali-, terveys- ja pelastusalalle valikoituvat aina soveltuvimmat henkilöt. Rekrytoidaan myös ulkomailta sosiaali- ja terveysalojen koulutettuja työntekijöitä ja varmistetaan heille riittävä kielitaito ja suomalaisten työkäytäntöjen hallinta.
Vahvat pelastuspalvelut ja ensihoito
Pelastuspalvelut ja ensihoito ovat olemassa niitä hetkiä varten, kun hätä on suuri. Siksi näihin palveluihin pitää voida luottaa. Pelastuspalvelut ja ensihoidon palvelut on tuotettava laadukkaasti ja yhdenmukaisesti kaikkialla Suomessa. Ensihoidon roolia täytyy kehittää kiinteänä osana sosiaali- ja terveyspalveluita sekä pelastuspalveluita.

on pidettävä ajanmukaisessa kunnossa
Pelastuspalveluiden aseman pitää olla vahva kaikilla hyvinvointialueilla. Pelastajia pitää kouluttaa riittävästi ja pelastuskoulutusta kehittää. Sopimuspalokunnilla on merkittävä rooli pelastustoimen tukemisessa kaikilla hyvinvointialueilla, joiden toimintamahdollisuuksia tulee edistää.
Hyvinvointialueiden palveluiden pitää kestää myös yhteiskunnan häiriötilanteissa. Päivitetään hyvinvointialueiden varautumissuunnitelmat ajantasaisiksi ja varmistetaan, että niissä otetaan huomioon uudet nykyajan uhkaskenaariot.
Kestävä talous on hyvinvoinnin perusta
Vaikka kuinka toivoisi, ei raha tule seinästä eikä osaava henkilöstö synny tyhjästä. Hyvinvointialueiden rahoitus tulee lähes yksinomaan valtiolta, eli nykyisiltä ja tulevilta veronmaksajilta. Vuonna 2025 hyvinvointialueiden rahoitus on 26,2 miljardia euroa, mikä on lähes kolmasosa valtion budjetista. Rahoitus kasvaa vuodesta 2024 2,2 miljardilla eurolla. Hyvinvointialueiden rahoitus kasvaa myös tulevaisuudessa, mutta kasvutahtia on pakko hidastaa. Palveluita ei voida rahoittaa loputtomiin velaksi.
Vastuullinen päättäjä tiedostaa rajallisten resurssien todellisuuden ja pyrkii siihen, että palveluita kehitetään sekä laadukkaammiksi että kustannustehokkaammiksi. Käytettävissä olevilla euroilla täytyy saada aikaan enemmän ja paremmin.
Kokoomus vastustaa maakuntaveron käyttöönottoa. Maakuntaverolla ei hyvinvointialueiden rahoituksen ongelmia ratkaista, mutta se nostaisi veroastetta väistämättä entisestään. Samalla maakuntavero johtaisi verotuksen ja palvelutason eriytymiseen eri puolilla Suomea vielä nykyistä enemmän. Suomen kokoisessa maassa ei tarvita kolmea verotuksen tasoa.
Vastuullinen talouden tasapainottaminen vaatii sitä, että osataan tehdä valintoja. Rahoja ei pidä haaskata seiniin ja kiinteistöjen käyttöä täytyy tehostaa. Tehokkuus ja sujuvuus eivät ole kirosanoja, vaan ratkaisuja, joita edistetään yhdessä kaikkien päätöksentekijöiden ja henkilöstön kanssa.
Palvelut eivät koskaan synny ilmaiseksi, mutta joissain yksiköissä hinta on suurempi kuin toisaalla. Jos esimerkiksi hampaan paikkaaminen maksaa yhdessä toimipisteessä selvästi enemmän kuin toisaalla, täytyy hyvinvointialueella ryhtyä ratkomaan kustannusten eron syytä. Yksikkökustannusten laskenta on hyvinvointialueille uusi asia, jonka avulla tehokkuuseroihin pystytään aidosti puuttumaan. Hyvinvointialueilla pitää keskittyä tuottavuuden kehittämiseen erityisesti niissä yksiköissä, joissa se on matalinta. Samalla tiedetään, milloin palvelu kannattaa ostaa oman tuotannon sijaan.
Pitkällä aikavälillä kustannusten kasvua hillitään ennaltaehkäisevällä työllä ja palveluiden painopisteen siirtämisellä korjaavista palveluista kohti varhaisemman vaiheen palveluita. Lyhyellä aikavälillä kustannusten kasvun hidastaminen vaatii rohkeasti uusien toimintamallien käyttöönottoa.
Parhaat työkalut kustannusten kasvun hillitään tukevat myös parempien palveluiden rakentamisessa. Parhaiden käytäntöjen ja kustannustenlaskennan avulla tiedetään, missä ja miten palveluita pitää kehittää. Monituottajuudella ja paremmin tehdyillä hankinnoilla saadaan laskettua kustannuksia ja kaikki voimavarat mukaan tuottamaan sosiaali- ja terveyspalveluita.
Onnistuneet kilpailutukset johtavat siihen, että hyvinvointialueilla tarvitaan vähemmän vuokratyövoimaa ja tuotetaan parempia palveluita. Hyvinvointialueilla täytyy varmistaa, että kilpailutukset toteutetaan niin, että myös pienemmillä yrityksillä ja järjestöillä on aito mahdollisuus osallistua kilpailutuksiin. Varmistetaan, että kilpailutuksissa edellytetään palvelun laadun kannalta vain olennaisia vaatimuksia.

taan. Jos ne ovat laskettu
oikein, ne eivät valehtele.