Sulje valikko
Valikko Avaa/sulje valikko

Poik­keus­a­jan podcast

Poikkeusajat vaativat poikkeuksellisia tekoja

Näiden podcastien tavoite on tuoda esiin poikkeusajan vaikutuksia ihmisten arkeen sekä löytää yhdessä uusia ideoita niistä selviämiseen. Lähetyksissä käydään ratkaisukeskeisiä keskusteluita kiinnostavien ja kiinnostuneiden ihmisten välillä. Mukana on poliitikkojen lisäksi hyvin vaihtelevissa tilanteissa ja erilaisia taustoja edustavia suomalaisia ympäri maata. Tässä vaiheessa kaikki lähetykset tehdään etähaastatteluina, jotta pysyisimme kaikki terveinä.

Hallitus tekee tässä katastrofaalisessa tilanteessa varmasti parhaansa, mutta pelkkä viranomaisten työ ei riitä poikkeusajan päihittämiseksi. Nyt tarvitaan kaikkien panosta ja ideoita.

Osallistukaa keskusteluun Facebookissa ja Youtubessa kokoomuksen sivulla

Podcastin sisällöstä saa keskustella lähetyksen aikana ja sen jälkeen Facebookissa kokoomuksen sivulla ja Youtube-kommenteissa. Sinne saa esimerkiksi käydä kertomassa omasta tilanteesta, antaa ideoita seuraaviin lähetyksiin tai antamassa ajatuksia selviytymisvinkkejä muille suomalaisille.

Jakso 1:

Mukana ravintoloitsija Henri Alen ja Petteri Orpo (juontaa Lotta Backlund)

Kuuntele, mitä mieltä ravintolayrittäjä ja kokki Henri Alen on ravintoloiden sulkemisesta ja millainen on ammattikokin oma kotivara. Entä miltä tilanne näyttää eduskunnasta käsin? Tähän vastaa puheenjohtaja Petteri Orpo.

Lotta Backlundin juontamassa podcast-sarjassa seuraamme suomalaisten elämää koronakriisin keskellä. Tavoitteenamme on tuoda esiin poikkeusajan vaikutuksia ihmisten arkeen sekä löytää yhdessä uusia ideoita niistä selviämiseen.

Etänä nauhoitettu lähetys sisältää pieniä poikkeusajan häiriöitä, mutta seuraavaan kertaan mennessä nekin saadaan jo selvitettyä.

Jakso 2:

Mukana opettaja Mirja Lindholm ja Sari Multala (juontaa Lotta Backlund)

Korona on siirtänyt suomalaiset alakoululaisetkin etäopetuksen aikaan. Miten onnistuu poikkeusajan opetus kaikkein pienimmillä oppilailla?

Samaan aikaan tilanne asettaa haasteita myös vanhemmille. Etätöitä täytyy tehdä osin kotona olevien koululaisten ehdoilla ja niillä, jotka eivät pysty työskenetelemään etänä täytyy huolehtia, että kotiluokassa on kaikki hyvin myös silloin, kun opettajan videoyhteys ei ole päällä.

Tässä lähetyksessä haastattelemme imatralaista luokanopettaja Mirja Lindholmia, jonka työskentelyyn vaikuttavat myös kotona olevat omat lapset. Yhtälö, jonka kanssa painitaan nyt ympäri Suomea.

Mirjan osuuden jälkeen lähetykseen liittyy kansanedustaja Sari Multala, joka on eduskunnassa sivistysvaliokunnan jäsen ja aktiivisena Vantaan kaupunkipoliitikkona joutunut painimaan aiemminkin vaikeiden kouluihin liittyvien kysymysten parissa.

Lähetyksessä pyritään löytämään hyviä ratkaisuja, tai ideoita poikkeusajan koulumaailmalle ja erityisesti pienempien lasten vanhemmille asettamiin haasteisiin. Tai vähintäänkin tarjoamaan ymmärrystä ja tukea vaikeaan paikkaan joutuneille opettajillemme.

Jakso 3:

Hallitus rajoitti liikennettä Uudenmaan ja muun Suomen välillä. Samaan aikaan monet baarit ovat kuitenkin edelleen olleet auki.

Miten poliisi valvoo liikennettä ja mitä muita rajoituksia on vielä mahdollisesti tulossa? Miten ennen kokematon tilanne vaikuttaa poliisien työnkuvaan ja -minään? Millaisia terveisiä entisellä sisäministerillä on niille sadoille matkustajille, jotka on käännytetty pois Uudenmaan rajoilta?

Lähetyksessä vieraina ylikomisario Jussi Päivänsalo Länsi-Uudenmaan poliisista sekä entinen sisäministeri Paula Risikko, jolla on kokemusta kriisiajan johtamisesta muun muassa sikainfluenssan ajalta.

Osallistu keskusteluun! Lähetystä voi kommentoida kokoomuksen Facebook-sivulla tai YouTubessa.

Jakso 4:

Neljännessä jaksossa vieraina ovat koronatartunnasta selvinnyt Hypon pääekonomisti Juhana Brotherus ja kansanedustaja Elina Lepomäki.

Korona uhkaa ihmisten lisäksi myös talouden terveyttä. Millaiset vaikutukset poikkeusajalla olisi pitkittyessään Suomen talouteen? Voiko asuntolainoja edelleen saada? Miten tilanteesta voitaisiin selvitä mahdollisimman kuivin jaloin eteenpäin?

Jakso 5:

Poikkeusajan podcast, jakso 5: Kyrö Distilleryn perustaja Miika Lipiäinen ja kansanedustaja Sinuhe Wallinheimo

Miten pärjää palkittu ruistislaamo Kyrö Distillery, kun ravintoloiden ja baarien ovet ovat säpissä. Miksi ulkomaisten yritysten alkoholituotteita voi tilata kotiin, mutta kotimaisten ei? Miten alkoholipolitiikan pitäisi muuttua? Keskustelemassa Kyrö Distilleryn Miika Lipiäinen ja kansanedustaja Sinuhe Wallinheimo.

Jakso 6:

Poikkeusajan podcast, jakso 6: Miten pidetään huolta palveluista? Kestävätkö kunnat koronakriisin? Miltä tulevaisuus näyttää pienen kunnan ja suuren kaupungin näkökulmasta?

Pohjois-Karjalassa sijaitsevan Juuan kunnanjohtaja Markus Hirvonen ja kansanedustaja, Tampereen entinen pormestari Anna-Kaisa Ikonen pohtivat kuntien tilannetta ja ratkaisuja.

Jakso 7:

Poikkeusajan podcastin, jakso 7: Miten urheiluseurat selviävät taloudellisesti koronakriisin yli? Pelataanko Veikkausliigaa ollenkaan tänä vuonna? Entä miten kulttuuria voi kuluttaa poikkeusaikana?

HJK:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti ja kansanedustaja, entinen kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen etsivät ratkaisuja urheilun ja kulttuurin suojelemiseksi.

Jakso 8:

Miltä koronaviruksen vastainen taistelu näyttää lääkärin silmin?

Miten voidaan taata se, että laadukkaita suojavarusteita riittää etenkin terveydenhuollon ammattilaisille? Tarjoaako laajamittainen testaus ulospääsyn kriisistä?

Työterveys- ja päivystyslääkäri Vilho Ahola ja lääkäritaustainen kansanedustaja Mia Laiho kertovat, millaisena he näkevät koronatilanteen juuri nyt.

Jakso 9:

Poikkeusajan podcast, jakso 9: yritystukien vappumarkkinoilla

Yrityksiä pitää tukea koronakriisissä kiireen vilkkaa, muuten ei kohta ole enää mitä tukea. Mitä tapahtuu, kun valtio kieltää liiketoiminnan? Entä miten yrityksiä parhaiten autettaisiin poikkeusaikana? Moni yrittäjä maksaa tällä hetkellä henkilökohtaisista varoistaan yrityksen pelastusoperaatiota, mutta miten kauan kestää ennen kuin kamelin selkä katkeaa? Ja mitä positiivista (liikkeenjohdollista!) on poikkeusajasta löytynyt?

Tuntoja ja vastauksia kysytään tässä jaksossa ravintola- ja hotelliyrittäjä Reijo Angerialta ja kansanedustaja ja yrittäjä Jukka Kopralta.

Jakso 10:

Poikkeusajan podcast, jakso 10: EU koronan kourissa

Koronakriisi on globaali pandemia, jota pitää hoitaa sekä äärimmäisen paikallisesti, että äärimmäisen kansainvälisesti. Mikä on EU:n rooli tämän kriisin taltuttamisessa? Ajavatko kriisi ja sen jälkimainingit kiilaa jäsenvaltioiden väliin? Milloin rajat avataan ja miltä näyttää mantereen tulevaisuus? Näihin kysymyksiin saadaan vastaukset tässä jaksossa! Vastaajina ovat tutkija Juha Jokela Ulkopoliittisesta instituutista sekä europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen.

Jakso 11:

Poikkeusajan podcast, jakso 11: Kenttäsairaaloita ja sitruunapulaa – miltä näyttää ulkosuomalaisten korona-arki?

Globaali pandemia on pyyhkäissyt koko maapallon yli, mutta se vaikutta eri ihmisiin eri tavoin riippuen missä maassa he asuvat. Poikkeusajan podcast ottaa tänään yhteyttä ulkosuomalaisiin Espanjassa, Britanniassa ja Ruotsissa. Kyttääkö poliisi Espanjassa ruokaostoksillakäymistä? Miksi Lontoon hienostoalueilla on sitruunat loppu kaupoista? Onko Ruotsissa mikään kiellettyä? Lotta Backlundin vieraana tällä kertaa Barcelonasta yrittäjä Aki Peltola, Lontoosta Chief Strategy Officer Janne Waltonen ja Tukholmasta tuottaja Miina Lange.