Kokoomus.fi / Julkaisut / Tiedote / Kokoo­mus julkisti euro­vaa­lioh­jel­mansa “Uskomme Euroop­paan”

Kokoo­mus julkisti euro­vaa­lioh­jel­mansa “Uskomme Euroop­paan”

Kokoo­mus julkisti euro­vaa­lioh­jel­mansa ”Uskomme Euroop­paan” tors­taina Helsin­gissä. Ohjel­man otsikko kuvaa kokoo­muk­sen myön­teistä ja raken­ta­vaa Eurooppa-poli­tii­kan linjaa.

Kokoo­muk­sen mielestä Suomen on oltava aktii­vi­nen ja yhteis­työ­ky­kyi­nen EU:n jäsen­maa. Suomen ja suoma­lais­ten etujen mukaista on tukea poli­tiik­kaa, joka vahvis­taa EU:n yhte­näi­syyttä ja toimin­ta­ky­kyä. Merkit­tä­vää euroop­pa­laista lisä­ar­voa on saavu­tet­ta­vissa muun muassa talou­den, turval­li­suu­den ja tutki­muk­sen saralla tehtä­vässä yhteis­työssä. Suomi yhdessä muiden Euroo­pan maiden kanssa kohtaa monia sellai­sia haas­teita, joihin vastaa­mi­nen vaatii vähin­tään EU-tasolla tehtä­viä ratkai­suja.

”Esimer­kiksi ilmas­ton­muu­tos, maail­man­laa­jui­nen talou­del­li­nen kilpailu ja muut­to­liik­keet vaati­vat yhä tiiviim­pää ja tehok­kaam­paa yhteis­työtä”, kokoo­muk­sen puheen­joh­taja Petteri Orpo sanoo.

Vaalioh­jel­massa esitel­lään Kokoo­muk­sen keskei­sim­mät EU-linjauk­set, joita on kaik­ki­aan 18, viideltä aihea­lu­eelta. Linjauk­sissa käsi­tel­lään muun muassa taloutta, turval­li­suutta, kestä­vää kehi­tystä, oikeus­val­tio­pe­ri­aa­tetta sekä ympä­ristö- ja ilmas­to­ky­sy­myk­siä.

Kokoo­muk­sen EU-vaalioh­jelma on luet­ta­vissa osoit­teessa: https://www.kokoomus.fi/kokoomuksen-eu-vaaliohjelma-2019/

Lisä­tie­dot:
Elisa Tarkiai­nen, p. 040 0774789

11.9.2020

Kokoo­mus jättää lakia­loit­teen paikal­li­sen sopi­mi­sen laajen­ta­mi­sesta – ”Toivomme päätök­siä jo budjet­ti­rii­hestä”

Kokoo­muk­sen edus­kun­ta­ryhmä jättää lakia­loit­teen paikal­li­sen sopi­mi­sen laajen­ta­mi­sesta. Aloit­teen ensim­mäi­nen alle­kir­joit­taja on kansan­edus­taja Matias Mart­ti­nen. Kokoo­mus järjesti asiasta tiedo­tus­ti­lai­suu­den, jossa olivat läsnä

9.9.2020

Kokoo­muk­sen Grahn-Laaso­nen esit­tää kieli­uu­dis­tusta: kaikille toinen vieras kieli jo kolmos­luo­kalta, lisää kieli­kyl­pyjä ja moni­puo­lista kieli­tai­toa

Kokoo­muk­sen kansan­edus­taja, viime halli­tuk­sen opetus­mi­nis­teri Sanni Grahn-Laaso­­nen esit­tää seit­se­män kohdan ohjel­maa, joilla nuor­ten yksi­puo­lis­tu­vaa kieli­tai­toa voitai­siin vahvis­taa ja kansain­vä­li­syyttä lisätä.

5.9.2020

Petteri Orpo valit­tiin jatka­maan kokoo­muk­sen puheen­joh­ta­jana

Kokoo­muk­sen puolue­ko­kous Porissa valitsi Petteri Orpon jatka­maan puheen­joh­ta­jana kolman­nelle kaudelle. Orpo on johta­nut kokoo­musta kesä­kuusta 2016.