Kokoomus.fi / Julkaisut / Tiedote / Kokoomuksen eduskuntaryhmä: Olemme valmiita tekemään poliisin rahoituksesta välikysymyksen

Kokoo­muk­sen edus­kun­ta­ryhmä: Olemme valmiita teke­mään polii­sin rahoi­tuk­sesta väli­ky­sy­myk­sen

Kokoo­mus tekee väli­ky­sy­myk­sen polii­sin määrä­ra­hoista, jos halli­tus ei korjaa polii­sin toimin­taa vaaran­ta­vaa budjet­tie­si­tys­tään tällä viikolla. Talous­ar­vion lähe­te­kes­kus­te­lussa kokoo­muk­sen ryhmä­pu­heen­vuo­ron pitä­nyt kokoo­muk­sen puheen­joh­taja Petteri Orpo arvos­te­lee halli­tuk­sen valin­toja.

”On aivan käsit­tä­mä­töntä, että samaan aikaan kun miljar­dit viuhu­vat, halli­tus ei löydä rahaa yhteis­kun­nan tärkei­siin perus­toi­min­toi­hin, tutki­muk­seen ja turval­li­suu­teen. Polii­sin ilmoi­tus yt-neuvot­te­luista on pysäyt­tävä. Jos halli­tus ei tällä viikolla korjaa polii­sin rahoi­tusta, kokoo­mus tekee asiasta väli­ky­sy­myk­sen”, Orpo sanoo.

Kokoo­mus on huolis­saan halli­tuk­sen holtit­to­masta vela­no­tosta. Tilan­teessa, jossa talous on kasva­nut ja työl­li­syys kohe­nee, halli­tus ottaa edel­leen ensi vuonna seit­se­män miljar­dia euroa lisää velkaa.

”Meno on kuin Irwin Good­ma­nin rallissa: ”kun on alkuun päästy, niin antaa mennä vaan”, Orpo toteaa.

Kokoo­mus huomaut­taa, että valtio­va­rain­mi­nis­te­riön tuoreen talous­en­nus­teen mukaan talous­kas­vun vahvin vaihe on ohi tänä vuonna. Orpo koros­taa, että nyt pitäisi tehdä ratkai­suja, jotka kanta­vat kasvu­py­räh­dyk­sen jälkeen­kin.

”Nyt halli­tuk­sen pitäisi osata painaa jarrua ja kaasua samaan aikaan. Velalle jarrua, kasvulle kaasua”, Orpo sanoo.

Kokoo­mus on jo esit­tä­nyt lukui­sia konkreet­ti­sia keinoja, jotka paran­ta­vat työl­li­syyttä, ratko­vat työvoi­ma­pu­laa, tuke­vat yrit­tä­jyyttä ja vauh­dit­ta­vat kasvua. Näin puolue tekee myös tänä syksynä vaih­toeh­to­bud­je­tis­saan.

”Suomessa on palat­tava vastuul­li­seen talous­po­li­tiik­kaan, jos hyvin­voin­ti­val­tio halu­taan sääs­tää. Emme voi luvata kaik­kea mahta­vaa kaikille, koska rahaa ei ole. Mutta sen kokoo­mus lupaa, että parhaalla mahdol­li­sella tavalla kaikki pide­tään mukana, kaikista pide­tään huolta. Haluamme ihmi­sille osaa­mista ja työtä, koska vain ne ovat Suomen menes­tyk­seen nosta­neet”, Orpo sanoo.

Kokoo­muk­sen ryhmä­pu­heen­vuoro on koko­nai­suu­dessa luet­ta­vissa tästä: https://www.kokoomus.fi/petteri-orpo-hyvinvoinnin-turvaaminen-vaatii-tekoja-ei-selittelya/

14.9.2021

Katri Manni­nen kokoo­muk­sen puolue­joh­don erityi­sa­vus­ta­jaksi

Kokoo­muk­sen puolue­hal­li­tus on nimit­tä­nyt Katri Manni­sen, 32, kokoo­muk­sen puolue­joh­don erityi­sa­vus­ta­jaksi. Manni­nen siir­tyy tehtä­vään akava­lai­sesta Insi­nöö­ri­lii­tosta, jossa hän toimii yhteis­kun­ta­vai­kut­ta­mi­sen johta­vana