Kokoomus.fi / Julkaisut / Tiedote / Kokoomuksen eduskuntaryhmä: Kansainvälinen Suomi tuottaa turvallisuutta ja vakautta – ”Emme ratkaise yksin globaaleja ongelmia”

Kokoo­muk­sen edus­kun­ta­ryhmä: Kansain­vä­li­nen Suomi tuot­taa turval­li­suutta ja vakautta – ”Emme ratkaise yksin globaa­leja ongel­mia”

Kokoo­muk­sen edus­kun­ta­ryhmä julkaisi tänään keskus­te­lu­na­vauk­sen Suomen ulko-, turval­li­suus- ja puolus­tus­po­li­tii­kasta koro­na­krii­sin jälkei­senä aikana.

Kokoo­muse­dus­ta­jat toivo­vat, että kansain­vä­li­nen yhteis­työ myös koro­nan kaltai­siin krii­sei­hin varau­tu­mi­sessa para­nee. Kokoo­mus toivoo Suomelta aktii­vista roolia koro­nan jälkei­sen kansain­vä­li­sen yhteis­työn uudel­leen­ra­ken­ta­mi­sessa.

”Maail­man­po­li­tiikka on koro­na­krii­sin seurauk­sena muut­tu­nut epäva­kaam­maksi, suur­val­ta­kil­pailu on vahvis­tu­nut ja kansain­vä­li­sen sään­tö­pe­rus­tei­sen järjes­tel­män uskot­ta­vuus on horju­nut. Krii­sistä selviä­mi­nen ja kansain­vä­li­sen yhteis­työn uudel­leen­ra­ken­ta­mi­nen vaati­vat visiota ja johta­juutta. Suomen on aktii­vi­sesti edis­tet­tävä kansain­vä­lis­ten insti­tuu­tioi­den roolia ja yhteistä varau­tu­mista krii­sei­hin. Emme ratkaise globaa­leja ongel­mia yksin”, toteaa puolus­tus­va­lio­kun­nan puheen­joh­taja Ilkka Kanerva (kok.).

Kokoo­muk­sen keskus­te­lu­na­vauk­sessa alle­vii­va­taan erityi­sesti Euroo­pan unio­nin yhte­näi­syyttä ja toimin­ta­ky­kyä sekä tran­sat­lant­tis­ten suhtei­den ja pohjois­mai­sen yhteis­työn merki­tystä. Kokoo­mus koros­taa kansain­vä­lis­ten insti­tuu­tioi­den, kuten YK:n ja EU:n, merki­tystä sekä tarvetta päivit­tää yhteis­kun­tien krii­sin­kes­tä­vyyttä.

”Euroo­pan on jatkossa otet­tava entistä suurempi vastuu omasta turval­li­suu­des­taan. Suomen on pyrit­tävä vahvis­ta­maan euroop­pa­laista puolus­tusu­lot­tu­vuutta niin EU:ssa kuten myös kahden­vä­lis­ten suhtei­den kautta. Erityi­sesti Lissa­bo­nin sopi­muk­sen avun­an­to­lausek­keen sisäl­töä ja toimin­ta­lin­joja on syytä selkeyt­tää. Pitkällä aika­vä­lillä tulee myös olla valmis tarkas­te­le­maan EU:n ja Naton tehtä­vien yhdis­tä­mistä puolus­tus­asioissa”, sanoo suuren valio­kun­nan jäsen ja Euroop­pa­lai­sen Suomen puheen­joh­taja Ville Kaunisto (kok.).

”Turval­li­nen Suomi raken­ne­taan jatkos­sa­kin yhteis­työllä”, Kaunisto painot­taa.

”Suomi ei voi lykätä tai supis­taa hävit­tä­jä­han­kin­toja”

Kokoo­mus­ryhmä ottaa keskus­te­lu­na­vauk­ses­saan kantaa myös hävit­tä­jä­han­kin­toi­hin, joka on koro­na­krii­sin aikana nous­sut jälleen keskus­te­luun.

”Suomi ei voi lykätä tai supis­taa hävit­tä­jä­han­kin­toja vaan on edet­tävä suori­tus­kyky edellä. Uskot­ta­vasta maan­puo­lus­tuk­sesta on huoleh­dit­tava kaikissa tilan­teissa. Hankinta vahvis­taa Suomen asemaa krii­sien ennal­taeh­käi­syn lisäksi myös kyvyk­käänä ja uskot­ta­vana puolus­tus­po­liit­ti­sena toimi­jana kansain­vä­li­sissä yhteyk­sissä. Viimeis­tään koro­na­kriisi on opet­ta­nut varau­tu­mi­sen merki­tyk­sen”, Kanerva toteaa.

Kokoo­muk­sen keskus­te­lu­na­vaus on luet­ta­vissa täällä.

26.9.2020

Kris­tiina Kokko jatkaa kokoo­muk­sen puolue­sih­tee­rinä, Juha Rostedt ja Anu Perho puolue­val­tuus­ton vara­pu­heen­joh­ta­jiksi

Helsin­gissä koolla oleva kokoo­muk­sen puolue­val­tuusto valitsi lauan­taina Kris­tiina Kokon jatka­maan kokoo­muk­sen puolue­sih­tee­rinä. Puolue­val­tuus­ton vara­pu­heen­joh­ta­jiksi valit­tiin lahte­lai­nen Juha Rostedt Hämeen piiristä

26.9.2020