Kokoomuksen vaaliteema: kaupungit, maaseutu, kaupungistuminen
Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Kulttuuri / Vaali­teema: Kasva­vat kaupun­git, kukois­tava maa

Vaali­teema: Kasva­vat kaupun­git, kukois­tava maa

Elin­voi­mai­set kaupun­git synnyt­tä­vät hyvää ympä­ril­leen. Kaupun­gis­tu­mi­nen on maail­man­laa­jui­nen ilmiö, jota ei tarvitse jarru­tella.

Kasva­vien kaupun­ki­seu­tu­jen rinnalla ovat hyvin­voi­vat taaja­mat ja elävä maaseutu.

Liik­ku­mi­nen kaupun­ki­kes­kus­ten välillä ja niiden sisällä on suju­vaa. Kaupun­git ovat edel­lä­kä­vi­jöitä ilmas­ton­muu­tok­sen torjun­nassa.

Kaiken­ko­koi­set kaupun­git kuulu­vat ihmi­sille. Hyvät palve­lut ja viih­tyi­sät asui­na­lu­eet lisää­vät hyvin­voin­tia. Runsas kult­tuu­ri­tar­jonta antaa elämyk­siä.

Keinoja elin­voi­man vahvis­ta­mi­seen:

- Kaupun­git ovat maan kaik­kien osien kasvun ja kehi­tyk­sen moot­to­reita. Ne ovat alus­toja uusien ideoi­den, palve­lui­den ja tuot­tei­den synnylle sekä osaa­mi­sen ja tiedon kasvulle. Haluamme vahvis­taa kaupun­kien roolia elin­voi­man ja kilpai­lu­ky­vyn vauh­dit­ta­jina.

- Raiteilla puhtaasti perille. Kaupun­kien saavu­tet­ta­vuu­desta huoleh­di­taan raken­ta­malla kaupun­ki­kes­kus­ten väli­siä nopeita junayh­teyk­siä. Kaupun­ki­seu­tu­jen sisäi­sen liiken­teen suju­vuutta lisä­tään tuke­malla jouk­ko­lii­ken­nettä. Suunta on vähä­pääs­töi­siin liik­ku­mis­muo­toi­hin, oli kyse raide- tai tielii­ken­teestä.

- Asun­to­po­li­tii­kassa on tehtävä suun­nan­muu­tos. Tarvit­semme toimi­vam­pia asun­to­mark­ki­noita. Kuntien kaavoi­tusta on uudis­tet­tava nykyistä jous­ta­vam­maksi ja kasvun kannus­ti­mia on vahvis­tet­tava, jotta saamme riit­tä­västi uusia asun­toja kasvu­kes­kuk­siin. Yhteis­kun­nan tuki asumi­sessa on suun­nat­tava nykyistä tarkem­min sitä eniten tarvit­se­ville.

- Kaupun­kien rooli ilmas­ton­muu­tok­sen torjun­nassa on ratkai­seva. Tavoit­teeksi asete­taan, että mahdol­li­sim­man moni kaupunki on hiili­neut­raali jo 2030-luvulla. Muutok­set on mahdol­lista saada aikaan vain laajalla kump­pa­nuus­toi­min­nalla ja kaik­kien toimi­joi­den yhteis­työllä, joka tuot­taa ja ottaa käyt­töön uusia inno­vaa­tioita.

- Kaupun­git ovat hyvän elämän ympä­ris­töjä. Kokoo­muk­sen vision mukai­sessa kaupun­gissa palve­lut toimi­vat, asui­na­lu­eet ovat viih­tyi­siä ja ihmi­set osal­lis­tu­vat ja vaikut­ta­vat. Kaupun­geissa toteu­tuva kult­tuuri-, liikunta- ja tapah­tu­ma­tar­jonta on vilkasta.

Lue koko vaalioh­jelma tästä

23.10.2020

Vauh­tia liiken­teen pääs­tö­jen vähen­tä­mi­seen!

Kokoo­muk­sen edus­kun­ta­ryh­män ehdo­tuk­set tielii­ken­teen pääs­tö­jen vähen­tä­mi­seen. Jokai­selle suoma­lai­selle mahdol­li­suus valita vähä­pääs­töi­sempi kulku­ta­pa­muoto. Kokoo­muk­sen tavoit­teena on, että sähköä tai biokaa­sua käyt­tävä

27.9.2020

Puolue­val­tuus­tolta linjauk­sia työn, ympä­ris­tön ja ilmas­ton tilan sekä ihmi­soi­keuk­sien edis­tä­mi­sen puolesta

Kokoo­muk­sen puolue­val­tuusto käsit­teli kaksi­päi­väi­sessä kokouk­ses­saan 26.–27.9. aloit­teet, joita ei ehditty käsi­tellä Porin puolue­ko­kouk­sessa aiem­min syys­kuussa. Puolue­val­tuusto käsit­teli kaik­ki­aan 99 aloi­tetta.

18.9.2020

Oppo­si­tio jättää väli­ky­sy­myk­sen halli­tus­oh­jel­man talous- ja työl­li­syys­ta­voit­tei­den hylkää­mi­sestä

Kokoo­muk­sen, Perus­suo­ma­lais­ten, KD:n ja Liike Nytin edus­kun­ta­ryh­mät jättä­vät väli­ky­sy­myk­sen halli­tus­oh­jel­man talous- ja työl­li­syys­ta­voit­tei­den hylkää­mi­sestä. Edus­kun­ta­ryh­mien mielestä halli­tuk­sen talous­po­li­tiikka ei ole