Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Talous / Kalle Joki­nen: Mahdol­li­set veron­ke­ven­nyk­set on suun­nat­tava kaikille

Kalle Joki­nen: Mahdol­li­set veron­ke­ven­nyk­set on suun­nat­tava kaikille

Kokoo­muk­sen edus­kun­ta­ryh­män puheen­joh­taja, kansan­edus­taja Kalle Joki­nen painot­taa, että työn vero­tusta on tarpeen keven­tää kaikissa tulo­luo­kissa, ei vain ylim­missä.

”Kokoo­muk­selle on selvää, että jos mahdol­li­sista veron­ke­ven­nyk­sistä sovi­taan halli­tuk­sen budjet­ti­rii­hen yhtey­dessä, niin veron­ke­ven­nys­ten on kosket­tava kaik­kia palkan­saa­jia. Kokoo­muk­sen tavoit­teena on keven­tää ansio­tu­lo­ve­ro­tusta kaikilla tulo­ta­soilla. Kireä työn vero­tuk­semme syö rankasti jokai­sen suoma­lai­sen osto­voi­maa ja heiken­tää työn­teon kannus­ti­mia”, Joki­nen linjaa.

Joki­nen muis­tut­taa, että halli­tus on sitou­tu­nut halli­tus­oh­jel­man hyväk­sy­mi­sen yhtey­dessä huoleh­ti­maan, että koko­nais­ve­roaste ei nouse eikä kenen­kään palk­ka­ve­ro­tus kiristy halli­tus­kau­della. Halli­tus on myös esimer­kiksi kompen­soi­nut kilpai­lu­ky­ky­so­pi­muk­sen aiheut­ta­mia tulo­me­ne­tyk­siä palkan­saa­jille veron­ke­ven­nyk­sin tänä vuonna.

”Erityi­sen huolis­sani olen keski­luo­kasta. Meillä Suomessa ansio­tu­lo­jen vero­tus nousee jyrkästi jo keski­tu­loi­sen palkan­saa­jan kohdalla, ja puhumme aivan liian vähän korkean ja nopeasti kiris­ty­vän työn vero­tuk­sen haitoista. Kokoo­mus kannat­taa vero­tusta maksu­ky­vyn mukaan, mutta emme voi sulkea silmiämme kireän progres­sion haital­li­silta vaiku­tuk­silta. Jos ylityö­tun­neista tai palkan­ko­ro­tuk­sista ei jää tarpeeksi lisä­tu­loa käteen, kannus­ti­met opis­kella, tehdä työtä tai yrit­tää heik­ke­ne­vät. Tämä rokot­taa suoraa kasvuamme ja vero­tu­lo­jemme eli sitä pohjaa, jolla rahoi­tamme myös hyvin­voin­ti­pal­ve­lumme”, Joki­nen muis­tut­taa.

Joki­nen myön­tää, että palve­lut tarvit­se­vat veroeu­roja pyöriäk­seen, mutta toteaa Kokoo­muk­sen pitkä­ai­kai­sena linjana olleen vero­tuk­sen pain­opis­teen siir­tä­mi­nen työn ja yrit­tä­jyy­den vero­tuk­sesta kulu­tus- ja hait­ta­ve­roi­hin, joiden on todettu olevan vähem­män haital­li­sia veroja talous­kas­vulle ja työn­teon kannus­ta­vuu­delle. Joki­nen myös tarken­taa, että työn vero­tuk­seen tehtä­vät keven­nyk­set ovat järke­vää raken­ne­po­li­tiik­kaa myös noususuh­dan­teessa, kun halli­tus haluaa saavut­taa työl­li­syys­ta­voit­teensa.

”Kokoo­muk­sen näkö­kul­masta työn teke­mi­sen, eteen­päin pyrki­mi­sen, ahke­ruu­den ja oman osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen tulee olla aina henki­lölle itsel­leen kannat­ta­vaa. Ansio­tu­lo­ve­ro­tuk­sessa pitäi­si­kin pyrkiä siihen, että jokai­sella tulo­ta­solla ansai­tusta lisäeu­rosta vähin­tään puolet jäisi työn­te­ki­jälle itsel­leen. Tämä olisi sekä oikeu­den­mu­kaista että järke­vää vero­po­li­tiik­kaa, jolla vahvis­tet­tai­siin kasvua ja työl­li­syyttä”, Joki­nen päät­tää.

Lisä­tie­toja:

Kalle Joki­nen, +358 50 512 0128

13.3.2024

Petteri Orpo: “Se, miten toimimme tänään määrit­tää suku­pol­vemme perin­nön”

Päämi­nis­teri Petteri Orpon puhui Euroo­pan parla­men­tin täysis­tun­noissa Stras­bour­gissa 13.3.2024. Puhe muutos­va­rauk­sin. Alku­pe­räi­nen puhe pidetty englan­niksi. Arvoisa puhe­mies, hyvä Roberta, arvoi­sat Euroo­pan

21.2.2024

Timo Heino­nen: Suomen viesti Natossa on selkeä: kannamme vastuumme ja tuotamme turval­li­suutta.

Kokoo­muk­sen ryhmä­pu­heen­vuoro valtio­neu­vos­ton selon­te­koon edus­kun­nalle Puolus­tus­voi­mien osal­lis­tu­mi­sesta Naton rauhan ajan yhtei­sen puolus­tuk­sen tehtä­viin vuonna 2024. Muutok­set puhut­taessa mahdol­li­sia. Me liityimme

21.2.2024

Pekka Toveri: Vank­ku­ma­ton ja horju­ma­ton tuki Ukrai­nalle on elinehto Euroo­pan turval­li­suu­delle

Kokoo­muk­sen ryhmä­puhe ajan­koh­tais­kes­kus­te­lussa Ukrai­nan tilan­teesta. Muutok­set puhut­taessa mahdol­li­sia. Arvoisa puhe­mies,  Slava Ukraini. Kunnia Ukrai­nalle.  728 päivää sitten Venäjä käyn­nisti hyök­käys­so­dan