Kokoomus.fi / Julkaisut / Tiedote / Risikko: Pohjan­maan turval­li­suusuh­kina erityi­sesti huumeet, liikenne ja verkossa tapah­tuva rikol­li­suus

Kokko­lassa 29.3.2019 puhu­nut edus­kun­nan puhe­mies Paula Risikko on huoles­tu­nut Pohjan­maan turval­li­suus­ti­lan­teesta.

”Huumeet ovat alueel­lamme yleis­ty­neet. Noin 1/​3 ratti­juo­poista on huume tai huume-alko­ho­li­ta­pauk­sia. Huumeet vaikut­ta­vat niin rikok­siin, liiken­tee­seen, tervey­teen kuin sosi­aa­li­sesti. Tarvi­taan entistä enem­män valis­tusta sekä mielen­ter­veys- ja päih­de­pal­ve­luja”, linjasi Risikko.

Liikenne tappaa Pohjan­maalla edel­leen enem­män kuin henki­ri­kol­li­suus.

”Polii­sin liiken­teen ja eten­kin raskaan liiken­teen valvon­nan edel­ly­tyk­set on pidet­tävä vahvoina”, jatkoi Risikko.

Myös verkossa tapah­tuva rikol­li­suus huolet­taa Risik­koa.

”Nuoret joutu­vat seksu­aa­li­ri­kok­sen uhriksi, huumeita kaupa­taan, eri ikäi­siä ihmi­siä huija­taan. Apuna näihin on esimer­kiksi netti­po­lii­si­toi­minta, jota on viime vuosina lisätty. Myös tiedo­tus ja valis­tus muun muassa kouluissa on tärkeää”, sanoi Risikko.

Maailma ja meitä ympä­röi­vät ilmiöt ovat muut­tu­neet reilussa kymme­nessä vuodessa. Suomi on silti edel­leen monella mitta­rilla maail­man turval­li­sin maa. Turval­li­suu­den muutos­voi­mat yhteis­kun­nas­samme ovat kuiten­kin vahvat. Osaan me voimme vaikut­taa ennal­taeh­käi­se­västi puut­tu­malla niihin riit­tä­vän ajoissa, osaan muutok­sista meidän tulee varau­tua vahvem­min.

”Tärkeää on lisätä eten­kin ennalta estä­vän työn voima­va­roja esimer­kiksi polii­sille ja kotout­ta­mis­toi­miin. Tähän työhön kuulu­vat muun muassa radi­ka­lis­min ja väki­val­tai­sen ekstre­mis­min ehkäisy. Tarvi­taan myös lisää moniam­ma­til­lista yhteis­työtä ja tiedon kulun kehit­tä­mistä. Niin ikään tarvi­taan lisää ‘kasvol­lista’ toimin­taa ihmi­seltä ihmi­selle”, sanoi Risikko.

Lisä­tie­toja:

Paula Risikko, puh. 050 5113107

13.1.2024

Kokoo­mus nimitti uuden puolue­hal­li­tuk­sen ja kaksi uutta euro­vaa­lieh­do­kasta

Susanna Kisne­rin (Pohjois-Pohjan­maa) ja Ted Apte­rin (Helsinki) nimi­tys nostaa kokoo­muk­sen tähän mennessä nimet­ty­jen euro­vaa­lieh­dok­kai­den määrän kahdek­saan. Helsin­gissä Bottalla lauan­taina kokoon­tu­nut kokoo­muk­sen puolue­val­tuusto nimesi

29.10.2023

Kokoo­mus nimesi ensim­mäi­set ehdok­kaat 2024 euro­vaa­lei­hin

Kokoo­muk­sen puolue­val­tuusto on nimen­nyt puolu­een ensim­mäi­set kuusi ehdo­kasta ensi kesä­kuun euro­vaa­lei­hin. Nime­tyt ovat Mika Kaso­nen, Maria Miala, Sirpa Pieti­käi­nen, Aura

28.10.2023

Alexan­der Stubb kokoo­muk­sen presi­dent­tieh­dok­kaaksi – tavoit­teena avoin, turval­li­nen ja kansain­vä­li­nen Suomi

Kokoo­muk­sen ylimää­räi­nen puolue­ko­kous on nimen­nyt profes­sori Alexan­der Stub­bin puolu­een presi­dent­tieh­dok­kaaksi. Stubb korosti puhees­saan Suomen tarvit­se­van vahvaa ulko­po­liit­tista otetta ja yhte­näi­syyttä. Kokous järjes­tet­tiin