Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Sivistys / Puolue­val­tuus­tolta linjauk­sia työn, ympä­ris­tön ja ilmas­ton tilan sekä ihmi­soi­keuk­sien edis­tä­mi­sen puolesta

Kokoo­muk­sen puolue­val­tuusto käsit­teli kaksi­päi­väi­sessä kokouk­ses­saan 26.–27.9. aloit­teet, joita ei ehditty käsi­tellä Porin puolue­ko­kouk­sessa aiem­min syys­kuussa. Puolue­val­tuusto käsit­teli kaik­ki­aan 99 aloi­tetta.

Puolue­val­tuus­ton puheen­joh­taja Heikki Autto sanoo, että puolue­val­tuus­ton aloi­te­kä­sit­tely lähetti vahvan vies­tin suoma­lai­sen työn puolesta. Puolue­val­tuusto mm. edel­lyt­tää, että teol­li­suu­den pääs­tö­kaup­pa­kom­pen­saa­tion pois­tu­mi­nen, josta Mari­nin halli­tus sopi budjet­ti­rii­hen yhtey­dessä, toteu­te­taan tavalla, joka ei lisää teol­li­suu­den kustan­nuk­sia. Lisäksi puolue­val­tuusto hyväk­syi aloit­teen väylä­mak­su­jen pois­ta­mi­seksi.

”Kokoo­mus haluaa turvata suoma­lais­ten elin­kei­no­jen kehit­ty­mi­sen ja maamme kilpai­lu­ky­vyn, jotta Suomeen saadaan inves­toin­teja ja työpaik­koja”, Autto sanoo.

Puolue­val­tuusto hyväk­syi myös aloit­teen, jolla suoja­taan kulut­ta­jia  maksul­li­siin puhe­lin­pal­ve­lui­hin sitou­tu­mi­selta.

”Monet kulut­ta­jat ovat joutu­neet kohtuut­to­malla tavalla maksa­maan puhe­lin­pal­ve­luista tai ovat tulleet sitou­tu­neiksi erilais­ten palve­lui­den kesto­ti­laa­jiksi ilman todel­lista omaa tahto­aan. On tärkeää, että tällai­seen toimin­taan saadaan selkeäm­mät kulut­ta­jaa turvaa­vat peli­sään­nöt”, Autto toteaa.

Abort­ti­lain­sää­däntö pohjois­mai­sen mallin mukai­seksi, ehey­tys­hoi­dot kiel­let­tävä

Puolue­val­tuus­ton päätök­sellä kokoo­mus kannat­taa raskau­den­kes­key­tystä koske­van lain­sää­dän­nön päivit­tä­mistä pohjois­mai­sen mallin mukai­seksi.

”Yksi­lön itse­mää­rää­mi­soi­keus on keskei­nen kokoo­mus­lai­nen perus­arvo”, kokoo­muk­sen puolue­sih­teeri Kris­tiina Kokkototeaa.

Puolue­val­tuus­ton mukaan suku­puol­ten väli­sen tasa-arvon edis­tä­mi­sessä seksu­aali- ja lisään­ty­mis­ter­vey­teen liit­ty­vien palve­lui­den ja tuen saata­vuus kuulu­vat erot­ta­mat­to­masti moder­niin sivis­ty­syh­teis­kun­taan. Tämän toteu­tu­mi­seksi on perus­tel­tua luopua tätä rajoit­ta­vista määräyk­sistä ja vaati­muk­sista, joilla ei ole osoi­tet­ta­vissa olevia tervey­del­li­siä tai muita hyötyjä. Puolue­val­tuus­ton mielestä seksu­aa­li­vä­hem­mis­tö­jen ns. ehey­tys­hoi­to­dot tulee kiel­tää.

”Ehey­tys­hoi­dot vahin­goit­ta­vat vaka­vasti ihmis­ten hyvin­voin­tia ja terveyttä. Sellai­sen toimin­nan rajoit­ta­mi­selle lain­sää­dän­nöllä on vahvat perus­teet”, Kokko sanoo.

Ehey­tys­hoi­dolla tarkoi­te­taan usko­mus­hoi­toa, jolla seksu­aa­li­vä­hem­mis­töön kuulu­via, pääasiassa lapsia ja nuoria, yrite­tään uskon­nol­li­sin menoin ja henkistä väki­val­taa lähen­te­le­villä keinoilla “eheyt­tää” eli muut­taa hete­ro­sek­su­aa­li­siksi.

Kokoo­mus on sitou­tu­nut tavoit­tee­seen pysäyt­tää ilmas­ton lämpe­ne­mi­nen 1,5 astee­seen vuoteen 2030 mennessä.

”Muutos on tehtävä sosi­aa­li­sesti oikeu­den­mu­kai­sella tavalla”, Kokko sanoo.

Puolue­val­tuusto hyväk­syi myös aloit­teen, jossa ehdo­te­taan toimia pölyt­tä­jä­hyön­teis­ten säily­mi­sen edis­tä­mi­seksi sekä niiden tilan kartoit­ta­mista. Kokoo­muk­selle on selvää, että pölyt­tä­jä­kato on pysäy­tet­tävä. Uusim­man lajien uhana­lai­suusar­vioin­nin mukaan Suomen mesi­pis­tiäis­la­jeista noin 20 % ja perhos­la­jeista 17 % on arvioitu uhana­lai­siksi. Asialla on merki­tystä sekä luon­non moni­muo­toi­suu­den kannalta että ravin­to­kas­vien vilje­lyn edel­ly­tys­ten turvaa­mi­sen näkö­kul­masta.

Katso kaikki nyt käsi­tel­lyt aloit­teet tästä

13.3.2024

Petteri Orpo: “Se, miten toimimme tänään määrit­tää suku­pol­vemme perin­nön”

Päämi­nis­teri Petteri Orpon puhui Euroo­pan parla­men­tin täysis­tun­noissa Stras­bour­gissa 13.3.2024. Puhe muutos­va­rauk­sin. Alku­pe­räi­nen puhe pidetty englan­niksi. Arvoisa puhe­mies, hyvä Roberta, arvoi­sat Euroo­pan

14.11.2023

Alexan­der Stub­bin Yhdis­tävä ohjelma: Avoin, turval­li­nen ja kansain­vä­li­nen Suomi

Alku: Maailma murrok­sessa Tasa­val­lan presi­den­tin kolme pääteh­tä­vää liit­ty­vät ulko­po­li­tiik­kaan, ylipääl­lik­kyy­teen ja arvoi­hin. Jokai­sen kohdalla asema on ansait­tava. Ulko­po­liit­ti­nen linjani on

18.10.2023

Mia Laiho: Sotesta ei leikata, vaan siihen panos­te­taan miljardi lisää joka vuosi

Halli­tuk­sen tavoit­teena on vahva ja välit­tävä Suomi, jossa turva­taan kaike­ni­käis­ten sosi­aali- ja terveys­pal­ve­lut tulo­ta­sosta ja asuin­pai­kasta riip­pu­matta.