Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Petteri Orpo: Työlu­pien jonot saatava kuriin

Petteri Orpo: Työlu­pien jonot saatava kuriin

Tiedote 13.11.2019

Kokoo­mus esit­tää vaih­toeh­to­bud­je­tis­saan 10 miljoo­nan euron panos­tusta jono­jen purka­mi­seen

Kokoo­muk­sen puheen­joh­taja, kansan­edus­taja Petteri Orpo kertoo, että Kokoo­mus tulee esit­tä­mään vaih­toeh­to­bud­je­tis­saan 10 miljoo­naa euroa maahan­muut­to­vi­ras­tolle työlu­pien käsit­te­ly­ai­ko­jen lyhen­tä­mi­seen. Orpon mielestä työlu­pien jono­tusai­koja ei saa pääs­tää kasvuun, kuten nyt on käymässä.

“Työlu­pien käsit­te­lyssä pitäisi pyrkiä ennem­min viik­ko­jen kuin kuukausien käsit­te­ly­ai­koi­hin. Jos jonot kasva­vat nykyi­ses­tään, on suoma­lais­ten yritys­ten kansain­vä­li­nen kilpai­lu­kyky vaarassa, sillä kilpailu osaa­jista ja teki­jöistä on kova. Nämä asiat on yksin­ker­tai­sesti saatava hoidet­tua. Vaadin halli­tuk­selta toimia asian korjaa­mi­seksi”, sanoo Orpo.

Orpon mukaan tämän vuoden osalta halli­tus sai ratkais­tua maahan­muut­to­vi­ras­ton resurs­soin­nin lisä­ta­lous­ar­violla, mutta ensi vuoden budje­tissa ammot­taa yhä aukko, joka tulisi paikata.

“Poli­tiikka on epäon­nis­tu­nutta, jos yksi­kin suoma­lai­sille yrityk­sille vält­tä­mä­tön rekry­tointi jää teke­mättä hitai­den viran­omais­pro­ses­sien vuoksi. Työpe­räi­nen maahan­muutto on elinehto Suomelle. Jo nyt Suomessa jäisi valta­vasti työtä teke­mättä ilman työpe­räistä maahan­muut­toa”, sanoo Orpo.

“Halli­tuk­selle on sattu­nut tässä kardi­naa­li­virhe. Jos halli­tus tosis­saan ajaa ratkai­sua työvoi­ma­pu­laan, tätä kysy­mystä ei voi jättää ilmaan roik­ku­maan. Se on ratkais­tava, ja Kokoo­mus tarjoaa siinä autta­vaa kättään”, jatkaa Orpo.

Lisä­tie­dot:

Henrik Vuor­nos (Orpon media­suh­teet)

19.6.2024

Kokoo­muk­sen verkos­to­jen vastuu­hen­ki­löt kaudelle 2024-2026 valittu

Kokoo­muk­sen puolue­hal­li­tus on kokouk­ses­saan 14.6.2024 valin­nut kokoo­muk­sen ohjel­ma­työn verkos­toille vastuu­hen­ki­löt. Verkos­to­jen jäse­nyys on avointa kaikille puolu­een jäse­nille. Verkos­toi­hin pääsee liit­ty­mään

15.6.2024

Petteri Orpon linja­puhe puolue­ko­kouk­sessa 2024

Muutok­set puhut­taessa mahdol­li­sia. Hyvä puolue­ko­kous, Muis­tat­teko tunnel­man Kala­joella kaksi vuotta sitten? Ilmassa oli tahtoa ja päät­tä­väi­syyttä. Olimme nähneet, mihin vasem­mis­to­hal­li­tus

15.6.2024

Kokoo­mus valitsi Petteri Orpon jatka­maan puheen­joh­ta­jana

Orpo on ollut puheen­joh­ta­jana yhtä­jak­soi­sesti vuodesta 2016. Päämi­nis­te­rinä hän on ollut kesä­kuusta 2023 alkaen. Kokoo­muk­sen puheen­joh­ta­jan kausi on kaksi­vuo­ti­nen. Tampe­reella