Kokoomus.fi / Julkaisut / Tiedote / Kokoomusmepit: Unkarin ja Puolan kiristykselle ei tule antautua

Kokoo­mus­me­pit: Unka­rin ja Puolan kiris­tyk­selle ei tule antau­tua

Kokoo­muk­sen euro­par­la­men­taa­ri­kot Petri Sarva­maaHenna Virk­ku­nen ja Sirpa Pieti­käi­nen pitä­vät Puolan ja Unka­rin päätöstä EU:n elvy­tys­pa­ke­tin jarrut­ta­mi­sesta vali­tet­ta­vana, mutta odotet­tuna. Kokoo­mus­me­peille niin sano­tun oikeus­val­tio­me­ka­nis­min hyväk­syntä on kynnys­ky­sy­mys, jota ilman EU:n uutta moni­vuo­tista rahoi­tus­ke­hystä ei voida hyväk­syä.

Parla­mentti ja neuvosto saavut­ti­vat alus­ta­van sovun oikeus­val­tio­me­ka­nis­mia koske­van lain sisäl­löstä marras­kuun alussa. Kokoo­muk­sen euro­par­la­men­taa­rik­ko­jen mukaan Suomen halli­tus on ollut läpi lain­sää­dän­tö­pro­ses­sin asiassa oikealla kannalla, josta ei nyt tule jous­taa.

”Oikeus­val­tio­me­ka­nis­min säilyt­tä­mi­nen on ennak­koehto budje­tin hyväk­sy­mi­selle. Kyseessä on histo­rial­li­nen saavu­tus, jota Euroo­pan kansa­lai­set ovat odot­ta­neet vuosia. Emme voi antaa kahden rikku­ri­maan kaataa saavu­tet­tua sopua. Luotan Saksan puheen­joh­ta­juu­den kykyyn viedä uudis­tuk­set läpi. Mikäli uho jatkuu, on Suomen halli­tuk­sen toimit­tava määrä­tie­toi­sesti”, sanoo parla­men­tin pääneu­vot­te­li­jana oikeus­val­tio­me­ka­nis­mia koske­vassa mietin­nössä toimi­nut Petri Sarva­maa.

Jäsen­mai­den EU-suur­lä­het­ti­läät hyväk­syi­vät saavu­te­tun oikeus­val­tio­so­vun Core­per-kokouk­ses­saan tänään 16.11. Samaan hengen­ve­toon Puola ja Unkari ilmoit­ti­vat aiko­vansa kaataa koro­nael­vy­tyk­sestä ja EU:n moni­vuo­ti­sesta rahoi­tus­ke­hyk­sestä saavu­te­tut yhtei­sym­mär­ryk­set, mikäli oikeus­val­tio­me­ka­nismi viedään lain­sää­dän­nöksi asti. Oikeus­val­tio­me­ka­nis­min hyväk­syntä edel­lyt­tää vain määräe­nem­mis­töä jäsen­maista, kun taas elvy­tys­pa­ketti ja moni­vuo­ti­nen budjetti kaik­kien jäsen­mai­den parla­ment­tien hyväk­syn­tää.

”Eurooppa tarvit­see sekä elvy­tys­pa­ke­tin että oikeus­val­tio­me­ka­nis­min. On alhaista, että Unkari ja Puola EU-tukien ja elvy­tys­ra­has­ton suurim­pina hyöty­jinä uhkaa­vat sovun kaata­mi­sella. EU:lla on oltava käytös­sään toimi­via keinoja aset­taa ehtoja yhteis­ten vero­va­ro­jen käytölle. Toimi­van oikeus­val­tio­me­ka­nis­min hyväk­syntä on tässä avai­na­se­massa”, sanoo Sirpa Pieti­käi­nen.

Käsit­te­lyä joudu­taan toden­nä­köi­sesti jatka­maan huip­pu­ko­kous­ta­solla tors­taina. Suomea kokouk­sessa edus­taa päämi­nis­teri Sanna Marin (sd.).

”Nyt on käsillä seuraa­vaan seit­se­mään vuoteen ainoa todel­li­nen mahdol­li­suus puut­tua nega­tii­vi­seen oikeus­val­tio­ke­hi­tyk­seen. Vetoan Suomen halli­tuk­sen vastuul­li­seen toimin­taan tässä tärkeässä asiassa, joka on ollut myös Suomen tärkeitä tavoit­teita EU-neuvot­te­luissa. Halli­tus ei voi antaa oikeus­val­tio­me­ka­nis­min kaatua neuvos­tossa ja luotan siihen, että päämi­nis­teri Marin ei tällaista vaih­toeh­toa hyväksy. On aika katsoa Unka­rin ja Puolan bluffi”, sanoo Henna Virk­ku­nen.

6.3.2021

Kokoo­mus: Vaalien siir­tä­mi­nen on raskas epäon­nis­tu­mi­nen oikeus­mi­nis­te­riöltä ja halli­tuk­selta

Kokoo­mus pitää vaalien mahdol­lista siir­tä­mistä raskaana epäon­nis­tu­mi­sena oikeus­mi­nis­te­riöltä ja halli­tuk­selta. Oikeus­mi­nis­te­riön varau­tu­mi­nen on koko vaalei­hin valmis­tau­tu­mi­sen ajan ollut puut­teel­lista. Kokoo­muk­sen

1.3.2021