Kokoomus.fi / Julkaisut / Tiedote / Kokoomus: Vaalien siirtäminen on raskas epäonnistuminen oikeusministeriöltä ja hallitukselta

Kokoo­mus: Vaalien siir­tä­mi­nen on raskas epäon­nis­tu­mi­nen oikeus­mi­nis­te­riöltä ja halli­tuk­selta

Kokoo­mus pitää vaalien mahdol­lista siir­tä­mistä raskaana epäon­nis­tu­mi­sena oikeus­mi­nis­te­riöltä ja halli­tuk­selta. Oikeus­mi­nis­te­riön varau­tu­mi­nen on koko vaalei­hin valmis­tau­tu­mi­sen ajan ollut puut­teel­lista. Kokoo­muk­sen puolue­hal­li­tus käsit­teli asiaa lauan­taina.

”Vielä viikko sitten terveys­vi­ran­omais­ten ja oikeus­mi­nis­te­riön näke­mys oli se, että vaalit voidaan järjes­tää huhti­kuussa. Oikeus­mi­nis­te­riö esitti yllät­täen perjan­taina näke­myk­sen, että vaalien pito lail­li­sesti ja turval­li­sesti on vaaran­tu­nut”, kokoo­muk­sen puolue­sih­teeri Kris­tiina Kokko sanoo.

”Puolue­sih­tee­ri­työ­ryh­mässä on syksystä asti tuotu esiin vaih­toeh­toja, joilla vaalien turval­li­suutta voitai­siin lisätä ja varau­tua vaalien toimit­ta­mi­seen pande­mian pahen­tuessa. Minis­te­riö ei ole tart­tu­nut näihin esityk­siin, vaan on anta­nut tilan­teen ajau­tua vaalien siir­tä­mi­seen. Oikeus­mi­nis­te­riö ja halli­tus ovat epäon­nis­tu­neet raskaasti turval­lis­ten vaalien järjes­tä­mi­sessä”, Kokko sanoo.

Kokoo­mus pitää tärkeänä sitä, että demo­kra­tia kestää myös poik­keus­o­loissa. Yhtä tärkeää on, että suoma­lais­ten terveyttä ei vaaran­neta ja että jokai­sella on mahdol­li­suus käyt­tää äänioi­keut­taan. Kokoo­mus tukee virka­vas­tuulla valmis­tel­tua esitystä vaalien siir­rosta, mikäli ongel­ma­koh­tiin puutu­taan vaka­vasti ja oikeus­mi­nis­te­riössä valmis­tel­laan nykyistä laajem­mat poik­keus­jär­jes­te­lyt vaalien turval­li­suu­den ja lail­li­suu­den turvaa­mi­seksi.

”Joudumme anta­maan oikeus­mi­nis­te­riölle lisä­ai­kaa vaalien järjes­tä­mi­seksi kesä­kuussa, koska järjes­te­lyjä ei ole kyetty teke­mään asian­mu­kai­sesti. Jos vaaleja siir­re­tään, on tehtävä kaikki mahdol­li­nen sen eteen, että ne voidaan turval­li­sesti järjes­tää”, Kokko sanoo.

“Kokoo­mus edel­lyt­tää, että oikeus­mi­nis­te­riö ratkai­see karan­tee­nissa ja eris­tet­tynä olevien äänioi­keu­den toteu­tu­mi­sen sekä äänes­tä­jien ja vaali­vir­kai­li­joi­den turval­li­suu­den. Lisäksi oikeus­mi­nis­te­riön virka-arvio ja THL:n arvio tauti­ta­paus­ten arvioi­dusta kehi­tyk­sestä on julkais­tava”, Kokko sanoo.

26.11.2021

Kokoo­mus julkaisi vaih­toeh­to­bud­je­tin: ”Vaih­toehto vasem­mis­to­hal­li­tuk­sen vastuut­to­malle velka­po­li­tii­kalle”

Kokoo­muk­sen edus­kun­ta­ryhmä on julkais­sut vaih­toeh­to­bud­jet­tinsa, joka kantaa nimeä Kestä­vän tule­vai­suu­den vaih­toehto. Edus­kun­ta­ryh­män mukaan vaih­toeh­to­bud­jetti keven­täisi palkka- ja eläke­tu­lo­jen vero­tusta 800

20.11.2021