Kokoomus.fi / Julkaisut / Tiedote / Kokoo­mus, KD ja Liike Nyt jättä­vät väli­ky­sy­myk­sen halli­tuk­sen talous- ja työl­li­syys­po­li­tii­kasta – ”Suoma­lai­set ansait­se­vat toimin­ta­ky­kyi­sen halli­tuk­sen”

Kokoo­muk­sen, kris­til­lis­de­mo­kraat­tien ja liike nytin edus­kun­ta­ryh­mät jättä­vät väli­ky­sy­myk­sen halli­tuk­sen talous- ja työl­li­syys­po­li­tii­kasta sekä halli­tuk­sen puoli­vä­li­rii­hen teke­mät­tö­mistä päätök­sistä. Ryhmien mukaan halli­tuk­sen kyvyt­tö­myys tehdä päätök­siä julki­sen talou­den vakaut­ta­mi­seksi ja työl­li­syy­sas­teen nosta­mi­seksi uhkaa hyvin­voin­tiyh­teis­kun­nan palve­lui­den rahoi­tusta.

”Halli­tuk­sen velka­ko­keilu ja teke­mät­tö­myys uhkaa­vat suoma­laista hyvin­voin­tiyh­teis­kun­taa. Ilman kestä­vää julkista taloutta meillä ei ole maail­man parasta perus­kou­lua, toimi­via terveys­pal­ve­luita, suju­vaa jouk­ko­lii­ken­nettä ja muita yhteis­kun­nan palve­luita. Suomen talou­den­pi­toon tarvi­taan täysi suun­nan­muu­tos, jonka teke­mi­seen tällä halli­tuk­sella ei ole halua tai kykyä. Esitämme halli­tuk­selle epäluot­ta­musta, koska suoma­lai­set ansait­se­vat vastuul­li­sem­paa talous­po­li­tiik­kaa”, kokoo­muk­sen puheen­joh­taja Petteri Orpo sanoo.

”Suomi ei voi jatkaa paisu­vien lisä­me­no­jen, kasva­van velan ja kiris­ty­vän vero­tuk­sen tiellä. Koro­na­krii­sistä ponnis­tava Suomi tarvit­see halli­tuk­sen, joka ymmär­tää mistä hyvin­voin­nin kasvu syntyy ja pitää huolta siitä, ettei hyvin­voin­ti­pal­ve­lui­den rahoi­tus murene pysy­västi. Suoma­lai­set ansait­se­vat toimin­ta­ky­kyi­sen halli­tuk­sen, joka kyke­nee uudis­ta­maan Suomea kohti vahvem­man julki­sen talou­den Pohjois­maita”, kokoo­muk­sen edus­kun­ta­ryh­män puheen­joh­taja Kai Mykkä­nen sanoo.

Oppo­si­tio­ryh­mien mukaan halli­tus petti lupauk­sensa suku­pol­vien väli­sestä oikeu­den­mu­kai­suu­desta lykkää­mällä vaikeita mutta vält­tä­mät­tö­miä päätök­siä puoli­vä­li­rii­hessä. Ryhmät perään­kuu­lut­ta­vat meno­ke­hyk­siin palaa­mista sekä uudis­tuk­sia työl­li­syy­sas­teen nosta­mi­seksi ja velkaan­tu­mi­sen pysäyt­tä­mi­seksi. Konkreet­ti­siksi keinoiksi oppo­si­tio tarjoaa muun muassa ansio­si­don­nai­sen porras­ta­mista, työpe­räistä maahan­muut­toa sekä työmark­ki­noi­den jous­ta­vuu­den lisää­mistä mm. paikal­lista sopi­mista laajen­ta­malla.

”Suomi tarvit­see kipeästi vaikut­ta­via työl­li­syyttä paran­ta­via, kansa­lais­ten osto­voi­maa lisää­viä ja julkista taloutta vahvis­ta­via toimia. Pitkästä odotuk­sesta huoli­matta halli­tus ei ole kyen­nyt teke­mään näitä vält­tä­mät­tö­miä päätök­siä vaan tarjoaa ainoas­taan rajun velkaan­tu­mi­sen kasvua, meno­jen lisäyk­siä ja veron­ki­ris­tyk­siä. Hyvin­voin­tiyh­teis­kunta ei kestä tällaista menoa, kansa­lai­set tarvit­se­vat ja ansait­se­vat parem­paa.  Vaikut­ta­via toimia tarvi­taan välit­tö­mästi”, painot­taa kris­til­lis­de­mo­kraat­ti­sen edus­kun­ta­ryh­män 2.varapuheenjohtaja Sari Tanus.

“Valtio­va­rain­mi­nis­te­riön ammat­ti­tai­toi­set virka­mie­het alle­kir­joit­ta­vat vain neljäs­osan halli­tuk­sen työl­li­syys­lu­vuista. Mitä tekee halli­tus? Oikeus­tie­teen yliop­pi­las, dema­rien vara­pu­heen­joh­taja Mäky­nen tulee julki­suu­teen, arvos­te­lee ja opet­taa profes­so­reita sekä virka­mie­hiä  ja sanoo, että halli­tus käyt­tää omia laskel­mi­aan. Konkurssi-Sanna on viemässä talou­temme velka­kier­tee­seen, joka vie lopulta päin seinää”, liike nytin puheen­joh­taja Hjal­lis Harkimo sanoo.

25.4.2024

Kaikki kokoo­muk­sen euro­vaa­lieh­dok­kaat on nyt nimetty – euro­vaa­lioh­jel­man ytimessä turval­li­suus, talous ja arvot

Kuva: Kokoo­muk­sen puheen­joh­ta­jan Petteri Orpon (edessä) kanssa euro­vaa­lieh­dok­kaita vasem­malta: Ted Apter, Henriina Rantala, Markku Rentto, Mika Aaltola, Ville Kaunisto, Aura

18.4.2024