Kansanedustaja Petteri Orpo
Kokoomus.fi / Julkaisut / Tiedote / Kokoomuksen Orpo: Maakuntauudistus on kuolinisku kunnille

Kokoo­muk­sen Orpo: Maakun­ta­uu­dis­tus on kuoli­nisku kunnille

Kokoo­muk­sen puheen­joh­taja Petteri Orpo arvos­te­lee halli­tuk­sen kaavai­le­maa keskus­joh­toista maakun­ta­mal­lia kuoli­nis­kuksi Suomen kunnille. Orpo puhui kokoo­muk­sen puheen­joh­ta­ja­päi­villä.

Orpon mukaan kevään kunta­vaa­leissa ei ole kyse vain seuraa­vasta valtuus­to­kau­desta, vaan koko kunta­poh­jai­sen järjes­tel­män, kuntien ja kaupun­kien tule­vai­suu­desta.

”Maan halli­tus on runno­nut eteen­päin sosi­aali- ja terveys­pal­ve­lui­den keskus­joh­toista maakun­ta­mal­lia, jossa keskusta saa maakun­ta­hal­lin­non ja vasem­misto työn­tää yksi­tyi­sen sekto­rin sivuun. Halli­tuk­sen kaavai­lema maakun­ta­malli raken­taa uuden alueel­li­sen tulon­siir­toau­to­maa­tin, kiris­tää vero­tusta ja vie palve­lut kauem­mas ihmi­sestä”, Orpo sanoi.

Orpon mukaan halli­tuk­sen suun­nit­te­le­massa mallissa kunnille ei jää tosia­sial­lista mahdol­li­suutta inves­toida tule­vai­suu­teen.

”Maakun­ta­malli lisää byro­kra­tiaa sekä vie päätös­val­lan kuntien ja kaupun­kien valtuus­toista sosi­aali- ja terveys­mi­nis­te­ri­öön. Se romut­taa kaupun­kien kyvyn inves­toida tule­vai­suu­teen, kuten koului­hin, infra­struk­tuu­riin tai vapaa-ajan palve­lui­hin. Maakun­ta­uu­dis­tuk­sen torju­mi­nen on suoma­lais­ten kuntien elinehto. Jos uudis­tus etenee, kuntien rahat viedään, mutta velat jäävät”, Orpo sanoi.

Koro­nae­pi­de­mian vuoksi kokoo­muk­sen puheen­joh­ta­ja­päi­vät järjes­tet­tiin verk­ko­lä­he­tyk­senä. Kokoo­muk­sen paikal­li­syh­dis­tys­ten johto­hen­ki­löille tarkoi­tet­tua tapah­tu­maa oli ilmoit­tau­tu­nut seuraa­maan yli 500 kokoo­mus­laista ympäri Suomen.

5.5.2021

Kokoo­mus, KD ja Liike Nyt jättä­vät väli­ky­sy­myk­sen halli­tuk­sen talous- ja työl­li­syys­po­li­tii­kasta – ”Suoma­lai­set ansait­se­vat toimin­ta­ky­kyi­sen halli­tuk­sen”

Kokoo­muk­sen, kris­til­lis­de­mo­kraat­tien ja liike nytin edus­kun­ta­ryh­mät jättä­vät väli­ky­sy­myk­sen halli­tuk­sen talous- ja työl­li­syys­po­li­tii­kasta sekä halli­tuk­sen puoli­vä­li­rii­hen teke­mät­tö­mistä päätök­sistä. Ryhmien mukaan halli­tuk­sen

4.5.2021