Kokoomus.fi / Julkaisut / Tiedote / Kokoomuksen Orpo: Koronakriisiä on johdettava ennakoivasti – kokoomus julkaisi keskustelunavauksen koronan exit-linjaukseksi

Kokoo­muk­sen Orpo: Koro­na­krii­siä on johdet­tava enna­koi­vasti – kokoo­mus julkaisi keskus­te­lu­na­vauk­sen koro­nan exit-linjauk­seksi

Kokoo­mus julkaisi oman keskus­te­lu­na­vauk­sensa koro­nan exit-linjauk­seksi. Kokoo­muk­sen puheen­joh­taja Petteri Orpo painotti enna­koi­van johta­mi­sen merki­tystä keinona päästä eteen­päin koro­na­krii­sistä.

”Halli­tuk­selta puut­tuu koko­nais­kuva koro­nan hoita­mi­sesta. Työn­te­ki­jöi­den ja yritys­ten pitkään jatku­nut epävar­muus, jäissä oleva kult­tuuri- ja tapah­tuma-ala, lasten ja nuor­ten hyvin­vointi ja ylei­nen väsy­mys koro­naan ovat yhtälö, joka huutaa vastauk­sia. Tarvit­semme selkeitä esityk­siä siitä, miten korona selä­te­tään. Se luo uskoa tule­vaan ja sitout­taa suoma­lai­set parem­min elämää rajoit­ta­vien koro­na­toi­mien noudat­ta­mi­seen”, kokoo­muk­sen puheen­joh­taja Petteri Orpo sanoi.

Keskus­te­lu­na­vauk­sel­laan kokoo­mus haluaa antaa oman panok­sensa niihin koro­na­pan­de­mian hoita­mi­seen liit­ty­viin asioi­hin, jotka ovat poliit­tis­ten päät­tä­jien käsissä. Keskus­te­lu­na­vaus on luotu maalis­kuussa 2021 sen hetkis­ten tieto­jen varassa. Siitä on tarkoi­tuk­sella jätetty pois koro­na­krii­sin talou­del­lis­ten ja sosi­aa­lis­ten vaiku­tus­ten arviointi ja niihin vastaa­mi­nen.

“Vaikka näkymä tule­van koro­na­ti­lan­teen kehit­ty­mi­sestä on sumea, jo nyt on varau­dut­tava massa­ro­kot­ta­mi­seen, rajoi­tus­ten purka­mi­seen sekä yhteis­kun­nan hallit­tuun avaa­mi­seen.”

”Enna­koiva johta­mi­nen tarkoit­taa sitä, että katso­taan kolmea viik­koa pidem­mälle ja varau­du­taan tule­viin tilan­tei­siin. Se, kuinka nopeasti pande­miasta pääs­tään eroon, on osin omissa käsis­sämme. Vaikka näkymä tule­van koro­na­ti­lan­teen kehit­ty­mi­sestä on sumea, jo nyt on varau­dut­tava massa­ro­kot­ta­mi­seen, rajoi­tus­ten purka­mi­seen sekä yhteis­kun­nan hallit­tuun avaa­mi­seen”, Petteri Orpo sanoi.

”Koro­na­vi­ruk­sesta tai sen muun­nok­sista ei vielä­kään tiedetä kaik­kea. Koros­tamme, että olemme valmiita muut­ta­maan näke­mys­tämme, mikäli asian­tun­ti­ja­tieto osoit­taa toisen­lai­sia johto­pää­tök­siä. Koros­tamme myös, että näke­myk­semme on muodos­tettu niiden tieto­jen valossa, jotka ovat olleet oppo­si­tion saata­villa”, Orpo sanoi.

Linkki keskus­te­lu­na­vauk­seen: https://www.kokoomus.fi/miten-suomi-avataan--kokoomuksen-keskustelunavaus-koronan-exit-linjaukseksi/

14.4.2021

Kokoo­mus julkaisi näke­myk­sensä 2020-luvun talous­po­li­tii­kasta ja puoli­vä­li­rii­hestä tarvit­ta­vista päätök­sistä

Kokoo­mus julkaisi esityk­sensä Suomen 2020-luvun talous­po­li­tii­kaksi sekä näke­myk­sensä puoli­vä­li­rii­hestä tarvit­ta­vista päätök­sistä. Kokoo­muk­sen mielestä Suomen talous­po­li­tiikka tarvit­see työl­li­syys­ta­voit­teen rinnalle yrit­tä­jyys­ta­voit­teen, vauras­tu­mis­ta­voit­teen