Kokoomus.fi / Julkaisut / Tiedote / Kokoomuksen Orpo ja Mykkänen: Vastuu EU:n elpymisvälineen hyväksymisestä on hallituksella

Kokoo­muk­sen Orpo ja Mykkä­nen: Vastuu EU:n elpy­mis­vä­li­neen hyväk­sy­mi­sestä on halli­tuk­sella

Kokoo­muk­sen edus­kun­ta­ryhmä on tehnyt ryhmä­pää­tök­sen tyhjän äänes­tä­mi­sestä, kun edus­kunta äänes­tää Suomen osal­lis­tu­mi­sesta EU:n elpy­mis­vä­li­nee­seen. Ryhmä teki päätök­sen ylimää­räi­sessä ryhmä­ko­kouk­sessa tänään.

”Kokoo­muk­sen edus­kun­ta­ryhmä ei hyväksy halli­tuk­sen neuvot­te­lu­tu­losta elpy­mis­pa­ke­tista. Halli­tus on neuvo­tel­lut huonon ratkai­sun. Halli­tus on sivuut­ta­nut kokoo­muk­sen esityk­set ennen neuvot­te­lu­tu­lok­sen hyväk­sy­mistä EU:ssa ja kantaa vastuun tulok­sen käsit­te­lystä edus­kun­nassa”, kokoo­muk­sen puheen­joh­taja Petteri Orpo sanoi.

”Halli­tus on ajanut Suomen tilan­tee­seen, jossa on vain huonoja vaih­toeh­toja. Halli­tus on neuvo­tel­lut pake­tin edus­kun­tae­nem­mis­tönsä turvin sivuut­taen kokoo­muk­sen vaati­muk­set ja nyt jälki­kä­teen paketti vaatii 2/​3 enem­mis­tön. Halli­tus on ajanut edus­kun­nan tilan­tee­seen, jossa tulok­sen kaata­mi­nen jälki­kä­teen tarkoit­taisi kohta­lo­kasta riskiä EU:n ajau­tu­mi­sesta kaaok­seen”, kokoo­muk­sen edus­kun­ta­ryh­män puheen­joh­taja Kai Mykkä­nen sanoi.

”Kokoo­mus ei tue elvy­tys­pa­ke­tin sisäl­töä. Kokoo­mus ei halua ajaa EU:ta kaaok­seen. Toimin­ta­ky­kyi­nen EU ja vakaa Eurooppa ovat suoma­lai­sille myös turval­li­suus­ky­sy­mys. Vastuu elvy­tys­pa­ke­tista on nykyi­sessä tilan­teessa halli­tuk­sella, ja siksi kokoo­mus äänes­tää tyhjää. Kokoo­mus edel­lyt­tää, että edus­kunta paalut­taa valtio­va­rain­va­lio­kun­nan mietin­nöllä Suomen talous­vas­tuun ja perus­so­pi­mus­ten noudat­ta­mi­sen linjalle. Perus­so­pi­musta venyt­tä­mällä sovi­tun elpy­mis­vä­li­neen on jäätävä ainut­ker­tai­seksi”, Orpo sanoi.

”Suomen on edis­tet­tävä velka­vas­tuun palaut­ta­mista EU:ssa, vaadit­tava raken­teel­lis­ten uudis­tus­ten toteut­ta­mista euroa­lu­een jäse­niltä, pysyt­tävä epäsym­met­ri­sen tulon­siir­tou­nio­nin ulko­puo­lella ja estet­tävä päätök­set sellai­sista EU-veroista, jotka ovat Suomelle haital­li­sia. EU-budje­tin maksa­tuk­sissa on edel­ly­tet­tävä oikeus­val­tio­pe­ri­aat­teen ja raho­jen käyt­töä koske­vien ehto­jen toteu­tu­mista. Kokoo­mus on esit­tä­nyt näitä kirjauk­sia hyväk­syt­tä­väksi edus­kun­nassa”, Mykkä­nen sanoi.

14.9.2021

Katri Manni­nen kokoo­muk­sen puolue­joh­don erityi­sa­vus­ta­jaksi

Kokoo­muk­sen puolue­hal­li­tus on nimit­tä­nyt Katri Manni­sen, 32, kokoo­muk­sen puolue­joh­don erityi­sa­vus­ta­jaksi. Manni­nen siir­tyy tehtä­vään akava­lai­sesta Insi­nöö­ri­lii­tosta, jossa hän toimii yhteis­kun­ta­vai­kut­ta­mi­sen johta­vana

9.9.2021