Kokoomus.fi / Julkaisut / Tiedote / Kokoomuksen ehdokasmäärä kuntavaaleissa nousi ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2008

Kokoo­muk­sen ehdo­kas­määrä kunta­vaa­leissa nousi ensim­mäistä kertaa sitten vuoden 2008

Kokoo­muk­sella on kesä­kuun kunta­vaa­leissa arviolta noin 6015 ehdo­kasta. Kunta­vaa­lien ehdo­kas­määrä nousi ensim­mäistä kertaa sitten vuoden 2008. Maalis­kuusta kokoo­muk­sen ehdo­kas­määrä kasvoi yli odotus­ten, noin 400 ehdok­kaalla.

Vuoden 2017 kunta­vaa­leissa kokoo­muk­sella oli 5739 ehdo­kasta, ja puolue oli kunta­vaa­lien valta­kun­nal­li­nen ykkö­nen.

”Me teimme sen! Tämä on histo­rial­li­nen käänne kokoo­muk­selle, ehdo­kas­määrä on taas kasvu-uralla. Kokoo­muk­sen kent­tä­väki on tehnyt huikean työn, ylitimme ehdo­kas­han­kin­nassa omat tavoit­teemme reilusti”, kokoo­muk­sen puolue­sih­teeri Kris­tiina Kokko iloit­see.

Kesä­kuun vaaleissa kokoo­muk­sella on täysi lista kaik­ki­aan 14 paik­ka­kun­nalla.

Helsin­gin piirissä jätet­tiin odote­tusti täysi lista. Kaik­ki­aan ehdo­kas­määrä nousi yhdek­sässä kokoo­mus­pii­rissä: Uudel­la­maalla, Varsi­nais-Suomessa, Pirkan­maalla, Kaak­kois-Suomessa, Savo-Karja­lassa, Pohjan­maalla, Pohjois-Pohjan­maalla, Kainuussa ja Lapissa.

Väki­rik­kaalla Uudel­la­maalla ehdo­kas­määrä nousi merkit­tä­västi. Kokoo­museh­dok­kaita on nyt Uudel­la­maalla 1013, kun vuoden 2017 kunta­vaa­leissa ehdok­kaita oli 874. Uuden­maan ehdo­kas­määrä ylit­tää myös vuoden 2012 luke­man, jolloin ehdok­kaita oli 1009.

Pohjan­maalla ja Pohjois-Pohjan­maalla ehdo­kas­määrä kasvoi selvästi viime kunta­vaa­leista.

Varsi­nais-Suomessa kokoo­muk­sella on Turun lisäksi täysi lista Naan­ta­lissa.

Pirkan­maalla ehdo­kas­määrä kasvoi eniten Kanga­salla, Akaassa, Hämeen­ky­rössä, Parka­nossa ja kokoo­mus­lai­sen pormes­ta­rin johta­massa Pirk­ka­lassa.

Lapissa kokoo­muk­sen ehdo­kas­määrä kasvoi kahdek­sassa kunnassa. Esimer­kiksi Rova­nie­mellä tehtiin kova loppu­nousu täyteen listaan. Ranualla kokoo­museh­dok­kai­den määrä nelin­ker­tais­tui.

Kaak­kois-Suomen vaali­pii­rissä yksi yllät­tä­jistä on Imatra, jossa ensim­mäistä kertaa eniten ehdok­kaita saanut puolue on kokoo­mus.

”Kokoo­muk­sen koko kenttä on innos­tu­nut teke­mään vaali­työtä sydän oikealla. Koro­nasta aiheu­tuva poik­keus­aika näyt­tää jopa akti­voi­neen yhdis­tyk­siä. Ehdo­kas­han­kin­nassa ovat olleet puhe­li­met kuumana ja erilai­sia etäti­lai­suuk­sia on pidetty ahke­rasti”, kokoo­muk­sen kunta­vaa­li­pääl­likkö Antti Ahonen sanoo.

14.9.2021

Katri Manni­nen kokoo­muk­sen puolue­joh­don erityi­sa­vus­ta­jaksi

Kokoo­muk­sen puolue­hal­li­tus on nimit­tä­nyt Katri Manni­sen, 32, kokoo­muk­sen puolue­joh­don erityi­sa­vus­ta­jaksi. Manni­nen siir­tyy tehtä­vään akava­lai­sesta Insi­nöö­ri­lii­tosta, jossa hän toimii yhteis­kun­ta­vai­kut­ta­mi­sen johta­vana

9.9.2021