Kokoomus.fi / Julkaisut / Tiedote / Kokoomuksen ehdokasmäärä kuntavaaleissa nousi ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2008

Kokoo­muk­sen ehdo­kas­määrä kunta­vaa­leissa nousi ensim­mäistä kertaa sitten vuoden 2008

Kokoo­muk­sella on kesä­kuun kunta­vaa­leissa arviolta noin 6015 ehdo­kasta. Kunta­vaa­lien ehdo­kas­määrä nousi ensim­mäistä kertaa sitten vuoden 2008. Maalis­kuusta kokoo­muk­sen ehdo­kas­määrä kasvoi yli odotus­ten, noin 400 ehdok­kaalla.

Vuoden 2017 kunta­vaa­leissa kokoo­muk­sella oli 5739 ehdo­kasta, ja puolue oli kunta­vaa­lien valta­kun­nal­li­nen ykkö­nen.

”Me teimme sen! Tämä on histo­rial­li­nen käänne kokoo­muk­selle, ehdo­kas­määrä on taas kasvu-uralla. Kokoo­muk­sen kent­tä­väki on tehnyt huikean työn, ylitimme ehdo­kas­han­kin­nassa omat tavoit­teemme reilusti”, kokoo­muk­sen puolue­sih­teeri Kris­tiina Kokko iloit­see.

Kesä­kuun vaaleissa kokoo­muk­sella on täysi lista kaik­ki­aan 14 paik­ka­kun­nalla.

Helsin­gin piirissä jätet­tiin odote­tusti täysi lista. Kaik­ki­aan ehdo­kas­määrä nousi yhdek­sässä kokoo­mus­pii­rissä: Uudel­la­maalla, Varsi­nais-Suomessa, Pirkan­maalla, Kaak­kois-Suomessa, Savo-Karja­lassa, Pohjan­maalla, Pohjois-Pohjan­maalla, Kainuussa ja Lapissa.

Väki­rik­kaalla Uudel­la­maalla ehdo­kas­määrä nousi merkit­tä­västi. Kokoo­museh­dok­kaita on nyt Uudel­la­maalla 1013, kun vuoden 2017 kunta­vaa­leissa ehdok­kaita oli 874. Uuden­maan ehdo­kas­määrä ylit­tää myös vuoden 2012 luke­man, jolloin ehdok­kaita oli 1009.

Pohjan­maalla ja Pohjois-Pohjan­maalla ehdo­kas­määrä kasvoi selvästi viime kunta­vaa­leista.

Varsi­nais-Suomessa kokoo­muk­sella on Turun lisäksi täysi lista Naan­ta­lissa.

Pirkan­maalla ehdo­kas­määrä kasvoi eniten Kanga­salla, Akaassa, Hämeen­ky­rössä, Parka­nossa ja kokoo­mus­lai­sen pormes­ta­rin johta­massa Pirk­ka­lassa.

Lapissa kokoo­muk­sen ehdo­kas­määrä kasvoi kahdek­sassa kunnassa. Esimer­kiksi Rova­nie­mellä tehtiin kova loppu­nousu täyteen listaan. Ranualla kokoo­museh­dok­kai­den määrä nelin­ker­tais­tui.

Kaak­kois-Suomen vaali­pii­rissä yksi yllät­tä­jistä on Imatra, jossa ensim­mäistä kertaa eniten ehdok­kaita saanut puolue on kokoo­mus.

”Kokoo­muk­sen koko kenttä on innos­tu­nut teke­mään vaali­työtä sydän oikealla. Koro­nasta aiheu­tuva poik­keus­aika näyt­tää jopa akti­voi­neen yhdis­tyk­siä. Ehdo­kas­han­kin­nassa ovat olleet puhe­li­met kuumana ja erilai­sia etäti­lai­suuk­sia on pidetty ahke­rasti”, kokoo­muk­sen kunta­vaa­li­pääl­likkö Antti Ahonen sanoo.

5.5.2021

Kokoo­mus, KD ja Liike Nyt jättä­vät väli­ky­sy­myk­sen halli­tuk­sen talous- ja työl­li­syys­po­li­tii­kasta – ”Suoma­lai­set ansait­se­vat toimin­ta­ky­kyi­sen halli­tuk­sen”

Kokoo­muk­sen, kris­til­lis­de­mo­kraat­tien ja liike nytin edus­kun­ta­ryh­mät jättä­vät väli­ky­sy­myk­sen halli­tuk­sen talous- ja työl­li­syys­po­li­tii­kasta sekä halli­tuk­sen puoli­vä­li­rii­hen teke­mät­tö­mistä päätök­sistä. Ryhmien mukaan halli­tuk­sen

29.4.2021

Kokoo­muk­sen puolue­toi­misto muut­taa Ostro­bot­nialle

Kokoo­muk­sen puolue­toi­misto muut­taa Helsin­gin yliopis­ton pohja­lais­ten osakun­tien hallin­noi­maan perin­teik­kää­seen raken­nuk­seen Helsin­gin Etu-Töölössä. Kokoo­muk­sen puheen­joh­taja Petteri Orpo alle­kir­joitti vuoka­so­pi­muk­sen Pohja­lais­ten Talo­sää­tiö Ostro­bot­nian (Öster­bott­niska

27.4.2021

Kokoo­muk­sen Orpo ja Mykkä­nen: Vastuu EU:n elpy­mis­vä­li­neen hyväk­sy­mi­sestä on halli­tuk­sella

Kokoo­muk­sen edus­kun­ta­ryhmä on tehnyt ryhmä­pää­tök­sen tyhjän äänes­tä­mi­sestä, kun edus­kunta äänes­tää Suomen osal­lis­tu­mi­sesta EU:n elpy­mis­vä­li­nee­seen. Ryhmä teki päätök­sen ylimää­räi­sessä ryhmä­ko­kouk­sessa tänään.