Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Jyrki Katai­nen toivoo EU-huip­pu­ko­kouk­selta selkeää päätöstä krii­sin­hal­lin­ta­me­ka­nis­mista

Eurooppa-neuvoston on määrä ottaa kantaa myös siihen, millaisia muutoksia tarvitaan EU:n perussopimuksiin. Katainen toivoo huippukokoukselta selkeitä päätöksiä Euroopan taloustilanteen rauhoittamiseksi.

- Suomi on tehnyt EU:ssa hartiavoimin töitä, jotta akuuttiin kriisiin löytyy toimiva ja veronmaksajien kannalta reilu vastaus. Meitä on selvästi myös kuunneltu, sillä huippukokouksen pöydällä olevat linjaukset ovat pitkälti Suomen tavoitteiden mukaiset. Suomelle on tärkeää selkiyttää maiden omaa vastuuta talouspolitiikkansa seurauksista ja saada yksityiset lainoittajat mukaan jakamaan taakkaa, Katainen sanoi Brysselissä torstaina.
Katainen osallistuu Brysselissä Euroopan kansanpuolueen (EPP)huippukokoukseen, jossa EPP:tä edustavat pääministerit valmistautuvat Eurooppa-neuvostoon. Kataisen ohella EPP:n huippukokoukseen osallistuvat muiden muassa Saksan liittokansleri Angela Merkel, Ruotsin pääministeri Fredrik Reinfeldt ja tammikuussa EU:n kiertävän puheenjohtajuuden ottava Unkarin pääministeri Viktor Orban.
- Uutiset Saksasta osoittavat, että siellä ymmärretään euroalueen kriisin vakavuus. Saksassa sosialidemokraattinen oppositio patistaa Merkelin hallitusta auttamaan pulassa olevia maita vieläkin enemmän. Kyse on koko EU:n taloudellisesta hyvinvoinnista, joten nyt on unohdettava pikkupolitikointi, Katainen sanoo.

Lisätietoja: - Valtiovarainministeri Kataisen erityisavustaja Juha Kirstilä, p. 040 5528 200

Euroopan kansanpuolue EPP
on suurin Euroopan tason poliittinen puolue. Se on myös Euroopan parlamentin suurin ryhmä. EPP:stä tulee tällä hetkellä 14 EU-maan pääministeriä, EU-komission, neuvoston ja parlamentin puheenjohtajat sekä kaikkiaan 13 komissaaria. Kokoomuksen pj. Jyrki Katainen on EPP:n varapuheenjohtaja ja johtaa EPP:n valtiovarainministerikokouksia.
EPP-huippukokous Twitterissä: http://twitter.epp.eu
Valokuvia EPP-huippukokokouksesta: http://flickr.epp.eu

7.5.2024

Pauli Aalto-Setälä: Emme aio jättää Suomen pelas­ta­mista kesken