Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Häkkä­nen: Lasten liik­ku­mat­to­muu­den häly­tys­mer­kit näky­vät

Häkkä­nen: Lasten liik­ku­mat­to­muu­den häly­tys­mer­kit näky­vät

Blogi­kir­joi­tus on julkaistu Verk­ko­uu­ti­sissa 14.1.2022

Lasten liikun­ta­har­ras­tuk­set ovat taas keskus­te­lussa. Useilla lapsilla ja nuorilla liikun­ta­har­ras­tuk­set ovat jääneet koro­na­ra­joi­tus­ten vuoksi. Kun katso­taan taus­talla kulke­vaa isoa tren­diä, ei olisi varaa yhden­kään harras­tuk­sen loppu­mi­seen.

Tuoreet tutki­muk­set kerto­vat karua vies­tiä lasten ja nuor­ten fyysi­sestä toimin­ta­ky­vystä. Paino nousee ja kunto heik­ke­nee. Tuoreen lääke­tie­teen väitös­tut­ki­muk­sen mukaan jopa 25 prosent­tia pojista ja 20 prosent­tia tytöistä on jo ylipai­noi­sia. Samaan aikaan nuor­ten mies­ten vuosi­kym­me­niä jatku­nut kunnon heiken­ty­mi­nen ja painon nousu näyt­tä­vät edel­leen jatku­van. Nämä johta­vat kasva­vaan tauti­taak­kaan, työ- ja opis­ke­lu­ky­vyn heiken­ty­mi­seen ja tule­vina vuosina sote-kulu­jen voimak­kaa­seen kasvuun.

Terveys ja työkyky ovat koko hyvin­voin­tiyh­teis­kun­nan perusta. Liik­ku­mat­to­muu­den hinta­lappu on jo yli kolme miljar­dia euroa. Häly­tys­mer­kit ovat nähtä­vissä.

Lasten ja nuor­ten ongel­missa – kuten ongel­missa ylei­ses­ti­kin – ennal­taeh­käisy on paras lääke. Liikunta ja terveel­li­nen ruoka­va­lio pitää kulkea mukana varhais­lap­suu­desta lähtien. Vanhem­milla on ensi­si­jai­nen vastuu, mutta yhteis­kun­nan tulee tukea oike­aan suun­taan. Liikun­ta­tot­tu­muk­set alka­vat muotou­tua jo varhain. Mata­lan kynnyk­sen liikun­ta­har­ras­tuk­sia ja neuvon­taa pitää olla tarjolla kaikille koti­taus­tasta ja varal­li­suu­desta riip­pu­matta. Tarvi­taan parem­paa yhteis­työtä muun muassa kotien, koulu­jen ja urhei­luseu­ro­jen välillä.

Paino-ongel­missa yksi tärkeä keino on koulu­ter­vey­den­huolto. Helsin­gin yliopis­ton tuoreen tutki­muk­sen mukaan koulu­ter­vey­den­huol­lon tiiviimpi ja oikea-aikai­nen yhteis­työ perhei­den kanssa auttaisi puut­tu­maan lasten ylipai­noon ennen kuin se kehit­tyy liha­vuu­deksi. Tarvi­taan selkeät suun­ni­tel­mat, yhtei­nen sitou­tu­mi­nen ja ammat­ti­lais­ten ohjeet. Tämä on tärkeä viesti tule­ville alue­val­tuu­te­tuille yli puolue­ra­jo­jen: pain­opiste ennal­taeh­käi­syyn ja jämä­kät toimen­pi­teet.

Alue­vaa­lien ytimessä kokoo­muk­sen tavoit­teena on ongel­mien ennal­taeh­käisy. Kutsuin koti­seu­dul­tani kokoon 40 järjes­tön fooru­min, jossa järjes­tö­jen selkeä viesti oli tismal­leen sama: ennal­taeh­käi­syn merki­tys. Puutu­taan ajoissa perhei­den jaksa­mi­seen, koulu­kiusaa­mi­seen, vanhus­ten yksi­näi­syy­teen ja liik­ku­mat­to­muu­teen. Tuetaan liikun­nal­lista elämän­ta­paa, yhtei­söl­listä järjes­tö­toi­min­taa ja ihmi­sen vastuuta toisista. Välit­tä­mistä ei voi ulkois­taa vain virka­mie­hille. Tällä työllä vähen­ne­tään sote-kuluja ja lisä­tään hyvin­voin­tia.

19.6.2024

Kokoo­muk­sen verkos­to­jen vastuu­hen­ki­löt kaudelle 2024-2026 valittu

Kokoo­muk­sen puolue­hal­li­tus on kokouk­ses­saan 14.6.2024 valin­nut kokoo­muk­sen ohjel­ma­työn verkos­toille vastuu­hen­ki­löt. Verkos­to­jen jäse­nyys on avointa kaikille puolu­een jäse­nille. Verkos­toi­hin pääsee liit­ty­mään

15.6.2024