Kokoomus.fi / Julkaisut / Tiedote / Edus­kun­ta­ryh­mät: Himmetä ei muis­tot koskaan saa - sotiemme vete­raa­nien perin­ne­työtä on vaalit­tava

Edus­kun­ta­ryh­mät osoit­ta­vat kunnioi­tuk­sensa sota­ve­te­raa­neille ja vetoa­vat, että vete­raa­ni­pe­rin­nettä säily­te­tään, hoide­taan ja vaali­taan keskei­senä osana suoma­laista yhteis­kun­taa nyt ja tule­vai­suu­dessa.

Suomi on osoit­ta­nut arvos­tuk­sensa ja kanta­nut vastuuta vete­raa­neja kohtaan pitä­mällä huolta heidän tervey­des­tään ja hyvin­voin­nis­taan.

Ennen pitkää sota­su­ku­polvi pois­tuu keskuu­des­tamme, joten on erityi­sen tärkeää, että emme anna heidän työnsä ja uhraus­tensa muis­to­jen himmetä suoma­lai­sessa yhteis­kun­nassa. Nyt on oikea aika pohtia, miten perin­teen jatku­mi­nen varmis­te­taan. Tämä sota­su­ku­pol­ven perintö on olen­nai­nen osa kult­tuu­ri­pe­rin­töämme ja kansal­lista iden­ti­teet­tiämme. On aika luoda lähtö­koh­dat ja peri­aat­teet yhteis­kun­tamme vete­raa­ni­pe­rin­ne­työn toteut­ta­mi­selle.

Tänään, kansal­li­sena vete­raa­ni­päi­vänä, Valtio­neu­vosto aset­taa edus­kun­ta­ryh­mien pyyn­nöstä vete­raa­ni­pe­rin­ne­työn tule­vai­suu­den järjes­tä­mistä selvit­tä­vän työryh­män.

Työryh­män tehtävä on laatia ehdo­tus siitä, miten Suomen 1939–1945 käymien sotien ja niiden vete­raa­nien perin­nettä tule­vai­suu­dessa säily­te­tään, hoide­taan ja vaali­taan siten, että vete­raa­ni­pe­rinne tule­vai­suu­dessa säilyy keskei­senä osana suoma­laista yhteis­kun­taa.

Työssä on keskeistä määrit­tää, miten eri toimi­joi­den yhteis­työ perin­ne­työssä järjes­te­tään, sekä mitkä ovat eri toimi­joi­den roolit ja vastuut, miten perin­ne­työ tulisi orga­ni­soida, toteut­taa ja rahoit­taa sekä – mikä on valtion rooli ja tehtä­vät vete­raa­nien perin­ne­työssä.

Himmetä ei muis­tot koskaan saa! Edus­kun­ta­ryh­mät toivot­ta­vat hyvää vete­raa­ni­päi­vää kaikille suoma­lai­sille.

Sosia­li­de­mo­kraat­ti­nen edus­kun­ta­ryhmä

Perus­suo­ma­lais­ten edus­kun­ta­ryhmä

Kokoo­muk­sen edus­kun­ta­ryhmä

Keskus­tan edus­kun­ta­ryhmä