Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Mari-Leena Talvi­tie: Kaupun­ki­seu­tu­jen erityis­piir­teet tunnis­tet­tava

Mari-Leena Talvi­tie: Kaupun­ki­seu­tu­jen erityis­piir­teet tunnis­tet­tava

Kokoo­muk­sen puolue­val­tuus­ton puheen­joh­ta­jan, kansan­edus­taja Mari-Leena Talvi­tien mielestä itse­hal­lin­to­uu­dis­tuk­sessa on keskeistä, että kaupun­ki­seu­tu­jen erityis­piir­teet tunnis­te­taan ja tunnus­te­taan.

”Jos tavoit­teena itse­hal­lin­to­uu­dis­tuk­sessa on luoda maakun­nille yhtei­nen rakenne, samalla kaupun­ki­seu­dut ja alueet tarvit­se­vat vapautta ja vastuuta tehdä niiden erityis­piir­teitä tuke­via ratkai­suja. Keskeistä on se, miten tämä huomioi­daan uudis­tuk­sien lain­val­mis­te­lussa”, pohtii Talvi­tie. ”On tärkeää, että kaupun­ki­seu­tu­jen menes­tys edis­tää maakun­nan menes­tystä ja toisin­päin.”

”Jotta keskus­kau­pun­git kasvun vetu­reina menes­ty­vät, tarvi­taan toimi­via liiken­ne­rat­kai­suja, uusia inno­vaa­tioita ja työpaik­koja. Avain menes­tyk­seen on se, että tunnis­te­taan aluei­den vahvuu­det ja omat menes­tys­te­ki­jät. Kyse on myös yhtei­sestä tahdosta, jotta alueen toimi­jat työs­ken­te­le­vät samaan suun­taan”, toteaa Talvi­tie.

Tänään Finlan­dia­ta­lolla julkis­te­tun Timo Aron ”Kaupun­kien ja kaupun­ki­seu­tu­jen merki­tys itse­hal­lin­toa­lueita muodos­tet­taessa” -rapor­tin viesti on se, että kaupun­ki­seu­duilla on kasvava merki­tys varsin­kin nyt, kun suun­ni­tel­laan alue­hal­lin­non uudis­tuk­sen raameja. Kolme neljäs­osaa BKT:sta muodos­tuu 14 suurim­malla kaupun­ki­seu­dulla, joissa myös sijait­see työpai­koista seit­se­män kymme­nestä.

Talvi­tie toteaa, että itse­hal­lin­to­uu­dis­tus nostaa kuntien elin­voi­man, liiken­teen ja tervey­den edis­tä­mi­sen sekä lähi­pal­ve­lui­den roolin uudelle tasolle. Kuntien uutta roolia pohdit­taessa on tärkeää huomioida mistä raken­tuu keskus­kau­pun­kien elin­voima ja mitä se vaatii myös valta­kun­nan linjauk­silta.

15.4.2024

Susanna Kisner: ”Hyvin­voin­nilla on hinta ja tänään se on edul­li­sempi kuin huomenna”

Euroo­pan unio­nista puhut­taessa esillä on usein talou­den, turval­li­suu­den ja kult­tuu­rin teemoja. Unio­nilla on kuiten­kin myös liian vähälle huomiolle jäävä asema

5.2.2024

Anna-Kaisa Ikonen: “Kai me pystymme parem­paan kuin yhteen sola­riu­miin?”

Millaista olisi yritys­ten, kuntien tai hyvin­voin­tia­luei­den työ, jos todella uskal­tai­simme kokeilla, selviäm­mekö hieman pienem­mällä normi­tuk­sella? Nyt on elämämme tilai­suus, kirjoit­taa

4.12.2023

Pirjo Mäljä Hämeen Kokoo­muk­sen toimin­nan­joh­ta­jaksi, Joonas Pulliai­nen puolu­een euro­vaa­li­koor­di­naat­to­riksi

Kokoo­muk­sen puolue­hal­li­tus on valin­nut HTM Pirjo Mäljän Hämeen Kokoo­muk­sen toimin­nan­joh­ta­jaksi 2.1.2024 alkaen. Mäljä siir­tyy tehtä­vään Euroo­pan parla­men­tin avus­ta­jan tehtä­västä. Hänellä on pitkä