Kokoomus.fi / Julkaisut / Tiedote / Kokoo­mus julkaisi ehdo­tuk­set yli 100 000 työpai­kan synnyt­tä­mi­seksi

Kokoo­mus julkaisi ehdo­tuk­set yli 100 000 työpai­kan synnyt­tä­mi­seksi

Kokoo­mus julkaisi puolue- ja ryhmä­joh­don kokouk­ses­saan Jyväs­ky­lässä ehdo­tuk­set yli 100 000 työpai­kan synnyt­tä­mi­seksi.

Työl­li­syys­pa­ket­tia esitel­leet puolu­een puheen­joh­taja Petteri Orpo ja ryhmän puheen­joh­taja Kai Mykkä­nen pitä­vät vält­tä­mät­tö­mänä, että halli­tus päät­tää syksyn budjet­ti­rii­hessä kunnian­hi­moi­sista uudis­tuk­sista työl­li­syy­den edis­tä­mi­seksi. Kokoo­mus­joh­ta­jien mukaan korona-aika ei ole syy lykätä työl­li­syys­toi­mia.

“Kokoo­mus ei puhu uusista työpai­koista vain siksi, että maassa olisi lisää veron­mak­sa­jia. Puhumme niistä, koska jokai­nen työi­käi­nen ja työky­kyi­nen suoma­lai­nen ansait­see mahdol­li­suu­den tulla toimeen omalla työl­lään. Puhumme työpai­koista siksi, että suoma­lai­sissa kodeissa olisi enem­män rahaa elämi­seen”, Orpo sanoo.

“Halli­tus­oh­jel­massa luvat­tiin, ettei halli­tus tee menoja lisää­viä päätök­siä ennen kuin tehdään vastaa­vat päätök­set tuloja tuovista työl­li­syy­suu­dis­tuk­sista. Päätös­pe­räi­siä työpaik­koja oli määrä luoda 60 000 meno­jen katteeksi. Merkit­tä­viä pysy­västi työsuh­teita lisää­viä päätök­siä ei ole nähty lain­kaan”, Mykkä­nen muis­tut­taa.

Kokoo­muk­sen työl­li­syys­pa­ketti koos­tuu yhdek­sästä koko­nai­suu­desta. Puolue ehdot­taa muun muassa perhe­va­paa­uu­dis­tusta, varhais­kas­va­tus­mak­su­jen laske­mista, tera­pia­ta­kuun toteut­ta­mista sekä yli 75-vuotiai­den ns. super­ko­ti­ta­lous­vä­hen­nystä. Lisäksi puolu­een ehdo­tuk­siin kuulu­vat mm. työn vero­tuk­sen tuntuva keven­tä­mi­nen ja paikal­li­sen sopi­mi­sen edis­tä­mi­nen.

Kokoo­mus toteut­taisi myös pääosin valtio­va­rain­mi­nis­te­riön virka­mies­työ­ryh­män esityk­set työpaik­ko­jen lisää­mi­seksi. Esite­tyn opin­toe­tuuk­sien koko­nai­suu­den osalta Kokoo­mus ei sitoudu suoraan VM:n esityk­siin. Opin­to­tuen tulo­ra­joja kokoo­mus korot­taisi 50 prosen­tilla.

“Kokoo­mus ottaisi sellai­se­naan pohjaksi VM:n työl­li­syy­sa­vauk­sen esityk­set lukuun otta­matta opis­ke­lun tuke­mista koske­via leik­kauk­sia, joiden merki­tys VM:n esityk­sen työl­li­syy­sar­viossa on korkein­taan 5000 työsuh­detta yhteensä 60 000 uuden työsuh­teen koko­nai­suu­desta”, Mykkä­nen avaa.

“Kokoo­mus haluaa raken­taa kannus­ta­vaa yhteis­kun­taa, jossa jokai­nen työi­käi­nen ja työky­kyi­nen saa töitä. Emme voi hyväk­syä sitä, että 400 000 työtöntä jäte­tään oman onnensa nojaan, vaan halli­tuk­sen on tehtävä kaik­kensa näiden ihmis­ten pääse­mi­seksi kiinni työn syrjään”, Orpo sanoo.

Tutustu kokoo­muk­sen ehdo­tuk­siin: https://www.kokoomus.fi/tekojen-aika-on-nyt

14.4.2021

Kokoo­mus julkaisi näke­myk­sensä 2020-luvun talous­po­li­tii­kasta ja puoli­vä­li­rii­hestä tarvit­ta­vista päätök­sistä

Kokoo­mus julkaisi esityk­sensä Suomen 2020-luvun talous­po­li­tii­kaksi sekä näke­myk­sensä puoli­vä­li­rii­hestä tarvit­ta­vista päätök­sistä. Kokoo­muk­sen mielestä Suomen talous­po­li­tiikka tarvit­see työl­li­syys­ta­voit­teen rinnalle yrit­tä­jyys­ta­voit­teen, vauras­tu­mis­ta­voit­teen