Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Anna-Kaisa Ikonen: Kokoomus ei puolueena kannata huumeiden laillistamista

Anna-Kaisa Ikonen: Kokoo­mus ei puolu­eena kannata huumei­den lail­lis­ta­mista

Viikon­lo­pun aikana keskus­te­lua on herät­tä­nyt Kokoo­muk­sen Nuor­ten Liiton uusi tavoi­teoh­jelma, jossa ehdo­te­taan mm. kanna­bik­sen lail­lis­ta­mista. Kokoo­muk­sen vara­pu­heen­joh­taja, kansan­edus­taja Anna-Kaisa Ikonen toteaa, että puolu­eella on asiasta eri kanta: Kokoo­mus ei kannata kanna­bik­sen lail­lis­ta­mista. Puolu­een jäsen­jär­jes­töt ovat itse­näi­siä orga­ni­saa­tioita, joilla on oikeus muodos­taa omat kantansa asioi­hin.

”Kokoo­mus pitää erityi­sesti nuor­ten huumei­den­käyt­töä kiel­tei­senä ilmiönä eikä kannata Kokoo­mus­nuor­ten ehdo­tusta. Kokoo­muk­sen perus­linja on, että huume­kaup­paa pitää torjua tehok­kailla viran­omais­toi­milla, ja että huume­riip­pu­vais­ten on halu­tes­saan pääs­tävä mahdol­li­sim­man helposti avun piiriin”, Ikonen toteaa.

Ikonen ei katso nyky­käy­tän­tö­jen valossa rangais­ta­vuutta merkit­tä­väksi ongel­maksi hoitoon hakeu­tu­mi­sen kannalta. Nuoren jäädessä kiinni käyt­tö­ri­kok­sesta ensim­mäistä kertaa nuori puhu­tel­laan polii­sin toimesta ja toisella kerralla syyt­tä­jän toimesta. Syyt­tä­jän puhut­te­lussa on syyt­tä­jän lisäksi läsnä nuori, vanhem­mat, poliisi ja sosi­aa­li­toimi. Puhut­te­lussa käydään läpi lain­sää­dän­töä mutta ensi sijassa nuoren elämää, harras­tuk­sia, kave­ri­pii­riä ja syitä, jotka johti­vat kokei­luun. Syyt­täjä tekee yleensä puhut­te­lun jälkeen syyk­si­lu­ke­van syyt­tä­mät­tä­jät­tä­mis­pää­tök­sen, jolloin sakkoja ei tule. Myös poliisi pyrkii ohjaa­maan käyt­tä­jät hoitoon.

”Suomessa ei ole näyt­töä siitä, että huumei­den käytön rangais­ta­vuus estäisi merkit­tä­västi hoidon piiriin hakeu­tu­mista. Mata­lan kynnyk­sen terveys­pal­ve­lut tavoit­ta­vat ongel­ma­käyt­tä­jiä, eikä palve­lui­hin hakeu­tu­mi­sesta mene tietoa polii­sille. Vali­tet­ta­vasti hoitoon pääsyssä on monin paikoin aivan liikaa viivettä. Tämä on ongelma, jonka ratkai­se­mi­seen kannat­taisi panos­taa selvästi nykyistä enem­män”, Ikonen katsoo.

Lisä­tie­dot:

Anna-Kaisa Ikonen, puh: 09-432 3062

15.4.2021

Senio­rit ovat yhteis­kun­nassa merkit­tävä voima­vara

Me senio­rit emme suin­kaan ole yhteis­kun­nalle vain taakka tai rasite. Päin­vas­toin, me olemme aktii­vi­sia osal­lis­tu­jia ja tärkeä voima­vara omilla paik­ka­kun­nil­lamme.

9.3.2021

Maakun­ta­hal­linto huonon­taa senio­rei­den palve­luja

Me ikäih­mi­set haluamme elää mahdol­li­sim­man terveinä ja toimin­ta­ky­kyi­sinä. Haluamme ympä­ril­lemme hyviä, rakas­ta­via ihmi­siä, mutta haluamme myös päät­tää asiois­tamme itse. Talou­del­li­nen

23.1.2021