Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Turvallisuus / Huoli lasten ja nuorten hyvinvoinnista: Tarvitsemme rakkautta ja rajoja

Huoli lasten ja nuor­ten hyvin­voin­nista: Tarvit­semme rakkautta ja rajoja

Kokoo­muk­sen edus­kun­ta­ryhmä esit­tää edus­kun­taan ajan­koh­tais­kes­kus­te­lua lasten ja nuor­ten kiusaa­mi­seen, väki­val­taan ja häiriö­käyt­täy­ty­mi­seen liit­tyen. Edus­kun­ta­ryh­män mukaan toimen­pi­teitä lasten ja nuor­ten suoje­le­mi­seksi tarvi­taan koulu­jen lisäksi kaikilla yhteis­kun­nan osa-alueilla.

”Koro­nan vaiku­tuk­set näky­vät erityi­sesti lasten ja nuor­ten arjessa. Kouluissa on siir­rytty etäope­tuk­seen, harras­tus­toi­minta on keskey­tetty. Nuorille suun­nat­tu­jen kyse­lyi­den mukaan yksi­näi­syy­den koke­muk­set ovat vahvis­tu­neet”, edus­kun­ta­ryh­män vara­pu­heen­joh­taja Jukka Kopra sanoo.

MTV julkaisi eilen tulok­set nuorille suun­na­tusta kyse­lystä, jossa 75 prosent­tia nuorista kertoi henki­sen hyvin­voin­nin heiken­ty­neen jonkin verran tai merkit­tä­västi korona-aikana. Kyse­lyn mukaan nuoret ovat koke­neet ahdis­tu­nei­suutta, tylsyyttä ja yksi­näi­syyttä. Nuoret ovat kärsi­neet jaksa­mat­to­muu­desta, koulun­käyn­nin haas­teista ja väsy­myk­sestä.

”Kannamme huolta jokai­sesta nuoresta, jotka ovat joutu­neet koville korona-arjessa. Nyt on tärkeää varmis­taa, ettei meille synny korona-ajan suku­pol­vea. Meidän on ehkäis­tävä syrjäy­ty­mi­nen ja pahoin­vointi sekä tuet­tava perheitä. Tarvit­semme rakkautta ja rajoja”, kansan­edus­taja Marko Kilpi sanoo.

Edus­kun­ta­ryhmä esit­tää muun muassa tera­pia­ta­kuun toteut­ta­mista, lasten ja nuor­ten palve­lui­den vastuun kokoa­mista yksiin käsiin, viran­omais­ten sauma­tonta tiedon­kul­kua sekä kiusaa­mi­sen uhrien oikeus­tur­van vahvis­ta­mista. Lisäksi ryhmä esit­tää oppi­las- ja opis­ke­li­ja­huol­lon sekä lapsi­per­hei­den palve­lui­den paran­ta­mista. Kopran ja Kilven mukaan asioista on puhut­tava niiden oikeilla nimillä.

”Rikos on rikos kouluis­sa­kin. Väki­valta, ahdis­telu, häirintä, uhkailu, vainoa­mi­nen, varkau­det ja muut lain­vas­tai­set teot eivät kuulu kouluar­keen. Meidän on kyet­tävä suoje­le­maan lapsia ja nuoria kaikelta lain­vas­tai­selta käyt­täy­ty­mi­seltä”, Kilpi sanoo.

”Erilai­sia väki­valta- ja rikos­ta­pauk­sia, joissa on nuoria osal­li­sina, on enene­vissä määrin. Etulin­jassa työs­ken­te­le­vät polii­sit ja lasten­suo­je­lun ammat­ti­lai­set ovat ilmais­seet kasva­van huolensa julki­sesti. Tätä ääntä on kuul­tava ja ryhdyt­tävä toimeen”, Kopra sanoo.

Vaihtoehtobudjetti: kokoomuksen vaihtoehto toisi 120 000 työpaikkaa
1.12.2020

Toivon polku: kokoo­muk­sen vaih­toeh­to­bud­jetti

Kokoo­muk­sen edus­kun­ta­ryh­män vaih­toeh­to­bud­jetti vuodelle 2021 Sisäl­lys: Alkusa­nat: Suomi kestä­vän kasvun tielle 1. Kokoo­muk­sen vaih­toehto suoma­lai­sille 2. Työtä 120 000 ihmi­selle

18.10.2020

Sisäi­nen turval­li­suus on hyvin­voin­nin kulma­kivi

Sisäi­nen turval­li­suus on hyvin­voin­nin kulma­kivi Sisäi­sen turval­li­suu­den verkos­ton blogi­kir­joi­tus /​​ verkos­ton puheen­joh­taja, profes­sori, TkT Veli-Pekka Nurmi Verkos­to­ra­ken­teen uudis­tuk­sessa syntyi uusi

27.9.2020

Puolue­val­tuus­tolta linjauk­sia työn, ympä­ris­tön ja ilmas­ton tilan sekä ihmi­soi­keuk­sien edis­tä­mi­sen puolesta

Kokoo­muk­sen puolue­val­tuusto käsit­teli kaksi­päi­väi­sessä kokouk­ses­saan 26.–27.9. aloit­teet, joita ei ehditty käsi­tellä Porin puolue­ko­kouk­sessa aiem­min syys­kuussa. Puolue­val­tuusto käsit­teli kaik­ki­aan 99 aloi­tetta.